بررسی چالش‌های اقتصادی ایران

مهدی پازوکی با اشاره به چالش‌های اقتصادی کشور گفت: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکلی که اقتصاد ایران را در شرایط فعلی تهدید می‌کند بی‌نظمی یا به عبارتی بی انضباطی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سال آینده سال سرنوشت‌سازی برای دولت و اقتصاد است. چنانچه قرار باشد دولت روحانی بار دیگر در انتخابات پیروز شود باید ادامه راه دولت قبل را در پی گیرد که راه چندان ساده‌ای نیست‌ چرا‌که برای نخستین بار فرصت‌هایی پیش روی اقتصاد ایران قرار گرفته که موجب شده است اقتصاد در وضعیت حساس و تعیین‌کننده‌ای قرار گیرد.

توافقات برجام که یک سال قبل عملی شد، امسال طی بخشنامه‌هایی که از سوی وزارت‌ها و خزانه داری‌های کشور‌های غربی منتشر می‌شود آثار خود را کم‌کم نشان می‌دهند و این قضیه موجب شده است گشایش‌هایی در زمینه اقتصادی برای ایران به وجود آید. به عبارتی اگر تا کنون عقب ماندگی و انزوای اقتصادی خود را با «نمی‌شود» و «نمی‌گذارند»‌ها توجیه می‌کردیم، اکنون برای نخستین بار پس از سال‌ها گشایش‌هایی به وجود آمده است که دیگر موانع قبلی وجود ندارد و تنها خود ما و توانایی‌های ما هستیم که تعیین می‌کنیم چه راهی را می‌خواهیم در پیش بگیریم‌ با این اوصاف دولت باید برای سال آینده فرصت‌های اقتصادی را به خوبی شناسایی کند، از آنها به درستی استفاده کند و اجازه ندهد از دست بروند. همچنین باید چالش‌های اقتصاد را نیز بشناسد و بتواند به خوبی با آنها مواجه شود.

در همین حال مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» به بررسی چالش‌های اقتصادی پرداخت و توضیح داد: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکلی که اقتصاد ایران را در شرایط فعلی تهدید می‌کند بی‌نظمی یا به عبارتی بی انضباطی است که این بی‌انضباطی نیز انواع و اقسام دارد. بی انضباطی اقتصادی شامل سه بخش می‌شود، بخش اول بی‌انضباطی پولی مانند معوقات مالی بانک‌ها که افزایش پیدا کرده است. وی افزود: بخش دوم بی‌انضباطی مالی است که در سند بودجه می‌توانیم مشاهده کنیم و قسمت سوم نیز بی‌انضباطی اداری است که در سیستم ناعادلانه اداری کشور کاملا حاکم است.

وی گفت: با این اوصاف دولت روحانی باید بتواند زمینه را برای انضباط اقتصادی در زمینه پولی، مالی و اداری فراهم و در واقع سعی کند با سیاست‌های بخردانه اقتصادی، برای مناسب شدن فضای کسب و کار، شفافیت را به اقتصاد ایران برگرداند. به خصوص اینکه دلواپسان و گروه‌های تندرو به شدت از شفافیت می‌ترسند و آن را با منافع خود در تضاد می‌بینند.

این کارشناس اقتصادی خاطر‌نشان کرد: همچنین دولت باید تلاش کند هرگونه انحصاری را، چه دولتی و چه خصوصی از بین ببرد‌ چرا‌که انحصار امری است که فوق‌العاده برای اقتصاد مضر است.

پازوکی در ادامه یاد آور شد: در نتیجه مجموع این کار‌ها موجب می‌شود فضای کسب و کار مناسب و برای فعالیت اقتصادی آماده شود، دولت باید با انضباط اقتصادی تلاش کند ثبات را در اقتصاد ایران حاکم کند و مجموع این کار‌ها می‌تواند موجب شود که شرایط مناسب برای ارتباط با کشور‌های دیگر و همچنین رشد اقتصادی فراهم شود و از سوی دیگر هزینه‌های دولت نیز کاهش پیدا کند که خود امر مهمی در پیشبرد اقتصاد محسوب می‌شود.

وی اذعان داشت: همچنین باید در نظر داشت که علاوه بر تامین مالی خارجی، ما به تکنولوژی کشور‌های توسعه یافته نیز نیاز داریم و برای دستیابی به این تکنولوژی لازم است که با این کشور‌ها روابط دوستانه‌ای برقرار کنیم، این در حالی است که بسیاری از گروه‌های تندرو و اصولگرایان اصرار به ادامه ارتباط ما با کشور‌های عقب مانده هستند و با رابطه ما با کشور‌های توسعه یافته به شدت مخالفت می‌کنند.

وی در پایان توضیح داد: با این وجود، مساله دیگری که در سال آینده وجود دارد و تا حدی تازگی دارد، مساله یکسان‌سازی نرخ ارز است که به عقیده برخی می‌تواند موجبات نوسان و افزایش نرخ را فراهم آورد. این در حالی است که باید در نظر داشت، در اقتصاد هر چیزی که دو نرخی باشد، اعم از بنزین، ارز یا هرچیز دیگری عامل فساد است و مبارزه با دو نرخی بودن مواد اقتصادی، در اصل مبارزه با فساد و حرکت به سمت شفافیت است، ولی اینکه آیا دولت می‌تواند با چالش‌های پس از تک نرخی شدن ارز به خوبی دست و پنجه نرم کند یا خیر بستگی زیادی به نوع مدیریت دولت و سیاست‌هایی دارد که برای مقابله با مشکلات خود در پیش می‌گیرد.

منبع:دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  27