۲۰درصدپایان‌نامه‌هاقابل تجاری‌سازی‌ است/اختصاص۲۰۰میلیاردتومان تسهیلات به۵۰۰طرح دانش بنیان

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: به منظور حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل سوم بسته ای پیشنهادی به دانشگاه‌ها ارائه شده که براساس آن پایان نامه ها و رساله ها پایه تاسیس شرکتهای دانش بنیان در دانشگاه‌ها خواهند شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر بهزاد سلطانی که در نخستین گردهمایی مدیران شرکتهای دانش بنیان سلامت سخن می‌گفت با اشاره به اختصاص اعتبارات سه هزار میلیارد تومانی به این صندوق گفت:‌ این میزان اعتبارات در دولت گذشته محقق نشد و ما امیدواریم تا پایان سال اعتبارات این صندوق را به هزار و 500 میلیارد تومان افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: تا کنون دانش بنیان بودن هزار و 600 شرکت احراز شده که از این تعداد هزار و 100 شرکت طرح‌های خود را به این صندوق ارائه داده اند.

سلطانی با بیان این که تاکنون 800 طرح تعیین تکلیف شده است، ادامه داد: علاوه بر آن 300 شرکت از ادامه ارزیابی‌ها در این صندوق انصراف دادند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به این که در حال حاضر 503 طرح مصوب شده است، خاطرنشان کرد: برای این تعداد طرح مصوب 200 میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است.

سلطانی با اشاره به توزیع طرح‌های تصویب شده خاطرنشان کرد: بیشترین طرح‌های مصوب در صندوق نوآوری و شکوفایی مربوط به حوزه زیست فناوری با تعداد 69 طرح مصوب است که 27 درصد ریالی مصوبات صندوق را به خود اختصاص دادند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این که داروهای پیشرفته در رده دوم قرار دارند، گفت: در این حوزه 91 طرح مصوب شده است که 16 درصد ریالی مصوبات صندوق به این طرح‌ها اختصاص یافت.

وی رده سوم طرح‌های پذیرفته شده را مربوط به حوزه الکترونیک با 52 طرح دانست که 16 درصد اعتبارات ریالی این صندوق به آنها اختصاص یافته و تصریح کرد: طرح‌های مربوط به ساخت تجهیزات 74 طرح بوده که 12 درصد اعتبارات ریالی صندوق به آنها اختصاص یافت.

به گفته رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، حوزه ICT با 57 طرح مصوب، 12 درصد ریالی مصوبات صندوق، محصولات سایر بخش‌ها 19 درصد ریالی و مواد پیشرفته 5 درصد مصوبات ریالی صندوق را به خود اختصاص داده اند.

وی با تاکید بر این که در بخش‌ انرژی‌های نو طرحی مورد پذیرش قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: در بخش فناوری‌های زیستی، داروهای پیشرفته و تجهیزات پزشکی تعداد 160 طرح مصوب شده که 65 میلیارد تومان اعتبارات به آنها اختصاص داده شده است. این عدد نشان می‌دهد که حوزه سلامت در کشور نسبت به سایر حوزه‌های مصوب دانش بنیان قابلیت پیشگام بودن را دارد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر این که مهمترین فاکتور موفقیت شرکتهای دانش بنیان، بازار است، توضیح داد: وزارت بهداشت بزرگترین مصرف کننده محصولات دانش بنیان حوزه سلامت است از این رو قادر است تا مصرف محصولات این حوزه را به سمت تولیدات دانش بنیان داخلی سوق دهد. از این رو این حوزه می‌تواند پیشران موتور حرکت برای سایر حوزه‌ها باشد.

وی در دسترس بودن بازار، وجود اساتید نخبه، توان نسبی شروع کار و کیفیت بالای محصولات را از جمله دلایل پیشران بودن موتور حرکت در حوزه سلامت ذکر کرد.

سلطانی در عین حال با تاکید بر این که عمده حرکت‌ها در حوزه سلامت تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست، خاطرنشان کرد: شرکتهای دانش بنیان در این حوزه نیز باید قدرت نوآوری داشته باشند و تا زمانی که این شرکتها توانمند نباشند مسوولان به طور طبیعی مشکلات آنها را درک نخواهند کرد.

خدمات صندوق نوآوری وشکوفایی

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به تسهیلات ارائه شده از سوی این صندوق گفت: برای نمونه‌سازی محصولات دانش بنیان، صندوق به شرکتهای دانش بنیان 3 تا 4 میلیون تومان وام با بازپرداخت 4 درصد پرداخت می کند.

وی گفت: صدور ضمانت‌نامه از دیگر حمایت‌های این صندوق است ضمن آن که خدمات لیزینگ با نرخ 9 درصد نیز به متقاضیان اعطاء می‌شود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در این باره توضیح داد: در صورتی که خریداران محصولات دانش بنیان، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی باشند خدمات لیزینگ صندوق مشمول نهادهای دولتی نخواهد شد.

