پرداخت‌های فرد به فرد: گذار از اپلیکیشن‌ها به کانال‌های رسانه‌ای

النا مسروپیان؛ کارشناس بازار و تحلیلگر رفتار مصرف‌کنندگان، 6 دسامبر 2016

بازار پرداخت‌های شخص به شخص به شدت اشباع شده است به نحوی که هر راه‌حل جدید، پیش‌پاافتاده و سهل و ممتنع به نظر می‌آید. درحالی‌که برخی نهادهای مالی با راه‌اندازی اپلیکیشن‌های رقیب می‌کوشند با امثال «ونمو» (Venmo) و «پی‌پال» (PayPal) رقابت کنند، برخی دیگر با پشت کردن به چنین اپلیکیشن‌های تک‌کاربردی، به پرداخت‌های شخص به شخص روی آورده‌اند که شامل کانال‌های چندمنظوره رسانه‌های اجتماعی می‌شود. اعتبار برنامه‌های اختصاصی پرداخت شخص به شخص در مقابل بسترهای جامعی رنگ می‌بازد که همان کارکرد را داراست به عل

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کانال‌های شبکه‌های اجتماعی از آغاز پیدایی‌شان راه زیادی پیموده‌اند و با عزیمت از خوراک خبری (news feed) و چت به بستری یکپارچه، شدیدا بر فعالیت‌های روزمره کاربران تاثیر گذاشته‌اند. با کانال‌های چندمنظوره، دیگر نیاز به پنج اپلیکیشن مختلف نیست زیرا این کانال‌های چندمنظوره، هر پنج کارکرد را در یک محیط یکپارچه اجرا می‌کنند. از آنجا که شرکت‌های مشهور فناوری قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی متنوعی همچون توانایی فرستادن پول به دوستان را در محصولات خود گنجانده‌اند، برنامه‌های پرداخت فرد به فرد (P2P) تدریجا به عناصری زائد و جاگیر تبدیل می‌شوند. اساسا، شرکت‌هایی مثل مسنجر، واتسآپ، توئیتر، ویچت و دیگران با ایجاد یک تجربه کارآمد درون یک بستر، نیاز به استفاده از هر اپلیکیشن دیگری را از بین برده‌اند و نهادهای مالی باید این را فرصتی بدانند که با توجه به اهمیت روزافزون کانال‌ها در زندگی روزمره کاربران، قابلیت سرمایه‌گذاری دارد.
امروزه، شمار اندکی از نهادهای مالی جهان این فرصت را مورد بررسی و کنکاش قرار می‌دهند که از آن جمله می‌توان به نهادهایی چون بانک ICICI، بارکلی (Barclays) و RBC اشاره کرد. مدتی پیش، سانتاندر (Santander) و مسترکارت (MasterCard) نیز مدتی پیش به شرکت‌هایی پیوستند از «پیکی» (PayKey) حمایت می‌کنند. «پیکی» یک شرکت نوپای فناوری است که به همان راحتی چت یا ارسال عکس به دوستی در واتسآپ، فیسبوک، مسنجر یا توئیتر، پرداخت‌های شخص به شخص را امکانپذیر می‌کند. «پِیکی» یک برنامه صفحه کلید موبایلی طراحی کرده است که برای پرداخت مطمئن و فوری به بانک وصل می‌شود. گسترش کانال‌های رسانه‌ای برای پرداخت‌های شخص به شخص تماما وابسته است به یافتن جایی در زندگی روزمره مشتریان. یک مصرف‌کننده متوسط نمی‌خواهد یکسره اپلیکیشن جمع کند، بلکه تحت تاثیر کیفیت خدماتی قرار می‌گیرد که از کانال مورد علاقهاش دریافت کرده است. شرکت‌ها باید بهجای تلاش برای چپاندن یک اپلیکیشن دیگر در گوشی هوشمند مصرف‌کنندگان، در پی راه‌هایی برای بهره‌گیری از کانال‌های دیرپایی باشند که مورد علاقه مشتری‌اند.
ابتدای سالجاری، مارک زاکربرگ این جمله را به اشتراک گذاشت: «امروزه مردم جهان روزانه 50 دقیقه بهطور میانگین از فیسبوک، اینستاگرام و مسنجر استفاده می‌کنند… و این البته بدون محاسبه واتسآپ است.» مسنجر و واتسآپ روزانه 60 میلیارد پیام رد و بدل می‌کنند – که سهبرابر میزان ترافیک جهانی پیام کوتاه یا همان SMS است- با وجود 3/2 میلیارد کاربر فعال در شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان که روزانه یکمیلیون نفر کاربر جدید نیز بدان‌ها می‌پیوندد، هیچچیز مثل کانال‌های شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند محکی برای کارایی یا عدم کارایی خدمات ارائهشده باشد. فرصت حاصله از گسترش بسترهای شبکه اجتماعی برای پرداخت‌های شخص به شخص بیش از هر چیز به کار وجوه ارسالی بینالمللی (به دست کارگران مهاجر) می‌آید. برخی برآوردها حاکی است که بیش از 90 درصد نقل و انتقالات پولی برای خانواده‌هایی ارسال می‌شود که معمولا به وبسایت‌های شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند. با نظر به اینکه در سال گذشته مهاجران در سراسر جهان 600 میلیارد دلار وجه به خانه ارسال کردند، این ارتباط میان فرستندگان و دریافت‌کنندگان وجه، کانال‌های شبکه‌های اجتماعی را تبدیل به اولویت اول استفاده در پهنه بین‌المللی می‌کند.
با توجه به شمار عظیم کاربران و سرعت گسترش آنان، اگر بگوییم رسانه‌های اجتماعی نقشی اساسی در آینده پرداخت‌ها ایفا می‌کنند موضوع را دستکم گرفتهایم. بیش از هر چیز، کانال‌های رسانه‌های اجتماعی منبعی همواره حُکم در دسترس را دارند که می‌توان از داده‌هایشان برای کسب اطلاعاتی درباره رفتار و علایق کاربران بهره گرفت که خود همین موضوع یکی از پرارزشترین دارایی‌ها برای شرکت‌هایی است که خدمات مالی ارائه می‌کنند. وارتون (Wharton) – مدرسه اقتصادی خصوصی در دانشگاه پنسیلوانیا – در سال 2014 میلادی با توجه به داده‌های مربوط به رفتار کاربران و کیفیت دسترسی به اینترنت، رسانه‌های اجتماعی را یک منبع اطلاعی مهم برای برآورد اعتبار (مصرف‌کنندگان) محسوب کرده است. گزارش شده است که در پایان سال گذشته فیکو (FICO) – شرکت تحلیلگر داده و اعتبارسنجی در سنخوزه کالیفرنیا – با تایید نقش رسانه‌های اجتماعی برای هدف پیشگفته، در پی راه‌هایی است تا از داده‌های رسانه‌های اجتماعی برای سنجش ارزش اعتباری مصرف‌کنندگان بهره جوید.

 

 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره 16 و17 آبان 95

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =