یک‌سوم صنایع آلاینده در تهران

مدیر کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه وزارت صنعت علاقه‌مند به خروج صنایع از تهران نیست گفت: بنابر جلسه معاون اول در خصوص صنایع آلاینده همه دستگاه‌ها مجاب شدند تا صنایع آلاینده و مزاحم از استان تهران خارج شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک
به نقل از تسنیم، محمدهادی حیدرزاده در نشست خبری نخستین جشنواره پوستر و عکس نفس‌های شهر در جمع خبرنگاران درباره جلسه روز گذشته (یکشنبه) اسحاق جهانگیری و سایر وزراء اظهار داشت: جلسه صنایع آلاینده با حضور معاون اول، شهردار تهران و برخی وزرا برگزار و بر خروج صنایع آلاینده از استان تهران تاکید شد.
 
وی ادامه داد: آلودگی هوا یکی از معضل‌های کلانشهرها و به‌ویژه استان تهران است که به غیر از صنایع آلاینده دلایلی دیگری همچون بارگذاری و افزایش جمعیت را شامل می‌شود.
 
حیدرزاده به دوران پساتحریم اشاره کرد و افزود: متاسفانه با رفع تحریم‌ها نخستین مکانی که سرمایه‌گذاران به ذهنشان می‌رسد تهران است و بر ایجاد صنایع تاکید می‌شود اما باید این مهم مورد توجه قرار گیرد که صنایع ضمن تقسیم‌بندی از استان تهران خارج شوند.
 
مدیر کل محیط زیست استان تهران تصریح کرد: در تهران نیزن انتقال صنایع آلاینده به خارج از استان مدنظر قرار گرفته است که در طی این دو سال نیز قالب بر 20 واحد صنعتی به خارج از استان منتقل شده و هنوز نیز باید تعدادی از صنایع آلاینده بعد از شناسایی از استان خارج شود.
 
حیدرزاده اضافه کرد: در خصوص صننایع آلاینده دو سیاست مدنظر ما قرار گرفته که یکی خروج صنایع آلاینده از استان تهران است و دیگری وارد کردن صنایع خارج از شهرکهای صنعتی به داخل شهرکهای صنعتی است که در این مورد حمایت تشویقی را مدنظر قرار دادیم.
 
وی به جلسه روز گذشته جهانگیری اشاره کرد و افزود: وزارت صنایع علاقه‌مند نیست صنایع از تهران خروج پیدا کند ولی جهانگیری همه دستگاه‌ها را موظف کرد که صنایع مزاحم از استان تهران خارج شوند.
 
مدیر کل محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد: در مجموع 30 هزاهر واحد صنعتی در استان تهران وجود دارد که تعداد قابل توجهی از آنها فرسوده است و عمر این صنایع در حال حاضر به بیش از چند دهه می‌رسد.
 
حیدرزاده تصریح کرد: یک سوم صنایع کشور در استان تهران وجود دارد و ما طرحی را مهیا کردیم تا صنایع موجود به سه دسته‌بندی قرمز، زرد و سبز تقسیم‌بندی شود و صنایع قرمز که همان آلاینده محسوب می‌وشد باید از استان خروج پیدا کنند و صنایع زرد نیز به اصلاح بپردازند و صنایع سبز نیز به فعالیت خود ادامه دهند.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر دست کم صد واحد صنعتی در اولویت خروج از استان تهران هستند گفت: صنایعی همچون روغن‌کشی، و سیمان جزو اولویت‌ها محسوب می‌وشد و برای خروج عامل صنایع آلاینده و بهبود وضعیت سایر صنایع برنامه میان مدت 5 ساله و درازمدت 10 ساله را مدنظر قرار دادیم.
 
مدیر کل محیط زیست استان تهران درباره این پرسش که آیا وزارت صنعت معدن و تجارت به اولویت خروج صنایع از تهران اهتمام داشته است گفت: مهمترین اولویت وزارت صنعت بحث اشتغال بوده است و در جهت خروج صنایع نیز تعامل شده تا به آنها کمکهای لازم صورت گیرد.
 
