جمعیت سالمندان جهان تا پنج سال دیگر به یک میلیارد نفر می رسد

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: جمعیت سالمندان جهان تا پنج سال دیگر به یک میلیارد نفر می رسد.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا خرم خورشید، رییس کنگره بین المللی بررسی مسایل سالمندی در ایران و جهان که در مراسم افتتاحیه این کنگره سخن می‌گفت با بیان این مطلب افزود: سرعت پیرشدن در ایران زیاد است که یکی از عمده علل آن تغییر الگوی جمعیتی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی است به طوری که طی سالهای 1365 تا 1369، جمعیت از رشد 3.6 درصدی برخوردار شد. عامل دیگر بهبود کیفیت و افزایش امید به زندگی است که سبب شده طول عمر مردم افزایش یافته و جامعه رو به پیری برود.

وی با اشاره به اینکه براساس برآورد سازمان بهداشت جهانی تا سال 2020 میلادی، جمعیت افراد مسن (بالای 60 سال سن) در جهان به یک میلیارد نفر می رسد، گفت: رشد سریع جمعیت سالمندان حتی باعث شده است تا شرکت های چند ملیتی مانند شرکت های دارویی به فکر نیازهای خاص این قشر از جامعه باشند به طوری که هم اکنون اولین داروهای تولیدی این شرکت ها را بترتیب داروهای بیماری آلزایمر، داروهای ضد استرس و داروهای ضد بیماریهای واگیردار تشکیل می دهند.

خرم خورشید افزود: بهترین رویکرد در این خصوص که سازمان بهداشت جهانی نیز آن را اعلام کرده است، ایجاد فرصتهای لازم و کافی برای سالمندان جهت داشتن دوران سالمندی پویا و با کیفیت به لحاظ سلامت جسمی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است تا آنان بتوانند همچنان در امور اجتماعی مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشترین حجم بیماریهای چند وجهی مربوط به سالمندان است و بیشترین بار اقتصادی از این بابت به نظام سلامت کشور تحمیل می شود، لذا باید از بدو تولد در مسیر زندگی و رشد و تکامل افراد جامعه، دقت و توجه کافی و وافی صورت بگیرد.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با معرفی این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه یگانه در زمینه توانبخشی و سالمندی گفت: اولین گروه آموزشی سالمندشناسی در این دانشگاه تاسیس شده و هم اکنون تنها مجری دوره PhD سالمندشناسی در کشور است، ضمن آنکه مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه یکی از مراکز تحقیقاتی فعال در کشورمی باشد.

وی افزود: هم اکنون بیش از 120 دانشجو در سه مقطع فوق لیسانس، MPH و PHD سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مشغول به تحصیل هستند و برنامه ریزان و سیاستگذاران ارتباط بسیار خوبی با این دانشگاه دارند.

خرم خورشید، هدف اصلی از برگزاری کنگره بین المللی بررسی مسایل سالمندی در ایران و جهان را روزآمد کردن متخصصان رشته های مرتبط و متخصصان رشته سالمندی در ایران با آخرین یافته های علمی در زمینه طب سالمندی و سالمندشناسی و همچنین حساس سازی مسئولان، از سیاستمداران، قانونگذاران و مسئولان رده بالای اجرایی کشور روی مباحث مربوط به سالمندی ذکر کرد.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در پایان سخنانش، آمادگی مسوولان، هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه را برای همکاری های علمی و تحقیقاتی در خصوص مسایل سالمندی، اعلام کرد و افزود: امیدواریم توان علمی مراکز تحقیقاتی، اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه بتواند در بررسی نیازهای قشر سالمند کشور و رفع آنها ، تاثیرگذار باشد.

پیش از سخنان دکتر خرم خورشید، دکتر رضا فدای وطن، رییس گروه آموزشی سالمندشناسی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ضمن معرفی این دانشگاه از چگونگی احیای کنگره سالمندی پس از سالها وقفه گفت.

وی اظهارداشت: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی پیشگام در برگزاری کنگره سالمندی در ایران بوده که طی سالهای گذشته، سه کنگره در این خصوص را برگزار کرده و با توجه به پتانسیل موجود در این دانشگاه وفعالیتی که در سالهای اخیر به لحاظ تدوین برنامه آموزشی فوق لیسانس سالمندی وتنها مجری دوره PHD سالمندشناسی در ایران که دارای اولین مجله طب سالمندی در ایران است و همچنین وجود مرکز تحقیقات سالمندی اقدام به احیای کنگره سالمندی و برگزاری آن در سطح بین المللی کرد.

دبیرعلمی کنگره بررسی مسایل سالمندی در ایران و جهان خاطرنشان کرد: 336 مقاله به دبیرخانه کنگره رسیده که 94 مقاله برای ارائه شفاهی و 165 مقاله جهت ارائه به شکل پوستر و نصب در محل کنگره طی سه روز، انتخاب شد که در قالب 20 محور و در 9 پانل به شرکت کنندگان ارائه خواهد شد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  6  =