چانه زنی هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران

رویترز به نقل از وزیر حمل و نقل، کشتیرانی و بزرگراه‌های هند نوشت: اگر تهران شرایط بهتر از جمله گاز ارزان‌تر را عرضه کند، هند آماده است بیش از 15.2 میلیارد دلار برای اجرای پروژه‌های ایران از جمله ساخت بندر چابهار سرمایه گذاری کند.

به گزارش ایسنا، هند از جمله کشورهایی بوده که تحت تحریمهای ایران، به خرید نفت از تهران ادامه داده است و دومین مشتری نفتی بزرگ ایران پس از چین به شمار می‌رود.

نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل، کشتیرانی و بزرگراه‌های هند در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: ما آماده انجام سرمایه گذاری عظیمی در ایران هستیم و این امر مرتبط با قیمت گاز پیشنهادی از سوی ایران خواهد بود. قیمت گاز موضوع بسیار مهمی محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش، دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران پیش از اینکه توافق هسته‌ای تاریخی میان ایران و غرب در ماه ژوییه امضا شود، به هند حضور پررنگ در پروژه‌های زیرساخت از جمله توسعه بندر چابهار را پیشنهاد کرده بود.

راجیو کومار، قائو مقام وزارت کشتیرانی هم در این باره اظهار کرد که هند امیدوار است تا پس از دریافت گزارش از وزراتخانه‌های دیگر از جمله نفت، کود و مواد شیمیایی، فولاد و کشتیرانی تا اوایل اکتبر درباره آخرین پیشنهاد ایران تصمیم گیری کند.

هند به دنبال ساخت این بندر برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل و زمان حمل بار به آسیای مرکزی و منطقه خلیج فارس است.

این بندر همچنین برای تلاشهای هند برای دور زدن پاکستان و ایجاد مسیری به افغانستان که در آنجا روابط امنیتی نزدیک و منافع اقتصادی دارد، نقش محوری دارد.

هند پیش از این حدود 100 میلیون دلار برای ساخت یک جاده 220 کیلومتری در غرب افغانستان برای ارتباط با بندر چابهار هزینه کرده است.

نیتین گادکاری و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در ماه مه قراردادی به ارزش 85 میلیون دلار را برای اجاره دو اسکله این بندر و استفاده از آنها به عنوان پایانه‌های باری چند منظوره امضا کردند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  3  =