منع اقامه نماز در مدارس آلمان، مغایر با قانون اساسی

نامه ای در شبکه های اجتماعی منتشر شده که حاکی از دستور مقامات آموزش و پرورش شهر “ووپرتال” آلمان، مبنی بر ممنوعیت اقامه نماز در مدارس این شهر است. این دستور که ظاهرا مغایر با قانون اساسی آلمان است واکنش مسلمانان این شهر را در پی داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اخیرا اسنادی در رسانه های اجتماعی منتشر شده است که نشان می دهد مسئولان مدرسه یوهان رو (Johannes Rau ) از معلمان این مدرسه خواسته اند به آن دسته از دانش آموزانی که در ساختمان مدرسه نماز می خوانند دوستانه هشدار دهند. در نامه ای که در فضای مجازی منتشر شد و مدیران مدارس این شهر نیز صحت آن را تایید کردند، از مدیران و معلمان مدارس خواسته شده تا در صورت مشاهده اقامه نماز  دانش آموزان مسلمان، نام و مشخصات آنان را به مقامات عالی رتبه آموزش و پرورش اعلام کنند.

در بخشی از این نامه آمده است: در هفته های اخیر، مشاهده شده است که دانش آموزان مسلمان در مدارس نماز می خوانند و یا در حال گرفتن وضو برای اقامه نماز هستند و یا جانمازهای خود را در بخشی از حیاط مدارس گسترانده اند، این اقدامات پذیرفتنی نیست و باید اسامی این دانش آموزان به مسئولین داده شود.

معلمان مدارس همچنین در گفتگو با برخی رسانه های آلمانی، تاکید کردند: در این نامه هر اقدام دینی دیگر دانش آموزان مسلمان نیز ممنوع شمرده شده و از ما خواسته اند تا اسامی این دانش آموزان را به مقامات مافوقمان اعلام کنیم.
انتشار این نامه در شبکه‌های اجتماعی بازتابی گسترده داشته است و بسیاری کاربران ضمن محکوم کردن این تصمیم، آن را برخلاف اصل آزادی مذهبی دانسته‌اند.

یکی از کابران فضای مجازی در این رابطه نوشت: طبق بند چهار قانون اساسی آلمان، شهروندان این کشور از حق آزادی دین برخوردارند و این اقدام به طور کامل در تعارض با این بند از قانون اساسی است.
یکی از کاربران در این باره نوشت: چرا آنها نمی توانند نماز بخوانند؟ چرا باید در کشوری مانند آلمان که جامعه ای باز است نماز خواندن در مدارس ممنوع شود؟
مقامات "دوسلدورف" نیز در واکنش به انتشار این نامه، با تحریک آمیز خواندن اقامه نماز توسط دانش آموزان مسلمان در مدارس، گفتند: این تصمیم در راستای ایجاد فضای همزیستی مسالمت آمیز و حاکم نمودن امنیت در مدارس، اتخاذ شده است.
از طرفی حزب راستگرای افراطی «آلترناتیو برای آلمان» شاخۀ ووپرتال در پیامی ضمن تحسین این اقدام ضداسلامی آن را «جالب و ابتکاری معقول از سوی مدیریت مدرسه» دانسته است.
همچنین انجمن مرکزی مسلمانان آلمان نیز با محکوم کردن این تصمیم، تصریح کرده که این تصمیم، تصمیمی کلی نیست و تنها در برخی دبیرستان های شهر ووپرتال اجرای می شود ولی با این حال، صادر کنندگان این دستور، باید جواب های قانع کننده ای در این باره ارائه دهند.
در حالی که آلمان دومین جمعیت بزرگ مسلمانان را در میان کشورهای غرب اروپا دارد این اولین بار نیست که مدارس آلمان با نماز خواندن دانش آموزان مسلمان برخورد می کنند. در سال 2011 میلادی نیز دانش آموزی از یکی از دبیرستان های آلمان به این خاطر اقامه نماز در مدرسه، دادگاهی شد.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

55  −  52  =