معاملات اعتباری و افت شاخص

روز گذشته شاخص کل بورس بیش از ٣١٧ واحد کاهش داشت و در نهایت بر عدد ٧٧هزار و ٥٦٩ واحد ایستاد، همچنین ارزش معاملات روزانه بورسی و فرابورسی در مجموع به بیش از ٦٧٠ میلیارد تومان رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در معاملات روز یکشنبه، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت سایپا با ٥٩ واحد، سرمایه‌گذاری غدیر و پالایش نفت بندرعباس هریک به میزان ٤٨ واحد، بیشترین تأثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند و معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت کشتی‌رانی با ١٩ واحد، کارت اعتباری ایران‌کیش با شش واحد و فولاد آلیاژی ایران با چهار واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت را بر محاسبه این نماگر بر جا گذاشتند.

بازار سرمایه در شروع معاملات خود را در غالب گروه‌ها متعادل آغاز کرد، اما به‌تدریج در بیشتر نمادها به دنبال افزایش عرضه‌ها شاهد کاهش قیمت‌ها و منفی‌شدن معاملات بودیم. شاخص هم به دنبال فشار عرضه‌ها رنگ قرمز به خود گرفت، به‌طوری‌که در میانه بازار کاهش بیش از ٢٠٠واحدی را تجربه کرد.

نماد‌های پالایشی در قیمت‌های مثبت و منفی شروع شدند و اکثر آنها در محدوده منفی به کار خود ادامه دادند و در مجموع روز پرحجمی داشتند و اکثر آنها با کاهش قیمت به کار خود خاتمه دادند.

خودرویی‌ها در دامنه منفی کار خود را آغاز کردند و با گذشت زمان بر شدت عرضه در آنها افزوده شد تا جایی که در ساعت پایانی اغلب آنها تا آستانه پایین روزانه افت قیمتی داشتند و بعضا صف فروش را تجربه کردند.

نمادهای فلزات اساسی یکپارچه قرمزپوش بودند و روز پرعرضه‌ای را به ثبت رساندند و با افت قیمت بسته شدند.

در گروه بانک‌، مجوز بانک مرکزی برای برگزاری مجمع بانک تجارت در حالی منتشر شد که به نظر می‌رسد با توجه به ذخایر و ثبت‌های حسابداری که باید در این مجمع گرفته شود، سهم بانک تجارت به کمتر از قیمت اسمی در بازار بازگشایی شود. بانک مرکزی ثبت ذخیره سه‌هزارو ٦٠٠ میلیارد تومانی را جزء شروط تعیین کرده است.

همچنین صد میلیون سهم از شرکت آسان‌پرداخت پرشین (آپ) روز دوشنبه، ٢٦ مهرماه برای اولین‌بار در بازار بورس عرضه خواهد شد. لازم به ذکر است ٤٠ میلیون سهم این شرکت به کارکنان شرکت تعلق می‌گیرد و ٦٠ میلیون سهم آن به معامله‌گران خواهد رسید. با خبر عرضه اولیه سهام شرکت آسان‌پرداخت و فرارسیدن موعد تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها، فروشندگان بر خریداران پیشی گرفتند به همین دلیل ریزش قیمت‌ها در دقایق پایانی بیشتر شد.

منبع:شرق

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

72  ⁄  12  =