اقتصاد ایران بهشتی برای سرمایه گذاری خارجی

سیف به عنوان چهارمین سخنران حاضر در جلسه، بیان کرد: دولت یازدهم در شرایطی مدیریت کشور را به عهده گرفت که فعالیت های بانکی ایران در حداقل ترین سطح ممکن قرار داشتند و تمام بانک های ایران از سوی امریکا تحریم شده بودند و همکاری بانک های خارجی با ایران نیز به مجازات های بین المللی محکوم شده بودند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سیف بیان کرد: به دلیل بی تدبیری دولت پیشین، نقل و انتقال وجوه از کانال های غیرمتعارف بانکی و هزینه و مخاطرات بسیاری انجام میشد و این زمینه بروز فساد بسیارشدید  شد در حالی که بی توجهی به ارزیابی از تحریم های بین المللی منجر به تعلل ها و کاستی ها در واکنش به موقع و موثر شد.

وی گفت: امریکا در سایه همکاری با اروپا توانست گسترده ترین نظام تحریم های بانکی را علیه ایران اجرا کند و این موجب بلوکه شدن بخش اعظم ذخایر کشور شد و سرکوب مالی گسترده  نیز موجب خروج کنترل نرخ ارز از دست بانک مرکزی شد و در کنار همه این مشکلات تحریم صنایع گوناگون و اصلی کشور زمینه ساز رکود اقتصادی کشور شد با این حال در این شرایط تحریم ها موجب ایجاد تلاطم و ناثباتی بسیاری شد. این بی ثباتی موجب افزایش مشکلات حاضر در اقتصاد شد.

سیف خاطر نشان کرد: دولت یازدهم با حاکم کردن واقع گرایی و عقلانیت سعی در متوقف ساختن روندهای بین المللی کرد و سعی کرد تا اجماع بین المللی علیه ایران شکسته شود. اجماع سازی داخلی در ایران قدم به قدم موجب شکست تحریم های وضع شده گشتند و توافق ژنو و برجام در این زمینه بسیار تاثیرگزار بودند و موجب شدند تا بانک های ایرانی از فهرست تحریم خارج شوند و روابط کارگزاری به تدریج در این بستر برقرار شد و دیون سیستم بانکی ایران تسویه شد.

سیف با اشاره به  تحریم های نفت، بیمه، طلا و فلزات گران بها علیه ایران و ذخایر ارزی بلوکه شده بیان کرد که به تدریج با اجرای برجام این ذخایر جابجا شدند و نظام بانکی گام به گام به فضای عادی بازگشت. در این مسیر ثبات بازار ارز اعاده شد و تورم در مسیر نزول مستمر قرار گرفت و در عین حال زمینه رشد اقتصادی فراهم شد.

وی گفت: همه این موارد گام نخست در توسعه کشور است و ما راه دشوار و طولانی برای ارتقای جایگاه ایران در حوزه بانکی و تجاری داریم. بازگرداندن قطار کشور به مسیر توسعه به آسانی امکانپذیر نیست. وی در ادامه گفت، متاسفانه بی ثباتی اقتصادی  کشور موجب شده بود که به جای اینکه بانک مرکزی به مسائل کلان در این زمینه بپردازد، دغدغه مسائل روزمره را داشته باشد.
سیف گفت: لذا یکی از مهم ترین دستاورد برجام این بود که بانک مرکزی اکنون به وظایف اصلی خود در زمینه رشد و توسعه اقتصادی و تعامل سازنده با بانک های بین المللی و پیاده سازی استانداردهای روز و کمک به ایجاد اشتغال می پردازد و دستاوردهایی مانند مهار تورم؛ افزایش رشد اقتصادی و اشتغال ثمرات بازگشت قطار اقتصاد به ریل اصلی خود را داشته است. تدبیر در عرصه اقتصاد بانکداری نیازمند راه حل های علمی و کارشناسانه است و اقتصاد ما اکنون در این مسیر قرار گرفته است.
رئیس بانک مرکزی گفت: با این حال نباید فراموش کرد که در سطح بین الملل و داخلی بسیاری موفقیت ایران در این عرصه را نمی خواهند بنابراین تداوم راه با چالش های بسیاری مواجه است که نیاز به مراقبت بسیار دارد. عوام گرایی، ارائه وعده های عوام فریب غیر کارشناسی است . رفع مشکلات اقتصادی و تحقق اهداف والای اقتصادی کشور نیازمند تلاش مداوم و صبر و امید است و نباید انتظار رفع این موارد در یک دوره محدود را داشت. برای رسیدن به وضعیت مطلوب همکاری تمام نهادها ضرورت دارد.
سیف اشاره کرد: انچه پیش از همه لازم است تداوم در مسیر عقلانیت و تدبیر است و اکنون بانک های بسیاری در سراسر دنیا تمایل به از سرگیری تعاملات بانکی با ایران هستند. اقتصاد ایران بهشتی برای سرمایه گذاری خارجی است و بیش از هر زمانی اماده تعامل با نظام بین المللی است در این زمینه بانک های اروپایی متعددی اقدام به همکاری با ایران نموده اند. روابط بانکی ایران و اروپا توسعه یافته و بیشتر می شود. بانکهای اروپایی بسیاری مذاکرات بسیاری را با بانک های ایرانی انجام داده اند و ما امیدواریم این همایش مسیر اصلی در افزایش تعاملات را به طرز گسترده هموار سازد.

پایان پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

51  −  45  =