گشایش مسابقات بین المللی قرآن کریم در مالزی با حضور قاری ایرانی

پنجاه و نهمین دوره مسابقات بین المللی حفظ و قرائت قرآن کریم مالزی دوشنبه شب با حضور ده ها قاری از کشورهای مختلف از جمله ‘حامد علیزاده’ نماینده جمهوری اسلامی ایران در مرکز تجارت جهانی پوترا شهر کوالالامپور گشایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در آیین گشایش این دوره از مسابقات بین المللی قرآن کریم مالزی، ‘جمیل خیر باهاروم’ وزیر دفتر نخست وزیر و وزیر امور مذهبی چند شخصیت دیگر این کشور جنوب شرق آسیا حضور داشتند.
در مراسم افتتاحیه این رقابت ها که از تلویزیون مالزی به صورت مستقیم پخش می شد، ‘علی محمد سابقی’ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور و گروهی از ایرانیان شرکت داشتند.
64 قاری از ده ها کشور جهان در این مسابقات بین المللی قرآن در دو بخش قرائت و حفظ و در دو گروه آقایان و بانوان به رقابت خواهند پرداخت.
‘حامد علیزاده’ 26 ساله اهل تربت جام و ساکن مشهد قاری نماینده جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات بین المللی قرآن در مالزی است.
وی سال های 1394 و 1395 به مقام نخست مسابقات قرآن اوقاف استان خراسان رضوی دست یافت و سال گذشته در مقدماتی کشوری دوم، نیمه نهایی اول و در فینال به رتبه سوم رسید و در دوره ارزیابی پس از ‘سعید پرویزی’ رتبه دوم را کسب کرد و نماینده ایران در مسابقات مالزی شد.
مراسم قرعه‌ کشی برای تعیین زمانبندی قرائت قاریان در پنجاه ‌‌و نهمین دوره مسابقات بین‌ المللی قرآن مالزی صبح امروز دوشنبه در کوالالامپور برگزار و قرار است نماینده ایران روز جمعه قرائت خود را در رقابت بین 24 قاری در بخش قرائت انجام دهد.
‘غلامرضا شاه میوه’ مدرس و داور بین ‌المللی قرآن به عنوان استاد راهنما ‘حامد علیزاده’ را در این دوره از رقابت‌ ها همراهی می کند و امیدوار است نماینده ایران رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.
علیزاده نیز ابراز امیدواری کرده است در اول ماه مبارک رمضان رتبه اولی را به مقام معظم رهبری هدیه کند.
در بخش قرائت این دوره از مسابقات مالزی 24 قاری مرد از 24 کشور و 10 نفر از بانوان قاری با یکدیگر رقابت می ‌کنند.
تعداد حافظان قرآن که ایران نماینده ای در این بخش ندارد نیز 20 مرد و 10 زن است و نفرات برتر روز شنبه آینده طی مراسمی با حضور سلطان ‘محمد پنجم’ سلطان ایالت کلانتان و پادشاه مالزی معرفی می شوند.
حافظان قرآن شرکت کننده در این دوره از مسابقات بین المللی مالزی به طور عمده از خاورمیانه و شمال آفریقا هستند.
مالزی از 70 کشور جهان برای شرکت بهترین قاریان و حافظان قرآن کشورشان در دو گروه بانوان و آقایان دعوت کرده بود که در نهایت 64 قاری و حافظ مورد پذیرش قرار گرفتند.
در مجموع 15 داور از کشورهای مختلف از جمله مصر، اردن، عربستان سعودی و اندونزی قاریان این مسابقات بین المللی را از نظر تجوید، فصاحت و ترنم داوری می کنند و قاریان برتر را انتخاب خواهند کرد.
‘سیدمصطفی حسینی’ نماینده کشورمان سال گذشته در این مسابقات در نهایت رتبه چهارم را به دست آورد. شهید منا ‘محسن حاجی حسنی کارگر’ آخرین ایرانی بود که سال 1394 توانست با کسب 91.75 امتیاز پس از 9 سال برای ایران رتبه نخست را کسب کند.
جایزه نفر نخست مسابقات امسال در بخش قرائت مردان و زنان یک شمش طلا به ارزش 70 هزار رینگیت (حدود 16 هزار و 300 دلار) و 40 هزار رینگیت (حدود 9 هزار و 300 دلار) وجه نقد است.
شمش طلا را بنیاد توسعه اقتصاد اسلامی مالزی به برندگان اهدا می کند.
نفر دوم 30 هزار رینگیت (حدود 7 هزار دلار) ، نفر سوم 20 هزار رینگیت (حدود چهار هزار و 650 دلار)، نفر چهارم 15 هزار رینگیت (حدود سه هزار و 500 دلار) و نفر پنجم 10 هزار رینگیت (بیش از دو هزار و 300 دلار) جایزه دریافت می کنند.
نفر نخست این دوره از مسابقات بین المللی قرآن کریم مالزی در بخش حفظ نیز یک عدد شمش طلا به ارزش 50 هزار رینگیت (بیش از 11 هزار و 600 دلار) دریافت و کمیته برگزاری مسابقات نیز 20 هزار رینگیت (حدود چهار هزار و 650 دلار) وجه نقد پرداخت می کند.
نفر دوم 15 هزار رینگیت (حدود سه هزار و 500 دلار) و نفر سوم 10 هزار رینگیت (بیش از دو هزار و 300 دلار) جایزه می گیرند و بقیه شرکت کنندگان از قاریان و حافظان نفری سه هزار رینگیت (حدود 700 دلار) هدیه دریافت می کنند.
این مسابقات بین المللی قرآن کریم از شبکه های تلویزیونی ‘الهجره’، ‘آر.تی.ام تی وی’ و ‘جاکیم’ مالزی و شبکه های رادیویی ‘آر.تی.ام’ و ‘ای.کیم’ به صورت زنده پخش می شود.
مالزی و جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و هشت دوره مسابقات بین المللی قرائت و حفظ قرآن کریم در این کشور جنوب شرق آسیا در کسب مقام های نخست پیشرو بوده اند.
قاریان ایرانی تاکنون توانسته اند در 10 دوره این مسابقات بین المللی جایگاه نخست را کسب کنند. هشت مقام دومی و یک مقام سوم نیز دیگر رتبه های قاریان ایرانی بوده است. مالزی به عنوان میزبان 30 دوره مقام نخست را کسب کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  83  =  93