بانکداری الکترونیک جای چک را می گیرد

وضعیت چک در مناطق مختلف دنیا

امروزه در بیشتر کشورهای اروپایی از چک به ندرت در معاملات بهره گرفته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به  نقل از شاپرک در کشورهای آلمان، اتریش، هلند، بلژیک و کشورهای اسکاندیناوی، دسته‌چک‌ها به طور تقریبی به‌طور کامل جای خود را به بانکداری الکترونیک داده‌اند. در فنلاند نیز از سال۱۹۹۳م، استفاده از چک‌های شخصی کنار گذاشته شد.
کشور لهستان نیز از سال ۲۰۰۶ م و به‌خاطر کاهش شدید اقبال عمومی، چک را از نظام بانکی خود حذف کرد. با این حال در کشورهایی مانند انگلستان، ایرلند و فرانسه، همچنان استفاده از چک رواج دارد چراکه بانک‌های این کشورها برخلاف بسیاری از دیگر کشورها، کارمزدهای زیادی را برای خدمات مربوط به چک‌های شخصی طلب نمی‌کنند. با این حال از سال۲۰۰۱ م تاکنون، فعالان اقتصادی در بریتانیا به‌جای استفاده از چک، بیشتر پرداخت‌های خود را از طریق بانکداری الکترونیک انجام می‌دهند. شورای پرداخت‌های بریتانیا نیز پیش‌بینی کرده درصورتی که روند توسعه شیوه‌های جایگزین پرداخت پول حفظ شود، استفاده از چک را تا سال ۲۰۱۸ م کنار خواهد گذاشت.
این روند در این کشورها در حالی است که چک همچنان از جایگاه مناسبی در مبادلات تجاری در ایالات متحده امریکا برخوردار است، ضمن اینکه استفاده از چک در کانادا نسبت به امریکا رواج کمتری دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1