تنها راه خروج از رکود، تزریق مستقیم پول به مصرف‌کننده است

/بسته رونق اقتصادی/

مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه بسته اقتصادی دولت تا حدودی صنعت خودروسازی را رونق می‌دهد، تاکید کرد:‌ نقشه راه اقتصادی کشور باید بر پایه تقویت قدرت خرید اقشار جامعه حرکت کند.

علی خدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بهترین راه خروج از رکود افزایش قدرت خرید و تزریق مستقیم پول به مصرف کننده نهایی است.

وی افزود: اگر این اتفاق بیفتد می‌توان نقدینگی را از مصرف کننده به دست تولید کننده رساند و در کنار رونق تولید، اشتغالزایی کرد.

خدایی با اشاره به آزاد کردن منابع بانکها در بسته اقتصادی دولت، افزود: طبعا آزادسازی منابع بانکی تاحدودی راهگشا است اما تزریق پول کلان منجر به تورم می‌شود.

مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: در طول سالهای اخیر افزایش واقعی درآمدها اتفاق نیفتاده و این امر منجر به کاهش خرید و رکود در بخش های تولید و صنعت شده است از این رو معتقدم که باید دستمزدها را به شکل واقعی افزایش دهیم و قدرت خرید را تقویت کنیم تا مردم به اندازه نیاز خود خرید کنند.

به گفته وی هم اکنون 40 میلیون نفر از جمعیت کشور معادل 50 درصد را کارگران تشکیل می‌دهند که با توجه به کمرنگ بودن حجم صادرات و مصرف بخش عمده تولیدات در داخل شایسته است دولت مکانیسمی پیش بینی کند که قدرت اقتصادی افراد بالا برود و تولیدات داخلی را خریداری کند.

وی در عین حال، یکی از راهکارهای خروج از رکود را اعمال سیاست تحریک بازار کار عنوان کرد و گفت: برای تحریک بازار باید روشهای خاصی در پیش گرفت.تزریق پول می‌تواند کمک موثری به جامعه و اقتصاد بکند ولی نحوه تزریق آن مهم است و باید به نحوی بر آن نظارت کرد که به سرنوشت وام‌های زودبازده دچار نشود.

مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور خاطرنشان کرد: ممکن است تزریق وام و تسهیلات به خودروسازی‌ها تا حدودی به رونق آنها منجر شود اما مصرف کنندگان این وام‌ها اگر از قشر کارگری باشند با توجه به کارمزد بالای وام‌های بانکی، قدرت بازپرداخت با سطح درآمد فعلی را ندارند.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

44  −    =  36