ساخت مولکول‌های نوری امکان‌پذیر شد

فیزیکدانان موسسه استاندارد و فناوری آمریکا با همکاری محققان دانشگاه مریلند دریافتند که با تغییر در پارامترهای فرآیند اتصال فوتون‌های نوری می‌توان حرکت آنها را تحت کنترل درآورد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، حدود دو سال قبل محققان دانشگاه کالیفرنیا با همکاری موسسه فناوری ماساچوست برای اولین‌ بار موفق به اتصال دو فوتون به یکدیگر شدند.

دانشمندان معتقدند که فوتون‌های نوری جزء ذرات بنیادی و یکی از شکل‌های تابش الکترومغناطیسی به شمار می‌روند.

در این تحقیق مشخص شد که ذرات بدون وزن فوتون می‌توانند مانند یک مولکول و با نیرویی پیچیده به هم متصل شوند.

پروفسور الکسی گوروشکو، فیزیکدان موسسه تحقیقاتی استاندارد و فناوری آمریکا اظهارکرد: نمی‌توانیم این پیوند را کاملا شبیه پیوند مولکولی قلمداد کنیم، اما از نظر ساختاری پیوند بین فوتون‌های نوری شباهت‌هایی با پیوند مولکولی دارد.

وی در ادامه افزود: در این بررسی دانشمندان نحوه ساخت ساختارهای پیچیده نوری را فرا گرفتند و برای نخستین بار پیوند بین فوتون‌های نوری امکان‌پذیر شد.

محققان معتقدند که با ورود به عرصه دنیای فوتون‌ها می‌توان کیفیت بسیاری از فناوری‌های بر مبنای نور مانند سیستم‌های ارتباطی و تصویر‌سازی را بهبود بخشید.

در واقع با انجام مهندسی بر روی فوتون‌های نوری می‌توان فعل ‌و انفعالات بین آنها را تغییر داد.

پروفسور گوروشکو در مورد یکی از موارد تاثیر این فناوری بر روی افزایش کیفیت تجهیزات آزمایشگاهی عنوان کرد: دانشمندان به کمک فناوری پیوند فوتون‌ها می‌توانند حسگرهای نوری را با دقت بسیار بالایی در آشکارسازهای نوری تنظیم کنند.

دانشمندان امیدوارند که با پیشرفت این فناوری در آینده نزدیک سیستم پردازش رایانه‌های امروزی را به سیستم پردازش نوری تبدیل کنند که این امر علاوه بر افزایش چشمگیر سرعت، مصرف انرژی را به شدت کاهش می‌دهد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

66  −  64  =