عبور شاخص از مرز ۷۸ هزار واحد/انتظار برای رشد صنایع بورسی در میان مدت

شاخص کل بورس امروز (یکشنبه) با رشد 117 واحدی، رقم 78 هزار و 86 واحد را به ثبت رساند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شاخص کل بورس دومین روز هفته را مثبت پشت سر گذاشت و وارد کانال 78 هزار واحدی شد. البته با توجه به توان پایین شاخص، امکان تثبیت شاخص در کانال 78 هزار واحدی ضعیف بوده و امکان عقب نشینی دوباره وجود دارد.

در معاملات امروز، بیش از 756 میلیون سهم و تقدم به ارزش 2 هزار و 481 میلیارد ریال در 63 هزار و 519 نوبت دادوستد شد.

نمادهای وغدیر (سرمایه گذاری غدیر)، فملی (صنایع ملی مس)، وصندوق (سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی)، همراه (همراه اول)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و فارس (هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس) با تاثیر مثبت زمینه رشد شاخص را فراهم کردند و در مقابل نماد وامید (سرمایه گذاری امید) با تاثیر منفی مانع رشد بیشتر شاخص شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 42 واحد، شاخص آزاد شناور 95 واحد، شاخص بازار اول 95 واحد و شاخص بازار دوم 182 واحد رشد کرده است.

اما در معاملات امروز شاخص کل (هم وزن) یک واحد و شاخص قیمت (هم وزن) کمتر از یک واحد افت کرد.

حق تقدم کابل البرز، پتروشیمی آبادان، کمک فنر ایندامین، گروه صنعتی بارز و رینگ سازی مشهد دارای بیشترین رشد قیمت بوده و در مقابل حق تقدم سیمان فارس و خوزستان، حق تقدم عمران و توسعه فارس، حق تقدم سرمایه گذاری مسکن، حق تقدم توسعه معادن و فلزات و فنرسازی خاور با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند.


** انتظار برای رونق صنایع بورسی

«فرهاد رمضان» کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، با بیان اینکه بانک ها با رفع تحریم های بین المللی و اجرایی شدن سوئیفت با تحولات مثبتی مواجه می شوند، گفت: بانک ها از این به بعد می توانند مبادله پولی با سایر کشورها داشته باشند و با گشایش های مالی، برقراری سوئیفت و بازگشایی ال.سی، رونق به گروه بانکی باز می گردد.

وی معتقد است، بازگشت رونق به این گروه منجر به افزایش حاشیه سود و رشد قیمت سهام بانک ها در بازار سرمایه می شود.

رمضان همچنین به گروه خودرویی ها اشاره کرد و افزود: در یک سال اخیر خودروسازان معتبر خارجی از خودروسازان داخلی بازدید کردند و مذاکراتی برای عقد قراردادهای جدید انجام دادند؛ در صورتی که این مذاکرات و سرمایه گذاری های مشترک اجرایی شود، این گروه نیز با رونق مضاعفی مواجه خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است با تحول در گروه خودرو و راه اندازی خط تولیدهای جدید محصولات تازه ای وارد بازار خواهد شد که بر میزان فروش خودروسازان تاثیر می گذارد، به همین دلیل این گروه نیز می تواند در میان گروه های برتر بازار قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: در سال های گذشته ایران درگیر تحریم های بین المللی بسیاری بود که آثارسوء زیادی بر بخش های مختلف اقتصادی کشور برجا گذاشت، اما پس از توافق هسته ای و اجرایی شدن برجام، تحریم های بین المللی کم کم از میان می رود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به صنایع صادرات محور اشاره کرد و افزود: برخی از تولیدکنندگان نیز که محصولات خود را صادر می کردند، در سال های گذشته به دلیل تحریم ها نمی توانستند کالاهای خود را به خارج از کشور ارسال کنند که با رفع تحریم ها این مانع بزرگ شرکت های تولیدی صادرات محور نیز از میان خواهد رفت.

رمضان با بیان اینکه رفع تحریم های بین المللی به زمان نیاز دارد و یک شبه امکان پذیر نیست، گفت: از این رو نمی توان انتظار داشت اقتصاد کشور یکباره تغییر چندانی کند، بلکه باید ابتدا تغییری در وضعیت سودآوری شرکت ها به وجود بیاید و سپس تبعات این اتفاق در بازار سرمایه نمایان شود.

وی با بیان اینکه بیشتر صنایع بازار در شرایط جدید می توانند از رشد و رونق برخوردار شوند، افزود: با رفع تحریم های بین المللی صنایع بازار سرمایه با رشد نسبی مواجه می شوند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در زمان تحریم ها، تولیدکنندگان با افزایش هزینه های تولید مواجه شده بودند زیرا واردات مواد اولیه با مشکلاتی مواجه بود و باعث افزایش قیمت تمام شده می شد اما با رفع تحریم ها هزینه های تولید کاهش خواهد یافت و حاشیه سود صنایع تولیدی در بازار سرمایه افزایش می یابد.
منبع:ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  8