امیدواری اروپا برای گسترش روابط با ایران

تجار اروپایی امیدوارند با پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، موانع سرمایه گذاری های بزرگ در ایران برداشته شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از خبرگزاری رویترز، اگرچه هیچکس در اروپا چنین نتیجه ای را پیش بینی نمی کند اما برخی معتقدند پیروزی کلینتون می تواند برخی از ابهامات سیاسی درباره توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهان را از بین ببرد.

گروه های تجاری می گویند این اتفاق و پس از آن انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری ایران، می تواند به ورود آنها به بازار ایران به خصوص در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ کمک کند.

ماتئو اتورنه مشاور شرکت های فرانسوی در امور مربوط به بازار ایران در این باره گفت: پیروزی کلینتون و روحانی پنجره ای سیاسی به سوی فرصت های بسیار بزرگتری است که اکنون داریم.

وی افزود: این اتفاقی است که بانک ها و شرکت های اروپایی منتظر آن هستند.

به نوشته رویترز، ایران با جمعیت ۷۸ میلیون نفر بعد از فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱، بزرگترین اقتصادی است که به تجارت و سیستم مالی جهانی پیوسته است.

بعد از توافق هسته ای، بسیاری از هیأت های سیاسی از اروپا به همران مدیران اقتصادی خود راهی تهران شدند و روحانی نیز برای کاهش انزوای ایران و جذب سرمایه گذار، سفرهایی را به پاریس و رم انجام داد اما این شادمانی بعد از چند ماه جای خود را به ناامیدی برای هر دو طرف داد.

بزرگترین مانع شرکت های اروپایی در مسیر تجارت با ایران، بی میلی بانک های بزرگ این منطقه برای تأمین مالی قراردادهای دو طرف به دلیل نگرانی از مجازات های سنگین آمریکا است.

این در حالی است که دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا ماه گذشته با انتشار رهنمود جدیدی در خصوص آزادسازی معاملات دلاری با ایران، به بانک ها اطمینان خاطر داده است.

اما جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در لندن خاطر نشان کرد که بانک ها همچنان نگران هستند.

مقامات آلمانی نیز در سفر اخیر دانیل فرید هماهنگ کننده تحریم های آمریکا به این کشور، نگرانی های خود را در خصوص موانع موجود مطرح کرده اند.

فریدولین استارک رییس بازارهای بین المللی در فدراسیون صنایع آلمان گفت: همه می دانند که بازسازی روابط اقتصادی ما یک فرایند طولانی و گام به گام خواهد بود.

با وجود این پیروزی کلینتون اطمینان دوباره ای به اروپا در این زمینه خواهد بود چراکه جک سولیوان مشاور نزدیک وی نقش به سزایی در مذاکرات محرمانه در عمان داشت که راه را برای توافق هسته ای ایران هموار کرد. علاوه بر این کلینتون در مدت مبارزات انتخاباتی خود همواره از این توافق دفاع کرده است.

اما دونالد ترامپ رقیب انتخاباتی وی، این توافق را “یکی از بدترین قراردادهای تاریخ” عنوان کرده و وعده داده است در صورت پیروزی دوباره آن را به مذاکره بگذارد.

بانکداران می گویند نگرانی از لغو توافق هسته ای با ایران در صورت پیروزی ترامپ، به اروپا هم سرایت کرده است.

این در حالی است که اخیرا نشانه های از روابط بانکی اروپا و غرب به وجود آمده است به طوریکه تعدادی از بانک های کوچک آلمان تحت فشار وکلای خود در ایران، شروع به ارایه پیشنهادهای خدمات تأمین مالی و پرداخت محدود به ایران کرده اند.

زیگفرید اوتزیگ رییس اتحادیه بانک های آلمان در سیاست اقتصادی و امور بین الملل در این باره گفت: بانک های متوسط که تأمین شرکت میتل استند آلمان را بر عهده دارند، به دلیل تمایل زیادی که به رابطه تجاری در ایران وجود دارد، به شدت در حال زمینه سازی در این خصوص هستند. می توانیم روزنه امید را در انتهای این تونل بسیار طولانی ببینیم.

دولت آلمان در ماه ژوئن شروع به ارائه تضمین اعتباری صادرات از طریق بیمه گروه اویلر هرمس برای شرکت هایی کرد که مایل به تجارت با ایران هستند.

ادنا شون رییس تجارت دولتی آلمان در گروه اویلر هرمس گفت: از آن زمان، حدود ۳۰ تقاضای رسمی به ارزش در مجموع حدود ۲,۵ میلیارد دلار دریافت کرده ایم که ۹ تای آنها تأیید شده اند.

وی افزود: به این تعداد، ۷۰ نامه LOI را هم اضافه کنید که حجم معاملات را به یک عدد دو رقمی میلیارد یورویی می رساند.

شون ادامه داد: بازار ایران پتانسیل بالایی دارد و تقاضا برای تضمین اعتبار صادرات بسیار زیاد است. به نظر من در سال ۲۰۱۷ شاهد نخستین قراردادهای تأمین اعتباری بزرگ خواهیم بود.

برخی از شرکت های اروپایی پیش از این وارد اقتصاد ایران شده اند. هفته گذشته گروه خودروسازی PSA فرانسه به عنوان یکی از پیشروان این صنعت اعلام کرد که در سه ماهه سوم سال جاری ۱,۵ هزار خودرو تحت لیسانس پژو در ایران تولید کرده است که ۱۵ درصد از حجم کل فروش این شرکت است.

اتورنه از گروه بین المللی MEDEF نیز خوشبین است که سفارش ۱۱۸ فروند هواپیمای ایران به شرکت ایرباس اروپا و قرارداد مشترک اخیر بین شرکت خودرو سازی رنو و صندوق سرمایه گذاری ایدرو ایران، به نفع شرکت های کوچکتر اروپایی خواهد بود.

گروه بین المللی MEDEF ماه گذشته از بازگشایی دفتر خود در تهران خبر داد که نخستین دفتر خارج از فرانسه این شرکت است. این دفتر مسئولیت حمایت از شرکت های کوچک و متوسط فرانسه برای ورود به بازار ایران را بر عهده دارد.

اتورنه تصدیق کرد: انتظار ۲۰ تا ۳۰ میلیارد یورو از محل قراردادهای خود با شرکت های ایرانی تا قبل از پایان سال مالی در ماه مارس را داریم. به شرکت ها می گوییم که باید استراتژی ۵ تا ۱۰ ساله را در پیش بگیرند. بازار ایران به تدریج در حال بازگشایی است.

ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  10  =  1