سیستم بانکی با بحران مشروعیت روبه‌رو است

با وجود روزانه ۱۰۰‌ میلیون تراکنش بانکی

«بانک‌ها بحران مشروعیت دارند»؛ این را دیروز رئیس کانون بانک‌های خصوصی در مراسم رونمایی از شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبِنا) گفت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این جمله او، خواه‌ناخواه از بحرانی یاد می‌کند که گریبان‌گیر دنیای امروز صنعت بانکداری ایران شده است.

صنعتی که اکنون به سبب گره‌های مالی و پولی خود، مشروعیت خود را به‌ویژه در نگاه بنگاه‌های تولیدی از دست داده‌ است؛ چراکه بهترین کار را در زمانی ‌که با بحران بدهی‌‌های معوق روبه‌روست، دست‌کاری در صورت‌های مالی خود یافته و با استمهال به واحدهای تولیدی، خبر از اعطای تسهیلات به آنها می‌دهد. امری که به گفته بسیاری از کارشناسان، ٨٠ درصد آمارهای اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی را در سیستم بانکی به خود اختصاص داده و فقط ٢٠ درصد از این آمار متعلق به پول تازه به گردش درآمده در سیستم بانکی است.

در این مراسم، کوروش پرویزیان، رئیس کانون بانک‌های خصوصی با اشاره به اینکه بحران مشروعیت، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های شبکه بانکی در شرایط فعلی است، گفت: بانک‌ها خود باید برای رفع این بحران ظرفیت‌سازی کنند نه اینکه منتظر دستی از غیب باشند. راه‌اندازی این پایگاه خبری نیز می‌تواند گامی در این مسیر باشد تا به‌درستی نارسایی‌های شبکه بانکی را مطرح کرده و امکان حل آنها را فراهم کند.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نیز در این مراسم، خبر از صد ‌میلیون تراکنش فیزیکی به‌صورت روزانه در شبکه بانکی از سوی مردم داد. به گفته علی دیواندری، کارهای روزمره مردم ایران، ارتباط ناگسستنی با شبکه بانکی دارد. دیواندری که در مراسم رونمایی از شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبِنا) در پژوهشکده پولی و بانکی سخن می‌گفت، ادامه داد: جامعه‌ای که روزانه حدود ١,٥برابر جمعیت کشور تراکنش بانکی انجام می‌دهد احتیاج مبرمی نیز به اطلاع‌رسانی در حوزه بانکداری خواهد داشت؛ ازاین‌رو هدف از راه‌اندازی این شبکه خبری ایجاد مرجعی در حوزه بانکداری است تا مردم، مسئولان و حتی سایر رسانه‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.

 پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی و عضو شورای سیاست‌گذاری ایبِنا نیز با بیان اینکه یک روی سکه در هر فعالیت اقتصادی بخش واقعی و روی دیگر آن بخش مالی است، به سرعت بسیار بالای تحولات بانکی اشاره کرد و افزود: متناسب با این تحولات باید یک شبکه خبری بانکی گسترده در خدمت نظام بانکی باشد تا هم مردم و کارشناسان را در جریان اخبار این حوزه قرار دهد و هم در مسیر اصلاحات بانکی همه را همراه کند.

در این مراسم هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با بیان اینکه به دلیل انتظارات و توقعات نادرست ما از نظام بانکی، برخی از مشکلات برای شبکه بانکی ایجاد شده است، گفت: این پایگاه خبری می‌تواند با ایفای نقش و رسالت خود در پیام‌رسانی و تحلیل درست، ضمن جلب اعتماد عمومی، در کاهش مسائل و مشکلات نیز نقش مهمی داشته باشد. شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (www.ibena.ir) با هدف ایجاد رسانه‌ای مرجع در حوزه بانک، دیروز در آستانه روز خبرنگار به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.
شرق

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

75  −    =  72