یزد همچنان به سمت بیابانی شدن می‌تازد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان یزد گفت: هر نوع تخریب سرزمین، بیابانی شدن اراضی را به دنبال دارد اما در یزد، سرعت بیابانی شدن اراضی به دلیل اقلیم، ‌ زیاد است.

رویش گل های بهاری در بیابان آتاکاما
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  به نقل از مهریدالله میرشمسی، ظهر امروز در نشستی خبری در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد روند بیابانی شدن یزد اظهار داشت: مرزی برای بیابان‌ها در استان نداریم که با عبور از این مرز بتوانیم میزان گسترش و توسعه بیابان‌های استان را سالانه اعلام کنیم.

وی افزود: وقتی پوشش گیاهی پنج درصدی در کشور کاهش می‌یابد، یعنی بیابان‌زایی در حال وقوع است و این پدیده در یزد به دلیل اقلیم و شرایط بارش‌ها، شدت بیشتری دارد.

میرشمسی عنوان کرد: کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته بنابراین سرعت بیابان‌زایی در کشور بالا است و در یزد نیز سرعت بیشترین در بیابانی شدن اراضی احساس می‌شود.

وی در مورد تولید و عرضه نهال در استان یزد نیز اظهار داشت: امسال میزان تولید نهال در استان تا حدی کاهش یافته اما به طور سال آینده جبران خواهد شد.

میرشمسی یادآور شد: در استان یزد هم اکنون گونه های بادام کوهی، بنه، تاغ، سنجد تلخ، زیتون و … تولید و عرضه می شود اما اکالیپتوس فعلا از چرخه حذف شده و سنجد تلخ جایگزین آن شده است.

وی با بیان اینکه اکالیپتوس می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد، عنوان کرد: اگر این درخت اصولی کشت نشود، علاوه بر وارد آوردن خسارت به شبکه فاضلاب، می تواند در ایجاد حساسیت های فصلی نیز اثرگذار باشد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان یزد تصریح کرد: کشت اکالیپتوس در مناطق مسکونی توصیه نمی شود و توصیه ما در مناطق مسکونی، کاشت نهال مثمر زیتون است.

وی عنوان کرد: گونه ای از زیتون با شرایط آب و هوایی یزد سازگار است که کاشت آن در باغچه های مقابل درب خانه ها توصیه می شود زیرا علاوه بر اینکه مثمر است، درختی سبز و کم آبخواه است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

34  −  24  =