دخالت دولت در اقتصاد رانت‌آور است

یک کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه دخالت دولت در اقتصاد رانت‌آور است، گفت: متغیرهای اقتصادی را نمی‌توان دستوری کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمدحسین فاتحی ، درباره دلایل عدم کاهش نرخ مؤثر سود بانکی در بازار با توجه به کاهش تورم گفت: این امر این واقعیت را روشن می‌کند که متغیرهای اقتصادی را نمی‌توان دستوری کاهش داد.

وی تصریح کرد: دولت نمی‌تواند با دستور نرخ ارز و بهره بانکی را تغییر دهد ازاین‌رو بزرگ‌ترین موهبت دولت به اقتصاد کاهش مداخلات به حداقل است ازاین‌رو مداخله‌ دولت نیز باید حول‌وحوش قیمت‌های بازار باشد.

فاتحی افزود: ادامه مداخلات دولت منجر به تفاوت قیمت‌های بازار با قیمت رسمی در اقتصاد می‌شود و این پدیده رانت آور است.

وی اذعان داشت: در حال حاضر با توجه به کاهش نرخ سود بانکی، سیستم بانکی راه خودش را می‌رود، بدین معنی که بانک‌ها فرآیندی را برای دور زدن قوانین بانک مرکزی پیدا کرده و همچنین مردم نیز توانسته‌اند فرآیندی برای دریافت سودهای بالا پیدا کنند و این روند تنها منجر به ناسالم شدن شرایط بازار تسهیلات و وجوه قابل استقراض شده است.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: این پدیده همچنین منجر به مداخلات بیشتر دولت و ناکارآمدی برای دولت و هم نظام بانکی که دولت مدعی بهبود آن است، می‌شود و بهترین راهکار در این بخش کاهش مداخلات دولت است.

فاتحی گفت: عدم کاهش نرخ سود مؤثر بانکی با توجه به کاهش نرخ تورم علامت هشداری است به این‌که بازار سازوکار خود را برای تصمیم‌گیری دارد و تابعی از تصمیمات دولت نیست.

وی در پاسخ به این مطلب که همیشه گفته می‌شود نرخ سود بانکی تابعی از نرخ تورم است گفت: یک رابطه به نام نرخ بهره واقعی که برابر با نرخ بهره اسمی به‌اضافه تورم وجود دارد که یک معادله ریاضی است بدین معنی که نباید نرخ بهره کمتر از تورم باشد.

فاتحی در خاتمه افزود: باید نرخ بهره نزدیک به نرخ تورم باشد نه پایین‌تر از آن و علت کاهش نیافتن نرخ سود با توجه به سیر نزولی نرخ تورم این است که در حال حاضر نرخی که برای تورم اعلام می‌شود با واقعیت جامعه مطابقت ندارد و شرایط بازار نیز گواه این امر است.

ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  8  =