گشايش خط اعتباري يك ميليارد دلاري اتريش

مراودات مالي ايران و اروپا به روزهاي خوش خود نزديك شده است. تفاهمات و تبادلات در سطحي قابل توجه روز به روز در حال انعقاد است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تبادلاتي كه نسبت به روزهاي تحريم، اعدادي چندين برابري را به خود مي‌بيند. روز گذشته رييس سازمان توسعه تجارت از گشايش خط اعتباري جديد اتريش براي ايران خبر داد كه رقم يك ميليارد دلاري پيش‌بيني شده براي آن چهار برابر كل حجم تجاري دو كشور در سال ١٣٩٤ است. تجارتي كه ايران و اتريش در سال‌هاي گذشته داشتند با كسري بالا به نفع واردات از اتريش رقم خورده است. ١٤ ميليون دلار صادرات در مقابل ٢٠٤ ميليون دلار واردات. ميوه و شيريني فروخته‌ايم و شمش آهن و فولاد و گندم و جو از اتريش وارد كرده‌ايم.

حال بناست همكاري‌هاي دو كشور در بخش دانشگاهي و تكنولوژي‌هاي موثر همچنين صنعت توريسم توسعه يابد. رييس سازمان توسعه تجارت در اين ارتباط با تاكيد بر اينكه بايد فضاي تجاري دو كشور استراتژي برد- برد باشد، گفت: آژانس اعتباري اتريش يك ميليارد دلار خط اعتباري جديد براي توسعه روابط با ايران ايجاد كرد. مجتبي خسروتاج در ديدار با «كارل هاينس كپُف» رييس دوم پارلمان جمهوري اتريش، گفت: توسعه همكاري ايران و اتريش سياست كلاني است كه در ملاقات رييس‌جمهوري اتريش با مقام معظم رهبري بر آن تاكيد شده به همين دليل ما مصمم به بهبود تراز تجاري با اتريش هستيم و تمام تلاش خود را در اين راستا براي ايجاد فضاي مناسب تجاري و همكاري همه نهادها انجام مي‌دهيم.

ورود اتريشي‌ها به بخش تكنولوژي
وي با تاكيد بر اينكه بايد توازن تجاري دو كشور حفظ شود و صادرات ايران به اتريش افزايش يابد، افزود: اكنون نگاه اصلي كشور ما بر توسعه همكاري‌هاي فني و تكنولوژيكي است؛ ما در بخش توليد موفق شده‌ايم سرمايه‌گذاري‌هاي زيادي را انجام بدهيم اما اكنون نياز به ارتقاي فني و دانش تكنولوژيكي توليدات داريم؛ از شركت‌هاي اتريشي مي‌خواهيم كه در اين زمينه در ايران فعاليت كنند. رييس سازمان توسعه تجارت با مروري بر روابط كنوني ايران و اتريش، افزود: هم‌اكنون همكاري‌هاي دو كشور در بخش دانشگاهي و تكنولوژي‌‌هاي موثر در حال انجام و پيشرفت است؛ اميدوارم در زمينه صنعت توريسم هم اين روابط بيش از پيش توسعه يابد.


ازسرگيري روابط بانكي با ايران

رييس سازمان توسعه تجارت همچنين در واكنش به سوال هاينس كپف درباره روابط بانكي ايران و بانك‌هاي بين‌المللي نيز عنوان كرد: طي چند هفته گذشته تعدادي بانك جديد روابط خود را با بانك‌هاي ايراني شروع كرده‌اند؛ به تازگي هم وزير صنعت مالزي رسما اعلام كرد كه بانك‌‌هاي آن كشور روابط خود را با ايران از سر مي‌گيرند؛ باقي كشورها هم به همين ترتيب اين روابط را آغاز كرده‌اند. خسروتاج با بيان اينكه اگر ما به دنبال تحرك جدي در روابط دوجانبه هستيم بايد در اين مسير بانك‌هاي بزرگ را فعال كنيم، افزود: تاكنون برخي كشورهاي اروپايي براي توسعه روابط با ايران بانك‌هايي را معرفي كرده‌اند كه اين بانك‌ها كمتر با امريكا رابطه دارند يا پيشنهاد داده‌اند كه بانك­‌هاي ايراني در كشورهاي اروپايي شعبه داير كنند.

