بتدریج سقف قابل پرداخت برای سپرده گذاران ثامن الحجج افزایش می یابد

پاسخ بانک مرکزی:

بانک مرکزی تاکید کرده، بدیهی است به تدریج سقف قابل انتقال و همچنین با تبدیل دارایی ها سقف های قابل پرداخت برای تمام سپرده گذاران افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانک مرکزی در پاسخ به درخواست های ثبت شده مردمی در سامانه «ارتباط بی واسطه با مسوولان» خبرگزاری جمهوری اسلامی، اعلام کرد این بانک ساز و کار قانونی معرفی افراد را برای دریافت تسهیلات ندارد.

این بانک از مردم خواسته است با توجه به اختیارات بانک ها در زمینه اعطای تسهیلات به مردم، این درخواست ها به طور مستقیم از طریق شعب بانک های مختلف در سراسر کشور پیگیری شود.

این بانک همچنین در پاسخ به درخواست هایی درباره استخدام در شبکه بانکی کشور آورده است: ضوابط و مقررات هرگونه استخدام در بانکها منوط به تشخیص نیاز بانک به رشته تحصیلی مرتبط و گذراندن مراحل مختلف آزمون های استخدامی و گزینش بوده، ضمن آنکه امور مربوط به استخدام، نقل و انتقال، حقوق، دستمزد و .. از امور داخلی بانک ها است.

بانک مرکزی با یادآوری ماده ۶ آیین نامه فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا درباره اعطای تسهیلات بانکی در پاسخ به بخشی از درخواست های مردمی آورده است: اعطای تسهیلات به تشخیص بانک و منوط به اخذ تامین منابع کافی برای حفظ منافع بانک و حسن اجرای قرارداد مربوطه است و باید این درخواست ها از طریق بانک پیگیری شود، زیرا بانک مرکزی سرفصلی برای کمک و مساعدت ندارد.
بانک مرکزی همچنین تاکید کرده است: منابع بانک ها از وجوه سپرده گذاران تامین می شود و بانک ها وکیل سپرده گذاران در بکارگیری وجوه بوده و برای حفظ حقوق سپرده گذاران ناگزیر به وصول مطالبات خود هستند.

بر اساس پاسخ بانک مرکزی، تصمیم گیری درباره استمهال و بخشودگی جرایم تاخیر تادیه تسهیلات پرداختی به متقاضیان از اختیارات هیات مدیره بانک ها است.

** تلاش برای تعیین تکلیف سپرده گذاران تعاونی منحل شده ثامن الحجج
بخشی از درخواست های مردمی ثبت شده در سامانه ایرنا به پیگیری و تعیین تکلیف سپرده گذاران تعاونی منحل شده ثامن الحجج اختصاص دارد که بانک مرکزی در این باره توضیحاتی ارایه کرده است.

بر این اساس، از ۲۰ تیر ماه امسال حساب های تعیین تکلیف نشده سپرده گذاران ثامن الحجج تا سقف یک میلیارد ریال به بانک پارسیان منتقل و مقرر شده است حساب های سپرده و تسهیلات نزد آن تعاونی بر اساس شیوه نامه جدید تا سقف تعیین شده به ازای هر مشتری به این بانک انتقال یابد.

بر این اساس مشتریان تعاونی یاد شده باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به شعب تعاونی که در آن حساب افتتاح کرده اند، مراجعه و گواهی تسویه حساب دریافت کنند.

در این مرحله پس از انتقال تدریجی حساب ها به بانک عامل تا سقف های پرداختی اعلام شده تاکنون به همه مشتریان تعلق خواهد گرفت و به هر مشتری حداکثر تا نصاب اعلام شده پرداخت می شود.

همچنین لازم است مشتریان قراردادهای مبنی بر مطالبه نکردن وجوه حساب های خود در مدت تعیین شده را با بانک عامل منعقد کنند تا در این مدت فرصت کافی برای تبدیل دارایی در تعاونی به وجوه نقد به منظور بازپرداخت به سپرده گذاران فراهم شود.

بانک مرکزی تاکید کرده، بدیهی است به تدریج سقف قابل انتقال و همچنین با تبدیل دارایی ها سقف های قابل پرداخت برای تمام سپرده گذاران افزایش خواهد یافت.

