کاخ سفید: به ایران باج ندادیم

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به ماجرای پرداخت 400 میلیون دلار از بدهی واشنگتن به تهران تاکید کرد که این پول باج به ایران نبوده و برای یک اختلاف مالی قدیمی پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک سخنگوی کاخ سفید با اشاره به ماجرای پرداخت 400 میلیون دلار از بدهی واشنگتن به تهران تاکید کرد که این پول باج به ایران نبوده و برای یک اختلاف مالی قدیمی پرداخت شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه بی بی سی نیوز، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز دوشنبه خود بر خلاف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ارتباطی میان پرداخت 400 میلیون دلار به ایران و آزادی شهروندان آمریکایی در ماه ژانویه وجود ندارد.

وی گفت: مقامات آمریکایی در سه موضوع جداگانه با ایرانی‌ها وارد رایزنی شدند و به توافق دست یافتند؛ توافق هسته‌ای، تبادل دوطرفه زندانیان برای آزادی چهار شهروند آمریکایی و هفت ایرانی و پرداخت 1.7 میلیارد دلار به ایران برای حل یک پرونده مالی و قدیمی میان دو کشور که به پیش از 1979 (انقلاب اسلامی) بازمی‌گردد.

ارنست با تکرار این ادعا که توافق هسته‌ای سبب شده ایران دیگر به دنبال سلاح هسته‌ای و دست یافتن به آنها نباشد ، افزود: تمام این دستاوردها بدون حتی شلیک یک گلوله حاصر شده است. تمامی این‌ها بدون استقرار نیروهای آمریکا در نقطه‌ای دیگر به دست آمده است و این نشان می‌دهد که استراتژی دیپلماتیک سخت رئیس‌جمهور اوباما تا چه حد موثر بوده است.

سخنگوی کاخ سفید هم‌چنین گفت که 400 میلیون دلار پرداخت شده اصل مبلغ قرارداد میان تهران و واشنگتن برای خرید تسلیحات آمریکایی بوده و 1.3 میلیارد دلار باقی‌مانده سود این پول است که از طریق یک نقل و انتقال بانکی، شامل بانک‌های مرکزی نامشخص انجام شده اما بانک مرکزی آمریکا دخیل نبوده است.

جاش ارنست مشخص نکرد که 1.3 میلیارد دلار نیز همانند 400 میلیون دلار به صورت نقدی به ایران پرداخت شده است، یا نه.

وی ادامه داد:‌ توجه به این موضوع همان‌طور که در ماه ژانویه هم گفته شد، بر این اساس بوده است که فرصتی برای آمریکا پیش آمد تا بر سر موضوعات مختلف که مدت‌ها موجب نگرانی ایران و آمریکا شده بود، به راه‌حلی دست یابند و ما توانستیم هر سه مساله را از طریق مذاکراتی جداگانه حل کنیم تا مردم آمریکا از آن بهره بردند و منابع تامین شد. آن‌چه ما برایش تلاش می‌کردیم این بود که به توافق‌های مورد نظر دست یابیم، تا آنها را به سرانجام برسانیم و به نقطه نهایی برسیم. واضح است که ایران در امضای این توافق‌ها حضور داشته است.

ارنست در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که گفته بود برای حفظ اهرم فشار ما پیش از اطمینان از آزادی چهار شهروند آمریکایی در ایران، این 400 میلیون دلار به تهران پرداخت شده بود، گفت: من از کلمه فشار استفاده نکردم و این پول باج به ایران نبوده است، مقامات آمریکایی آن را این‌گونه نمی‌بینند. آمریکا بیش‌تر نگران به نتیجه رسیدن مذاکرات برای آزادی شهروندان و بازگشت آنها بود تا حل اختلاف مالی اما ایرانی‌ها ممکن است اولویت‌های دیگری داشته باشند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  30