توقف تراکنش های مالی ایران با کشورهای دیگر/ قوانین داخلی مقصر است نه تحریم

درگفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مطرح شد:

اگرشخصی قصد انتقال وجه به خاج از کشور را داشته باشد از طریق بانکی امکان پذیر نیست، زیرا زیرساخت های حقوقی لازم جهت این امر ایجاد نشده است و لازم است تا از طریق مبادی غیر رسمی و صرافی ها یا به وسیله حمل ارز با چمدان که ابتدایی ترین و آسیب پذیر ترین تراکنش در جهان است که شبیه به کار افراد در حال قاچاق هرویین است.

محمد رمضانیان کارشناس بانکداری الکترونیک در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در خصوص جایگاه بانکداری الکترونیک ایران در سطح جهان گفت: متاسفانه پاسخ جالبی برای افراد مشغول در این حوزه ندارم، زیرا تا زمانی که انجام تراکنشهای جهانی متوقف شده است و نمی توان کاری را پیش برد لذا مقایسه ای هم نمی توان انجام داد.
وی ادامه داد: در عمل به خاطر قوانین و مقرارت حاکم بر سیستم بانکی و فرهنگ نانوشته ای که هر شخصی تراکنش خارجی انجام می دهد در حال خارج کردن ارز از کشور است این مشکل وجود دارد، پس در ابتدا مشکل تراکنش بین المللی کشور عدم زیر ساختهای قانونی لازم و مقررات بانکی جهت ارتباط شفاف مالی با دنیا است و سپس وجود تحریم ها اثر گذار حوزه بانکی است.
وی ادامه داد: در اکثر نقاط جهان مشتری حقیقی محدودیتی در تراکنش با کشور های دیگر ندارد اما در ایران فرد عادی جامعه اصلا خبر ندارد که انجام داد این کار ممکن است و در سطح افراد حرفه ای می فهمد این کار را می توان انجام داد.
کارشناس بانکداری الکترونیک گفت: پس کشور پیش شرط جهانی شدن و مقاسیه رتبه ای ایران در جهان را ندارد زیرا  قانون، سرویس های الکترونیک را به جغرافیای ایران محدود می کند لذا مقایسه هم نمی توان کرد.
رمضانیان در پاسخ به سوال خبرنگارپایگاه خبری بانکداری الکترونیک در خصوص محدود های ایجاد شده از سمت بانک مرکزی گفت:  بهتر است به این پرسش پاسخ داده نشود زیرا همه اشخاص فعال در حوزه تراکنش می دانند مشکل در بانک مرکزی نیست و اگر چراغ سبز به بانک مرکزی داده شود همه فرمول های لازم را بانک مرکزی در اختیار دارد و احتیاج به انجام کار تازه ای نیست.
وی افزود: اگرشخصی قصد انتقال وجه به خاج از کشور را داشته باشد از طریق بانکی امکان پذیر نیست، زیرا زیرساخت های حقوقی لازم جهت این امر ایجاد نشده است و لازم است تا از طریق مبادی غیر رسمی  و صرافی ها یا به وسیله حمل ارز با چمدان که ابتدایی ترین و آسیب پذیر ترین تراکنش در جهان است که شبیه به کار افراد  در حال قاچاق هرویین است.
فعال حوزه بانکداری الکترونیک در خصوص دستاورد های بانکداری الکترونیک گفت: سرویس های الکترونیک زیادی در جامعه ارایه شده است و بسیاری از مردم به سطح مناسبی از الزامات بانکداری الکترونیک و تجارت الکترونیک پی برده اند و آن سطح شامل آگاهی و اعتماد است.
وی ادامه داد: نخست باید آگاهی داشت و دانست که کاری را می توان به صورت الکترونیک انجام داد و دوم اعتماد به انجام این کار است که به صورت کلی در سطح متوسط شهری، کشور حاصل شده است.
رمضانیان در معرفی دستاورد های فنی حوزه بانکداری الکترونیک گفت: همه مکانیسم های ریالی موجود است و توانایی ساخت آنها را کشور دارد ، پیشرفته ترین و مهم ترین عنصر بانکی و مالی سیستم کربنکینگ است که آن را برای بانک های کوچک و متوسط  در حال فعالیت است، برای تراکنش های ایرانی نیازی به بیگانه و محصولات خارجی نداریم ولی در خصوص تراکنش های بزرگ و بین المللی هنوز ضعف هایی وجود دارد و احتیاج به تجارب و لوازم بانک های بزرگ حس می شود.
وی در تشریح دستاورد های حوزه بانکداری الکترونیک گفت: از سال 1384 اعلام شد تجارت الکترونیک در کشور به وجود آمده است که برای خرید کالا، لازم به حضور در فروشگاه نباشد و این کار به صورت آنلاین انجام شود، اکنون می توان گفت در طبقه متوسط شهری این وضعیت وجود دارد و هرجایی که لازم باشد فرد می تواند آنلاین خرید کند.
وی در پایان گفت: جامعه نسبت به سرویس های خرید الکترونیک علاقه ، اعتماد و آگاهی لازم را دارد یعنی دیگر برای خرید احتیاج به پاساژ ها نیست و می توان ازفروشگاه های الکترونیک خرید کرد.

پایان پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  3