همچنین هرگونه تصمیم گیری در خصوص پرداخت سود به حساب های انتقال یافته در مدت قرارداد مشتریان در بانک عامل به پس از نتایج ارزیابی املاک تعاونی و حصول اطمینان از تکافوی دارایی های برای بازپرداخت اصل وجوه حساب های سپرده گذاران و اخذ مجوزهای لازم موکول خواهد شد.

در این مرحله مشتریانی که در قبال سپرده تسهیلات دریافت کرده اند، باید در تعاونی نسبت به تهاتر سپرده و تسهیلات اقدام و خالص مطالبات خود را تا نصاب پیش گفته به صورت گواهی تسویه حساب برای انتقال به بانک عامل ارایه کنند.

مشتریان دارای تسهیلات در قبال سایر وثایق نیز باید خلاصه پرونده تسهیلاتی خود را از تعاونی دریافت و در اختیار بانک عامل قرار دهند.
همچنین به منظور جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی دریافت اقساط ، تسهیلات تعاونی از ۲۷ اردیبهشت امسال در شعب و از طریق درگاه اینترنتی بانک عامل آغاز شده و تسهیلات گیرندگان باید اقساط خود را صرفا به شماره حساب ۵۰۱۰۲۱۹۰۱۰۲۱۴ نزد بانک پارسیان واریز کنند؛ بدیهی است از تاریخ یاد شده دریافت هرگونه اقساط در شعب تعاونی ممنوع بوده و قابل پذیرش نخواهد بود.

بانک مرکزی با تاکید بر اینکه تعاونی ثامن الحجج مجوز از بانک مرکزی نداشته ، آورده است: صیانت از حقوق سپرده گذاران و رفع نگرانی های مردم در این زمینه همواره از دغدغه های بانک مرکزی بوده و پذیرش مدیریت بحران این تعاونی غیرمجاز نیز موید نگرانی این بانک نسبت به سرنوشت وجوه مردمی تودیع شده نزد تعاونی مزبور است.

در همین راستا فاز دوم بازپرداخت وجوه سرمایه گذاران تعاونی در قالب یک برنامه زمانی مدون در دست اجراست به طوری که حساب های سپرده گذاران تا یک میلیارد ریال به بانک عامل و مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال به هر مشتری پرداخت شد.

بانک مرکزی ابراز امیدواری کرده است با همکاری نهادهای ذی ربط و کفایت منابع تعاونی انتقال و پرداخت وجوه سپرده گذاران تا تعیین تکلیف مطالبات این اشخاص استمرار یابد تا از این رهگذر بخشی از مشکلات مردم رفع شود.

نهاد ناظر نظام پولی و بانکی کشور یادآوری کرده است: در سال های گذشته نهادهای پولی و اعتباری مختلفی از جمله شرکت های واسپاری (لیزینگ) صرافی تعاونی اعتبار و صندوق های قرض الحسنه با اخذ مجوز ار مراجع گوناگون و حتی گاهی بدون مجوز به موازات شبکه بانکی کشور ایجاد شد و بر خلاف مقررات و اساسنامه خود به فعالیت پولی و بانکی مبادرت کردند که ضمن تحمیل هزینه های گزاف در جامعه مشکلات متعددی را برای مردم بوجود آوردند.

بانک مرکزی با یادآوری اینکه انتظام بخشی به بازار غیرمتشکل پولی در اولویت کاری این بانک قرار داد و تاکنون بخش اعظمی از بازار ساماندهی شده ، آورده است: در ادامه فاز دوم طرح تعیین تکلیف و بازپرداخت وجوه سپرده گذاران تعاونی ثامن الحجج مقرر شد پس از تعیین تکلیف حساب ها تا سقف یک میلیارد ریال از ۱۷ مهر امسال، سقف مبالغ مذکور از یک میلیارد به ۲ میلیارد ریال و از ۲۷ مهر به ۳ میلیارد ریال افزایش یابد.

بر این اساس، در این مرحله تا سقف قابل پرداخت پیشین ۳۵۰ میلیون ریال به هر مشتری پرداخت می شود و مشروط به اینکه تعهدی مبنی بر عدم مطالبه باقیمانده وجوه در بازه زمانی مشخص (۱۴ مهر ماه برای حساب های تا سقف ۲ میلیارد ریال و …) به بانک عامل ارایه کنند تا فرصت کافی برای تبدیل دارایی های تعاونی و تامین وجه نقد مورد نیاز برای پرداخت مطالبات سپرده گذاران در اختیار بانک قرار گیرد.

ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

28  +    =  37