آنکتاد، فرصت تجاری سازی مهارت های علمی و فن آوری در ایران موجود است

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) اعلام کرد، ایران به توسعه مهارت های علمی و فن آوری لازم به عنوان یک بازیگر جهانی به دور از وابستگی به نفت و گاز دست یافته است اما برای رقابت مؤثرتر در اقتصاد دنیا باید سرمایه گذاری بیشتری در بخش نوآوری داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از پایگاه خبری آنکتاد، ایران از سال ۲۰۰۵ که آنکتاد آخرین سیاست های عملی، فن آوری و نوآوری این کشور را مورد ارزیابی قرار داد تا کنون یکی از سریع ترین خروجی های رشد علمی جهان را داشته و از نظر جمعیت علمی از رتبه ۳۴ به رتبه ۱۶ صعود کرده است.

آنکتاد اکنون در گزارش جدید خود از سیاست های علمی، فن آوری و نوآوری ایران اعلام کرده است، این کشور هم اکنون از نظر سرانه فارغ التحصیلان مهندسی در رتبه دوم جهان قرار دارد.

شامیکا سیریمانه مدیر بخش فن آوری و لجستیک آنکتاد در این باره گفت: ایران به دلیل منابع انسانی قابل توجه خود فرصت خوبی برای ارتباط دوباره با اقتصاد دنیا دارد و سیاست های این کشور در زمینه علوم، فن آوری و نوآوری برای رسیدن به این موفقیت حیاتی خواهد بود.

وی افزود: حمایت و همکاری با ایران در این برهه مهم از تاریخ مایه خرسندی آنکتاد است.

در گزارش آنکتاد آمده است، ایران نشان داده است که توانایی تحقیقات سطح بالا و کار با فن آوری را حتی در بخش های نوظهوری مانند نانو تکنولوژی دارد اما چالش کنونی تجاری سازی این دانش است.

بنابراین گزارش، تحریم هایی که از سال ۱۹۸۰ آغاز شد و از سال ۲۰۰۸ شدت یافت، اگرچه دسترسی ایران را به فاینانس، فن آوری و بازارهای خارجی محدود کرد اما در عین حال موجب خود اتکایی آن شد به طوریکه ایران به عنوان یک کشور تولید کننده نفت در غرب آسیا در حال حاضر متنوع ترین اقتصاد را دارد.

سورنا ستاری معاون علوم و فن آوری ریاست جمهوری ایران در این باره گفت: گزارش آنکتاد تلاشی سودمند برای ارزیابی سیاست ها و فعالیت های ایران است. این گزارش توصیه هایی برای افزایش کارآمدی علوم، فن آوری و نوآوری در ایجاد تأثیرات بیشتر اقتصادی و اجتماعی و استفاده کامل از قابلیت های ما در این زمینه پیشنهاد می کند.

وی ادامه داد: از تلاش های تیم کارشناسان آنکتاد برای تهیه این گزارش قدردانی می کنم و امیدوارم این همکاری های سازنده در حوزه های مختلف ادامه داشته باشد.

با توجه به کاهش سرعت رشد تجارت جهانی از زمان آغاز بحران مالی تا کنون، دنیای تجارت به دنبال فرصت های تازه ای برای رشد می گردد و اقتصاد ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران نوید بازار پرسودی برای حدود ۸۰ میلیون مصرف کننده است.

ایران با رقابت جدی از سوی شرکت های خارجی روبرو خواهد شد و از این رو اجرای سیاست های درست می تواند با کمک به رشد و ایجاد فرصت های شغلی بیشتر موجب افزایش نوآوری در شرکت های این کشور شود.

بنابراین گزارش آنکتاد، تهران از سال ۲۰۰۵ گام های مهمی را برای اجرای سیاست های درست دز زمینه علوم، فن آوری و نوآوری برداشته است اما به هماهنگی بهتر این اقدامات با سیاست های مهم دیگری مثل تجارت، سرمایه گذاری، توسعه صنعتی، آموزش و رقابت نیاز دارد.

برای مثال سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صورتی که به جای افزایش بهره وری صرف، منجر به همکاری واقعی در زمینه فن آوری و نوآوری شود، بسیار برای ایران سودمند خواهد بود.

در گزارش آنکتاد آمده است: ایران برای ارتقاء سطح توسعه فن آوری و نوآوری خود مؤسساتی را تأسیس کرده است اما باید تلاش بیشتری انجام دهد. برخی از مؤسسات مهم ایران بیش از حد بر روی تولید متمرکز شده اند. با وجود این ایران به شکل فزاینده ای تمرکز خود را از تحقیق و آموزش به سمت توسعه فن آوری و تأکید بر نوآوری تغییر داده است. اقتصاد ایران ۲ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان دارد که ارزش آنها در سال های اخیر به ۶,۶ میلیارد دلار رسیده است.

اما این شرکت های جدید دانش بنیان نمی توانند به تنهایی اقتصاد ایران را متحول کنند. صنایع بزرگی مثل نفت و گاز، خودروسازی و فولاد نیز باید سرمایه گذاری های خود در بخش نوآوری را افزایش دهند.

یکی از پیشنهادهای گزارش آنکتاد، افزایش هزینه تحقیقات و توسعه به ۲,۵ درصد از تولید ناخالص داخلی با تأکید بر افزایش هزینه های بخش خصوصی است. در حال حاضر این شاخص کمتر از ۱ درصد است که بیشتر آن از سوی دولت و یا شرکت های دولتی تأمین می شود.

میشل لیم از اقتصاددانان آنکتاد و یکی از نویسندگان این گزارش گفت: تحقیق و توسعه مهم است اما نمی تواند به سرعت تمامی مشکلات را حل کند.

راه حل فقط ایجاد محصول که کار می کند نیست بلکه باید چیزی را به وجود آورد که در بازارها به فروش برسد و یا به صورت عملی مشکلات اجتماعی و زیست محیطی را حل کند.

لیم اظهارداشت: شرکت های ایرانی می توانند با بهبود ظرفیت های طراحی و مهارت های غیر فنی نظیر بازاریابی و مدیریت، رقابت پذیری خود را افزایش دهند.

به عنوان مثال، ایران برای ایجاد محیطی برای شکوفایی نوآوری و خلاقیت، نیاز به تقویت سیستم هایی دارد که نوآوری را حمایت می کنند. و این مستلزم همکاری بین صنعت و دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی و همچنین تقویت فضای کسب و کار است.

هدف آنکتاد در تهیه گزارش علوم، فن آوری و نوآوری کمک به کشورهای در حال توسعه برای تقویت در این بخش ها در راستای رسیدن به توسعه پایدار است.

این کنفرانس از سال ۲۰۰۸ همکاری خود را با ۱۰ کشور در حال توسعه آغاز کرده است تا با بهبود سیاست های آنها، به رقابت مؤثرتر صنایع و شرکت های این کشورها در اقتصاد دانش بنیان امروز کمک کند.

ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

29  −  22  =