دلیل واقعی اکراه بانک‌ها از کار با ایران/بانک‌های بزرگ محتاط‌تر عمل می‌کنند

کنفرانس بانکی ایران و اروپا در سکوت خبری برگزار شد

به گفته سفیر ایران در آلمان، ترس آمریکا از سهم بانک‌های آلمانی در بازارآمریکا و مازاد تجارت آلمان با آمریکا دلیل ممانعت از کار آنها با ایران است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کنفرانس بانکداری فرانکفورت اواخر هفته گذشته در حالی با حضور سفیر ایران در آلمان و مدیران شبکه بانکی و مقامات بانک مرکزی برای برقراری روابط بانکی ایران و اروپا برگزار شد که هیچ خبری از سوی مقامات ایرانی شرکت‌کننده در این نشست و همچنین رسانه‌های داخلی منعکس نشد.

این در حالی است که شبکه خبری بی‌بی‌سی گزارش داد علی ماجدی سفیر ایران در آلمان در کنفرانس بانکداری فرانکفورت گفته است: درهای ایران باز است و گسترش همکاری بین ایران و اروپا در آینده گریزناپذیر.به گفته سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان، ترس آمریکا از سهم بانک‌های آلمانی در بازارآمریکا و مازاد تجارت آلمان با آمریکا دلیل ممانعت از کار آنها با ایران است و دلیل واقعی اکراه بانک‌ها از کار با ایران چالش‌های موجود بین بانک‌های اروپا و آمریکاست. البته سفیر ایران در این کنفرانس خطاب به بانکداران حاضر گفت: به شما اطمینان می‌دهم هیچ مانع قانونی برای کار بانک‌های بزرگ با ایران وجود ندارد.

ماجدی تصریح کرد: قطعا ما می‌دانیم که سیستم بانکی ایران باید به روز شود و شکی در این‌باره وجود ندارد و این کار تحت نظارت بانک مرکزی و با مشارکت بانک‌های دولتی و خصوصی ایران شروع شده و پیشرفت خوبی هم داشته‌ایم، بنابراین مانع قانونی برای کار با بانک‌های ایران باقی نمانده است و سؤال این است چرا بانک‌های بزرگ از کار با ایران اکراه دارند؟

سفیر ایران در این نشست مهم بدون اشاره مستقیم به انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آینده آمریکا و تأثیر آن بر برجام و روابط بانکی ایران با بانک‌های بزرگ دنیا، اظهار کرد: باید تأکید کنم که برجام یک میراث بین‌المللی است و غیرممکن است یک کشور یکجانبه تصمیمی بگیرد و مانع اجرای این میراث شود.

گفته می‌شود قرار بوده در این کنفرانس هلگا اشمیت، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در جریان مذاکرات هسته‌ای حضور پیدا کند و نتیجه تلاش‌های خود درباره اجرای برجام را توضیح دهد اما او غایب این کنفرانس بود و در پیامی که از سوی او خوانده شد، اعلام کرد: ما کاملا می‌دانیم که خدمات مالی و به‌ویژه برقراری روابط بانکی کارآمد، کلید برگرداندن ایران به اقتصاد جهانی است و ما به سهم خود هر کاری که ممکن بود را انجام دهیم تا به بانک‌های اروپایی شفافیت قانونی لازم را ارائه دهیم. اما پیام مشخص هلگا اشمیت خطاب به مقامات ایرانی و البته بانکداران حاضر در این کنفرانس قابل تامل بود که اعلام کرد: بگذارید به صراحت بگویم نمی‌توان بانک‌ها و بنگاه‌های بزرگ را مجبور کنیم چنین تصمیمی بگیرند.

به نوشته همشهری، پیتر کروشل مدیر اداره فدرال نظارت مالی آلمان اما می‌گوید: بانک‌های بزرگ محتاط‌تر عمل می‌کنند و حالا صبر می‌کنند تا ببینند دولت جدید آمریکا چگونه رفتار خواهد کرد و آنها روش صبر و انتظار را در پیش می‌گیرند. نماینده دولت آلمان هم در این کنفرانس اظهار کرد: تا آنجا که به دولت آلمان مربوط می‌شود توافق هسته‌ای نهایی است و قابل مذاکره برای تغییر مفاد آن نیست. پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی در کنفرانس بانکداری فرانکفورت خبر داد: ایران و ٢٣٠ بانک خارجی رابطه مستقیم بانکی برقرار کرده‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  36