رييس سازمان توسعه تجارت، خاطرنشان كرد: واقعيت اين است كه ما براي تجارت روزمره خيلي مشكلي نداريم اما وقتي صحبت از پوشش بيمه‌اي، ايجاد خط اعتباري يا ديگر موارد مي‌‌شود، حضور بانك‌هاي بزرگ ضروري است. وي در مورد روابط بانكي ايران و اتريش نيز يادآور شد: آژانس اعتباري اتريش يك ميليارد دلار خط اعتباري جديد براي توسعه روابط با ايران ايجاد كرده است اما اگر بانك‌هاي بزرگ نيايند، چطور مي‌توانيم از اين خط اعتباري استفاده كنيم؟ خسروتاج با بيان اينكه طبع بانك‌ها محافظه‌كارانه است، اظهار داشت: ما كه در بخش تجاري فعال هستيم بايد به بانك‌ها فشار بياوريم و آنها را وارد صحنه تجاري كنيم. وي اضافه كرد: ما خودمان را موظف مي‌دانيم كه اين موضوع را مطرح و بر آن تاكيد كنيم كه هر كشوري كه سريع‌تر براي بهبود روابط بانكي اقدام كند، از شانس بيشتري براي توسعه تجارت با ايران برخوردار است. قائم‌مقام وزير صنعت خطاب به رييس دوم پارلمان اتريش، اظهار داشت: در برگشت به كشورتان براي همكاري شركت‌هاي اتريشي با ايران و سرمايه‌گذاري در كشور ما فضاسازي‌هاي لازم را انجام بدهيد؛ در ايران فضاي خوبي براي سرمايه‌گذاري وجود دارد؛ بازار اروپا ديگر نمي‌تواند جوابگوي همه نيازهاي تجار باشد، آنها بايد بازارهاي جديدي را پيدا كنند، ايران در اين زمينه بسيار مي‌تواند مفيد باشد چرا كه هاب منطقه است و در صورت سرمايه‌گذاري در كشور ما صادرات به بازار كشورهاي همسايه نيز ممكن خواهد شد.

بانك اتريشي در ايران شعبه داير مي‌كند
در ادامه اين جلسه سفير اتريش در تهران با تاكيد بر اينكه بانك ناظر بر صادرات و واردات اتريش، تجارت با ايران را گارانتي مي‌كند، يادآور شد: پيش از سفر رييس‌كل بانك مركزي ايران به اتريش در اوايل مهرماه امسال، پوشش اعتباري اين بانك براي ايران ۲۳۰ ميليون دلار بود كه بعد از اين سفر اين پوشش تا يك ميليارد دلار افزايش يافت. وي با بيان اينكه از طرف اتريش هم براي توسعه روابط با ايران تحركاتي در حال انجام است، اضافه كرد: برخي بانك‌هاي كوچك اتريشي هم در سال‌هاي اخير قراردادهاي شركت‌هاي ايراني را ضمانت كرده‌اند؛ ضمن اينكه بانك رايفايزن اتريش به زودي شعبه‌اي در ايران داير مي‌كند. سفير اتريش در تهران، اظهار داشت: بانك رايفايزن براي تبيين ارتباط بهتر با بانك‌هاي ايراني دوره‌هاي آموزشي را هدف‌گذاري و اجرا كرد و پس از لغو سفر نمايندگان بانك‌هاي ايراني به اتريش همچنان بر اعزام اين هيات به اتريش اصرار دارد.

اعتماد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

72  ⁄  24  =