وی خواستار توجه به آمایش سرزمینی شد و گفت: بیچارگی ما این است که آمایش سرزمینی نداریم و قابلیت‌های استانی را به طور کامل نمی‌دانیم؛ به عنوان نمونه استان اصفهان باید از لحاظ گردشگری مورد توجه قرار گیرد و یا استان مرکزی به استانی صنعتی تبدیل شد. و تمامی این برنامه‌ریزی نشات گرفته از آمایشی سرزمینی است که باید به آن توجه شود.
 
مدیرکل محیط زیست استان تهران تاکید کرد: ظرفیت تحمل صنایع در استان تهران به پایان رسیده است و امیدواریم همه به این موضوع توجه کنند که ظرفیت‌های تهران به چه منظور است.
 
وی افزود: امیدواریم سیاست‌های دولت به این سمت برود که استانها‌ی دارای ظرفیت را تشکیل دهد؛ به عنوان نمونه برخی استانها دارای دشت و فضای بارگذاری هستند که می‌توانند فعالیت‌های مختلف را در خود جای دهند.
 
حیدرزاده تصریح کرد: متاسفانه در بحث طرح آمایش سرزمینی شاهد هستیم که در چند دولت گذشته نیز اهتمام ویژه‌ای صورت نگرفته و کشورهایی همچون مغولستان نیز دارای طرح آمایش سرزمینی هستند که ما نیز باید به این مهم توجه ویژه‌ای کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: در بحث آمایش سرزمینی نیز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است که طرح آمایش را تهیه کند و امیدواریم این موضوع در پایان این دولت به نتیجه نهایی برسد.
 
مدیر کل محیط زیست استان تهران در ادامه درباره تغییرات شکل گرفته در آئین‌نامه کمیته اضطراری آلودگی هوا گفت: آئین‌نامه بخشنامه و تغییر در آن باید در شورای عالی ترافیک تایید شود و امسال نیز این مهم مدنظر قرار گرفت و باید به شورای عالی ترافیک ارجاع می‌شد اما رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست این تفویض اختیار را تا پایان بهمن‌ماه طبق بخشنامه‌ای به 8 استاندار ابلاغ کرد تا درباره وضعیت آلودگی هوا در شرایط اضطرار تصمیم‌گیری کنند.
 
وی اضافه کرد: این تفویض اختیار به 8 استاندار انجام گرفته و این استاندارها دارای کلانشهرهایی هستند که غالبا دچار آلودگی می‌شوند. در این تفویض اختیار استانهای مذکور می‌توانند در شرایط اضطراری اقدامات لازم را انجام دهند و در روزهایی که تداوم ناسالم بودن هوا به وقوع می‌پیوندد راهکارهای چون تعطیلی مدارس، اقدمات اضطراری و حتی تعطیلی ادارات را در پیش بگیرند.
 
مدیر کل محیط زیست استان تهران یادآور شد: حتی تعطیلی هفته‌های گذشته که در روز هوای پاک انجام گرفت برمبنای همین تفویض اختیار بوده و هیچکدام از شایعات مطرح شده صحت نداشت بلکه طبق بخشنامه این کار انجام گرفت و تا پایان بهمن‌ماه نیز این اختیارات وجود دارد.
 
وی اضافه کرد: تغییر در آئین‌نامه باید به تایید شورای عالی ترافیک برسد و برای سال َآینده این مهم انجام خواهد گرفت.
 
حیدرزاده درباره اینکه آیا در روزهای منتهی به پایان سال نیز دچار آلودگی هوا خواهیم شد یا خیر، گفت: احساس می‌کنیم اوج افزایش بار آلودگی هوا تنها برای گروه‌های حساس باشد و بیش از آن اتفاقی رخ ندهد.
منبع : جهان نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

32  ⁄    =  4