تشریح جزئیات اعطای بورس تحقیقاتی از سوی بنیاد هومبولت آلمان

دربازدید هیئت بنیاد هومبولت آلمان ازدانشگاه الزهرا صورت گرفت

در بازدید هیئت بنیاد هومبولت آلمان از دانشگاه الزهرا(س) بر برقراری همکاری بیشتر علمی بین دو کشور تاکید شد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر «توماس هس»، معاون مدیرکل بنیاد پژوهشی الکساندر فون هومبولت آلمان و دکتر «نیلا نیسل» مدیر بخش آفریقا و خاورمیانه این بنیاد با هماهنگی و برنامه‌ریزی مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همراهی یکی از کارشناسان مرکز مذکور در محل ساختمان ریاست دانشگاه الزهرا با رئیس و مسئولان این دانشگاه ملاقات و درخصوص بورس‌های اعطایی بنیاد مذکور به پژوهشگران جوان گفت‌وگو کردند.

این جلسه با خوشامدگویی به مهمانان و ارائه معرفی مختصری از دانشگاه الزهرا و سوابق علمی و پژوهشی این دانشگاه آغاز شد.

دکتر مرندی، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه الزهرا با اشاره به رشد علمی زنان پس از انقلاب اسلامی به نقش دانشگاه الزهرا در این زمینه اشاره کرد و در کنار توانایی‌های علمی این دانشگاه از فضای صمیمی دانشگاه نیز به عنوان یکی از نقاط قوت آن نام برد.

وی همچنین توضیحاتی در مورد شرایط پذیرش دانشجویان غیرایرانی ارائه کرد.

دکتر خزعلی، رئیس دانشگاه الزهرا نیز پس از خوشامدگویی به مهمانان از لزوم برقراری همکاری‌های علمی بین‌المللی در راستای فرهنگ‌سازی و مقابله با بحران‌های منطقه‌ای و جهانی به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه یاد کرد و برقراری همکاری بیشتر علمی بین دو کشور را خواستار شد.

مدیر بخش آفریقا و خاورمیانه بنیاد الکساندر فون هومبولت آلمان نیز در این نشست پس از معرفی بنیاد هومبولت و ارائه­ تاریخچه‌­ای از این بنیاد پژوهشی، گزارشی از آمار دریافت کنندگان این بورسیه‌ها عنوان کرد.

وی تصریح کرد: بنیاد هومبولت سالانه 600 بورس تحقیقاتی به پژوهشگران سراسر جهان اعطا می‌کند و علاوه بر آن سالانه 100 فرصت مطالعاتی نیز به دانشجویان دکترا اعطا می‌شود. تاسیس بنیاد مذکور به سال 1953 میلادی برمی‌گردد که به نام الکساندر فون هومبولت، دانشمند و انسان شناس آلمانی نامگذاری شده است. هدف اصلی بنیاد ایجاد شبکه‌ای فعال و پویا از پژوهشگران سراسر جهان است و تاکنون 26 هزار بورس تحقیقاتی به پژوهشگران سراسر جهان اعطا کرده که در میان آنان 51 برنده جایزه نوبل قرار دارند. بنیاد هومبولت توجه ویژه‌ای نیز به زنان پژوهشگر دارد و بدون توجه به سن، موقعیت جغرافیایی و شغلی از طرح‌های پژوهشی زنان حمایت می‌کند.

«نیسل» خاطرنشان کرد: بورس‌های اعطایی بنیاد شامل «بورس پژوهشی پست دکترا که به فارغ التحصیلان دکترا که حداکثر چهارسال از مدرک دکترای آنان گذشته باشد، اعطا می‌شود» و «بورس پژوهشی استادان که به دانشیارانی که حداکثر 12 سال از مدرک دکترای آنان گذشته باشد، اعطا می‌شود» است.

وی با بیان این که پروفسور سعید بلالایی از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان سفیر بنیاد هومبولت در ایران شناخته شده است، گفت: در هر دو نوع این بورس‌ها داشتن مقالات معتبر علمی چاپ شده، موافقت دانشگاه مبدا، انجام طرح پژوهشی مستقل و تسلط به زبان انگلیسی یا آلمانی از شرایط اولیه پذیرش پروپوزال است. مدت انجام پژوهش برای بورس‌های پست دکترا بین شش تا 24 ماه و برای بورس‌های دانشیاران بین 6 تا 18 ماه است. فرم تقاضا در سایت موسسه به نشانی اینترنتی www.humboldt-foundation.de قابل دسترسی است. مدت لازم از ارسال تقاضا تا دریافت پذیرش بین چهار تا هفت ماه خواهد بود.

این جلسه با عنوان پرسش‌هایی از سوی استادان و متقابلا ارائه پاسخ­‌هایی از سوی دو مهمان آلمانی ادامه پیدا کرد و در نهایت با اهدای هدایایی از صنایع دستی دانشجویان الزهرا به مهمانان پایان یافت.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  20