سیستان و بلوچستان به مقصد مسافرت‌های علمی افغانستان تبدیل می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: استان سیستان و بلوچستان به مقصد مسافرت‌های علمی شهروندان افغانستان تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، دکتر محمود رضا در دیدار با تعدادی از مسئولین بهداشتی کشورهای افغانستان و پاکستان اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان تاکنون میزبان بسیاری از شهروندان کشور افغانستان بوده است و مصمم هستیم تا این استان را به مقصد سفرهای علمی خواهران و برادران افغانی تبدیل کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ادامه گفت: به منظور تقویت همکاری با نظام بهداشت و درمان کشورهای همسایه، از این پس اساتید دانشگاه‌های افغانستان و پاکستان برای شرکت در کنفرانس‌ها و برنامه های علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دعوت می شوند.

میری برقراری ارتباطات علمی و پژوهشی را یکی از ضروریات توسعه مراکز دانشگاهی عنوان کرد و افزود: وجود 3 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در زاهدان، ایرانشهر و زابل و وجود مراکز متعدد تحقیقاتی در این استان ظرفیت لازم برای تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشورهای همسایه را فراهم آورده است.

وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان آمادگی خود جهت تربیت دستیاران متخصص در رشته هایی مانند اطفال، زنان و زایمان، داخلی، جراحی و بیهوشی از میان پزشکان عمومی کشورهای همسایه را به نهادهای ذیربط دو کشور اعلام کرده است.

میری ارائه خدمات درمانی در قالب برنامه های گردشگری سلامت را از دیگر ظرفیت های همکاری کشورهای منطقه عنوان کرد و گفت: امکان ارائه خدمات فوق تخصصی در رشته هایی مانند پیوند کلیه، پیوند قرنیه و جراحی قلب و عروق برای بیماران کشورهای همسایه وجود دارد اما بدلیل عدم وجود بستر مناسب برای حضور نظام مند بیماران این کشورها از این ظرفیت بهره برداری لازم صورت نمی گیرد.

میری خاطرنشان کرد: همه ساله جمعی از شهروندان کشورهای همسایه بدلیل بروز تصادفات جاده ای و حوادثی مانند آتش سوزی وسایل نقلیه در مراکز درمانی استان سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار می گیرند.

به گفته میری از ابتدای سال 1393 تاکنون تنها در بیمارستان رازی سراوان بیش از 1700 نفر از این افراد تحت درمان قرار گرفته اند و این در حالی است که حتی یک نفر از ساکنان همسایگان شرقی برای دریافت خدمات پیوند کلیه یا پیوند قرنیه به زاهدان مسافرت درمانی نداشته است.

وی مبنای توسعه نظام بهداشت و درمان را توجه به مشکلات اصلی منطقه عنوان و خاطرنشان کرد: در کنار توسعه عمومی تمامی بخش های مرتبط با خدمات بهداشتی و درمانی، بعضی از بخش های تشخیصی و درمانی مانند چشم پزشکی، تشخیص قبل از تولد تالاسمی، مراکز تحقیقاتی بیماری های عفونی و بخش های تشخیص بیماری سل جزء به عنوان مزیت‌ها و توانمندی های ویژه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان مطرح هستند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

88  ⁄  11  =