انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای اجرای ۲۰ طرح تحقیقاتی پسادکتری در کشور

رؤسای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران و دانشگاه خوارزمی تفاهم‌نامه همکاری علمی پژوهشی امضا کردند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر نصرت الله ضرغام، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، همکاری در زمینه اجرای 20 طرح تحقیقاتی پسادکتری در راستای سیاست‌ها و اولویت‌های تحقیقاتی دانشگاه خوارزمی و صندوق حمایت از پژوهشگران را اعلام کرد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در ادامه با بیان توضیحاتی در مورد تاریخچه صندوق، گفت: در این مجموعه سعی کرده‌ایم راجع به حمایت‌هایی که این مجموعه می‌تواند در مسیر علم و فناوری داشته باشد، اطلاع رسانی کنیم.

ضرغام همچنین در مورد برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها و ایجاد رشته‌هایی که باعث می‌شود دانشجویان بعد از فار‌غ‌التحصیلی جذب بازار کار شوند، توضیحاتی ارائه داد و اضافه کرد: با توجه به اصل 44 قانون اساسی باید تاثیری در روند برنامه ریزی مراکز علمی داشته باشیم.

وی افزود: امریکا سیاست جذب استعدادهای برجسته دیگر کشورها را بعد از جنگ جهانی دوم پایه گذاری کرد و تصمیم گرفت که تعداد دانشمندانش را زیاد کند و تحقیقاتش را توسعه دهد. بر اساس این تفکر، بنیاد علم آمریکا (NSF) پایه‌گذاری شد که هم به تحقیقات بنیادی و هم به تحقیقات کاربردی بپردازد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران گفت: آمریکا، ژاپن، چین و کره در دارایی‌های فکری و حمایت از دارایی‌های فکری، جایگاه بالایی نسبت به اروپا و اتحادیه اروپا دارند. 37 درصد از دارایی‌های فکری دنیا متعلق به آمریکاست، 35 درصد از این دارایی‌ها را ژاپن دارد و کشور آلمان در اتحادیه اروپا، به اندازه فرانسه و انگلستان، صاحب دارایی فکری است. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که کشورهایی که از دارایی فکری بیشتری برخوردار باشند، توسعه اقتصادی بیشتری نیز خواهند داشت و برنامه‌ریزی کرده‌اند تا سال 2020 با جذب دانشمندان از دیگر کشورها و با تربیت آنها در کشور خودشان حدود 26 میلیون دانشمند داشته باشند.

ضرغام افزود: بیشتر فعالیت‌های صندوق شبیه عملکرد دیگر بنیادهای علم دنیاست؛ ما با استفاده از تجربه علمی کانادا، امکانات حمایتی از طریق کرسی پژوهشی را فراهم کردیم که به دانشمندان برجسته ایرانی در داخل یا خارج از کشور و یا به تیم‌های تحقیقاتی که دارای برنامه راهبردی در جهت رفع معضلات کشور باشند، تعلق می‌گیرد.

وی توضیحاتی در مورد کرسی‌های پژوهشی ارائه داد و گفت: صاحبان کرسی پژوهشی به مدت دو دوره پنج ساله از حمایت‌های صندوق برخوردار می‌شوند که البته برای پنج سال دوم، باید یک همکار خارجی را معرفی کنند. ضمن آنکه در این مدت، دو محقق پسادکترا می‌توانند داشته باشند که حقوق یک تا دو سال این محققان، از سوی صندوق پرداخت می‌شود.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران، هدف اصلی از اجرای این بخش را جذب دانشمندان و محققان داخل کشور و دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور عنوان کرد و گفت: دنیا این کار را انجام می‌دهد و ما هم باید از تمام ظرفیت‌های علمی خودمان و دیگر کشورها استفاده کنیم.

وی همچنین با ارائه توضیحاتی در مورد شرایط دریافت پژوهانه و استفاده از حمایت‌های صندوق از طریق طرح‌های پسا دکترا، افزود: تاکنون صندوق از پروژه‌های تحقیقاتی که پژوهشگران به صندوق ارائه می‌دادند، حمایت می‌کرد؛ ولی سیاست ما تا حدودی تغییر کرده و قرار است علاوه بر این پروژه‌ها، با توجه به اولویت‌های تحقیقاتی که متناسب با نیاز کشور تعیین می‌شود، نسبت به سفارش پروژه نیز اقدام کنیم.

ضرغام با اشاره به ثبت اختراعات در خارج از کشور با حمایت صندوق تصریح کرد: اختراعات با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران عمدتا در آمریکا به ثبت می‌رسد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

25  +    =  30