وی با تاکید بر این که بر اساس قانون، صندوق موظف است که تسهیلات خود را به شرکتهای خصوصی اعطا کند ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعات مطرح در حوزه شرکتهای دانش بنیان ایجاد بازار است که اگر این امر محقق شود شرکتهای دانش بنیان نیازی به دریافت تسهیلات صندوق ندارند و تسهیلات لیزینگ اعطاء شده از سوی این صندوق تنها به منظور تحریک بازار بوده است.

به گزارش ایسنا، سلطانی سرمایه‌گذاری خطرپذیر و غیر خطرپذیر را از دیگر اقدامات این صندوق عنوان و تصریح کرد: به منظور ارائه خدمات سرمایه‌گذاری خطرپذیر طرح مشارکت در خرید سهام شرکتها را پیشنهاد دادیم و پس از آن که محصول تولید و موفق به تجاری سازی شد ما از شرکت خارج و سهام آن به فروش می‌رسد.

سلطانی، صندوق نوآوری و شکوفایی را یک نهاد مستقل و اقتصادی توصیف کرد و یادآور شد: اعضای هیات عامل این صندوق نسبت به اعتبارات اختصاص داده شده به این صندوق متعهد هستند از این رو ارزیابی‌های دقیقی برای فعالیتهای شرکتها صورت خواهد گرفت.

ماده ای قانونی که هرگز اجرایی نشد

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به یکی از مواد قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان گفت: در این ماده قانونی تصریح شده است که تمام دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که درصدی از خرید خارجی محصولات خود را به عقد قراردادهای تحقیقاتی با شرکتهایی اختصاص دهند که اقدام به تحقیقات در زمینه محصولات وارداتی کنند.

سلطانی با تاکید بر این که این ماده قانونی هرگز اجرایی نشده است، خاطرنشان کرد: در صورتی که یک درصد از اعتبارات به این امر اختصاص یابد رشد زیادی را شاهد خواهیم بود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: پیگیری اجرایی کردن این ماده قانونی بر عهده نهادهایی چون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارتخانه‌ها است.

وی با تاکید بر این که تسخیر بازار تنها وظیفه دولت نیست، گفت: شرکتهای دانش بنیان نیز باید در این زمینه قدرت بگیرند که این امر تا کنون محقق نشده است.

حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم

سلطانی از ارائه بسته پیشنهادی به دانشگا‌ه‌ها خبر داد و گفت: بر اساس فرضیه ما 20 درصد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری قابلیت تجاری سازی و 10 درصد از اساتید تمایل به ایجاد شرکتهای دانش بنیان دارند. ما به دانشگاه‌ها اعلام کردیم که در صورت وجود پایان‌نامه‌هایی با قابلیت تجاری سازی اقدام به تاسیس شرکتهای دانش بنیان کنند که بخشی از سهام این شرکت به دانشجو، بخشی به استاد، سهمی از آن به دانشگاه و قسمتی از سهام این شرکت به صندوق نوآوری و شکوفایی واگذار شود که این قبیل شرکت ها به سرعت دانش بنیان خواهند شد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی در این مشارکت هزینه‌هایی از تحقیق تا بازار را تامین می‌کند.

وی با تاکید بر این که اجرای این بسته پیشنهادی حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم خواهد بود، یادآور شد: پس از آن که محصول به مرحله تجاری سازی و فروش رسید صندوق پس از مدتی سهمی بودن در سود این شرکت از شرکت خارج می‌شود که این مسیر، مسیر مناسبی برای رشد و تعالی دانشگاه‌ها خواهد بود.

پروسه طولانی بررسی طرح‌های تحقیقاتی

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به برخی از انتقادات در زمینه طولانی شدن پروسه ارزیابی طرح‌ها گفت: در بررسی‌هایی که بر روی 500 شرکت دانش بنیان تایید شده انجام گرفت تنها در مورد 65 شرکت روند ارزیابی آنها بیش از سه ماه زمان برده است از این رو پروسه ارزیابی طرح‌ها را سه ماه در نظر گرفتیم.

سلطانی با تاکید بر این که 80 درصد فعالیتهای این صندوق از طریق کارگزاران انجام می‌شود، اظهار داشت: در این زمینه انتقاداتی وارد شده است که ما آنها را قبول می‌کنیم.

وی برخورد سلیقه‌ای با شرکتهای دانش بنیان از سوی برخی کارگزاران را از جمله این ایرادات عنوان کرد و گفت: در برخی موارد نیز برخوردهای نامناسبی از سوی برخی کارگزاران با شرکتهای دانش بنیان صورت گرفته است که برای رفع این مشکلات اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی برای آنها کردیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی برگزاری این دوره‌های آموزشی را با هدف هماهنگ‌سازی میان کارگزاران دانست و گفت:‌ با برگزاری این دوره‌ها درصدد هستیم تا هماهنگی و انسجام بیشتری با کارگزاران ایجاد کنیم.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  6