هیجان بازار ارز فروکش کرد/حباب قیمت‌ها تخلیه می‌شود

با وجود افزایش قیمت برخی ارزها از جمله دلار و یورو در بازار تهران طی هفته‌های اخیر، با فروکش کردن تقاضای جدید خرید ارز، قیمت‌ها از اواخر هفته گذشته روند نزولی گرفته و حباب قیمت‌ها در حال تخلیه است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بررسی قیمت انواع ارزهای معتبر در هفته های اخیر نشان می دهد که قیمت ها با شیب تندی به ویژه در ارزهای معتبر افزایش یافته و باعث بروز نوساناتی در بازار ارزی کشور شده است. قیمت دلار آمریکا در هفته های اخیر بین ۱۷ تا ۲۰ درصد رشد داشته و این وضعیت درباره برخی دیگر از ارزها مانند یورو،‌ پوند و درهم نیز دیده می‌شود.

مقامات ارشد بانک مرکزی می‌گویند رشد قیمت‌ها مقطعی بوده و بزودی شرایط بازار آرام خواهد شد. از سویی، اعتقاد بر این است که برخی عوامل بیرونی مانند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، افزایش تقاضای ارز در روزهای قبل از سال نو میلادی، تقاضای ارز در ایام اربعین حسینی، خریدهای احتیاطی تجار و بازرگانان و … در افزایش یکباره تقاضا برای ارز تاثیرگذار بوده است.

در هفته گذشته، رییس کل بانک مرکزی طی نشستی با مدیران ارشد بانک‌های کشور از آنها خواست به صورت جدی وارد بازار ارز شده و نسبت به خرید و فروش ارز به نرخ آزاد اقدام کنند. ولی الله سیف معتقد است بانک‌ها با حضور در بازار ارز می‌توانند به تعادل نرخ‌ها و جلوگیری از بروز نوسانات یکباره و هیجانات قیمتی کمک کنند؛ از آن سو نیز این اقدام بانک‌ها می‌تواند زمینه ساز بازگشت صرافی‌ها به محدوده‌های قانونی خود شود.

به نظر می‌رسد با فروکش کردن تقاضای یکباره هفته های اخیر در بازار ارز، روند قیمت‌ها متعادل شده و بازار از وضعیت فعلی خود خارج شود. هرچند در هفته های اخیر برخی سفته بازی ها و دلالی ها در بازار ارز کشور شکل گرفته و انتقادهای فراوانی از سوی فعالان اقتصادی به عملکرد بانک مرکزی شده، اما به نظر می‌رسد جو روانی ایجاد شده در حال فروکش کردن و بازگشت قیمت‌ها به روال عادی باشد.

تجار و بازرگانان می‌گویند بانک مرکزی ایجاد تقاضای یکباره در بازار ارز در فصل آخر سال را پیش بینی می‌کرد و از آن مطلع بود؛ بنابراین باید تدابیر لازم برای تزریق ارز به ویژه دلار در بازار را می‌اندیشید و اجازه شکل‌گیری هیجان قیمتی و دلالی را نمی‌داد.

با این وجود، نگاهی به نرخ‌های روزهای اخیر ارزهای معتبر از جمله دلار نشان می‌دهد که هر دلار آمریکا با وجود رشد تا ۴۱۵۰ تومان در هفته گذشته و در واقع رکوردشکنی قیمتی، اما در پایان هفته با کاهش به ۴۰۳۲ تومان رسید و در آغاز معاملات امروز بازار تهران نیز ۴۰۴۰ تومان معامله می‌شود.

در عین حال، هر یورو نیز که تا ۴۳۶۰ تومان در روزهای گذشته فروخته می‌شد، در معاملات پایان هفته به ۴۲۹۵ تومان رسید و امروز شنبه هم با نرخ ۴۲۹۰ تومان فروخته می‌شود.

پوند انگلیس در بازار هفته گذشته به بیش از ۵ هزار تومان نیز رسیده بود ولی در معاملات آخر هفته ۴۹۳۸ تومان فروخته شد و امروز هم ۴۹۴۰ تومان قیمت گذاری شده است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =