بازشماری آرای شهر تهران با وساطت لاریجانی

شوک امید به اصولگرایان همچنان ادامه دارد

نتایج انتخابات پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران کام اصلاح‌طلبان را شیرین کرد و فهرست امید را روانه بهشت. اما اصولگرایان همچنان به روند شمارش آرا اعتراض دارند و می‌گویند تخلف صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ٢١ چهره اصولگرایان که درقالب فهرست «خدمت» برای حضور در رقابت‌های پنجمین دوره شوراهای شهر تهران اعلام آمادگی کرده بودند، مدام از اعتراض‌شان به نتایج انتخابات شورای شهر تهران خبر می‌دهند.
مهدی چمران، به عنوان سرلیست این فهرست از زمانی که نتایج انتخابات شورای شهر رسما از سوی فرماندار تهران اعلام شد لب به انتقاد گشود و تلفنی به هيئت نظارت بر انتخابات و شخص علی لاریجانی گلایه کرد. قریب به ٤٨ ساعت از گلایه‌های او می‌گذرد، اما اعتراض او به نمایندگی از فهرست خدمت همچنان پابرجاست.
به نظر می‌رسد آنچه محل اعتراضات بی‌وقفه اصولگرایان به نتایج انتخابات شوراست، این است که همه ٢١ عضو فهرست امید راهی بهشت شده‌اند و تنها کرسی‌های علی‌البدل شورای شهر تهران در اختیار شش نفر اول فهرست جناح راست قرار گرفته است که شانس ورود اصولگرایان به شورای شهر را وابسته به استعفای اعضای اصلی یا مرگ آنها می‌کند.
هرچند دلیل روشنی برای اعتراض اصولگرایان اعلام نشده است، اما چمران معتقد است در روند شمارش آرای تخلف صورت گرفته است و مُصر بر بازشماری آراست به همین دلیل هم قرار است آرای ٥٠ نفر اول شهر تهران در هيئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر تهران در حضور همه ٢١ عضو فهرست خدمت باز شماری شود.
محمد محمودی شاه‌نشین، رئیس هيئت مرکزی نظارت بر انتخابات با اعلام این خبر به «خانه ملت» گفت: در پی اعتراض‌های مکرر مهدی چمران، علی لاریجانی، رئیس مجلس، خواستار بازشماری آرای ۵۰ نفر اول شورای شهر تهران شده است.
او با بیان اینکه نمی‌توانیم کل آرای شورای شهر تهران را بازشماری کنیم، افزود: پس از صحبت با مهدی چمران، نماینده لیست خدمت، در هيئت نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران حضور می‌یابد تا شاهد بازشماری آرای ٥٠ نفر اول باشد.
رئیس هيئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با بیان اینکه معترضان به انتخابات شوراها نسبت به تجمیع آرا درخواست داشته‌اند، گفت: به صورت رندوم پنج نفر به پنج نفر آرا را بررسی کرده‌ایم که اختلاف معناداری مشاهده نشده است.
ساعتی پس از این گفته‌ها «قاسم میرزایی‌نیکو»، نماینده دماوند و عضو هيئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور، به «ایسنا» گفت: «در نتیجه نهایی انتخابات شورای شهر تهران مشکلی وجود ندارد و بازنگری آرای تهران اختلاف فاحشی در تعداد آرا نشان نداد و در نتیجه نهایی نیز تفاوتی حاصل نشد».
اعتراضات چمران به نتایج انتخابات شورای شهر در صدر فهرست خدمت در حالی است که نام او به عنوان سرلیست جناح راست در ذیل آخرین نفر فهرست امید یعنی بشیر نظری با یک‌‌میلیون‌و ٦٠‌هزار‌و ٢٣ رأی قرار دارد.
اختلاف رأی میان دو سرلیست اصلی رقابت‌های شورای شهر پنجم یعنی مهدی هاشمی و مهدی چمران یک‌میلیون‌و ٩٣‌‌هزار‌و ٣٢١ رأی است و اختلاف رأی چمران با نظری- آخرین نفر فهرست امید ٤٠٦‌‌هزار‌و ٧٧٦ رأی است. آنچه اختلاف رأی چمران با آخرین نفر فهرست امید را مهم جلوه می‌دهد، این است که چمران سه دوره متوالی، قریب به ١١ سال، رئیس شورای شهر تهران بود.
 تنها زمانی که چمران زمام ریاست شورای شهر تهران را به دیگری واگذار کرد، سال ٩٢ و در آغاز شکل‌گیری شورای شهر چهارم بود که برای یک سال این کرسی را به احمد مسجدجامعی واگذار کرد. به نظر می‌رسد که شکست اصولگرایان در برابر فهرست امید به‌شدت برای آنان سنگین تمام شده است؛ چراکه نمی‌توانند باور کنند که باید پس از سه دوره متوالی سکانداری شورای شهر تهران آن را به اصلاح‌طلبان واگذار کنند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

59  ⁄  59  =