اجازه نمی دهیم از خاک عراق به ایران حمله شود

حیدر العبادی در جمع اصحاب رسانه؛

نخست وزیر عراق ضمن تاکید بر ضرورت مبارزه با تروریسم، اعلام کرد: اجازه نمی دهیم از خاک عراق برای حمله به ایران استفاده شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تلویزیون المیادین، نخست وزیر عراق ضمن تاکید بر ضرورت مبارزه با تروریسم، همکاری در مبارزه با تروریسم را لازمه حل اختلافات با کشورهای همسایه دانست و افزود اجازه نمی دهیم از خاک عراق برای حمله به ایران استفاده شود.
حیدر العبادی که در جمع اصحاب رسانه و کارشناسان سیاسی سخن می گفت، با توجه به ایام شهادت امیر مؤمنان علی علیه السلام گفت: شهادت امام علی (ع) انگیزه ای برای ماست تا این مسیر را ادامه دهیم. شهادت امام (ع) به هیچ وجه مانع از ادامه مسیر پیشرفت نشد بلکه مسیر پیشرفت ادامه یافت و ایشان جانش را فدای آن کرد و همه دغدغه ایشان ادامه روند اصلاح و اصرار بر اصول و فداکاری برای این اصول بود. بر همین اساس پس از گذشت 1400 سال این مسیر همچنان با قوت ادامه دارد.

وی ادامه داد: اوضاع جدید در عراق این امکان را به ما می دهد که دوران تازه ای را در روابط با دیگران و همچنین روابط بین عراقی ها با یکدیگر آغاز کنیم. عراق در دوره ای جایگاه خود را از دست داد اما امروز این کشور در حال بازیابی خودش است و دوباره قدرت خود را احیا می کند و به صحنه باز می گردد و می تواند نقش مهمی ایفا کند به همین سبب باید توجه خود را بر آینده متمرکز کنیم. شعار دادن مهم است اما این شعارها باید مبتنی بر واقعیت باشد. وقتی شعار قدرت سر می دهیم باید واقعا قوی باشیم. وقتی شعار توسعه اقتصادی می دهیم باید عملا در این زمینه گام برداریم. وقتی شعار کاهش هزینه های دولتی را سر می دهیم باید عملا برای کاهش هزینه ها تلاش کنیم و سرمایه گذاری ها را افزایش دهیم. در مرحله آینده باید توجه خود را بیشتر بر توسعه و مبارزه با تروریسم متمرکز کنیم و به تروریست ها اجازه بازگشت ندهیم. دستیابی به این هدف به فعالیت های زیادی فراتر از ابعاد امنیتی و نظامی نیاز دارد. ابعاد دیگری هم وجود دارد. تروریست ها قدرت نظامی زیادی ندارند که از قدرت نظامی ما بیشتر باشد. با وجود آن که تسلیحات و نیروهای ما بیشتر از داعش بود اما این گروه در ابتدا توانست ما را شکست دهد زیرا ما وحدت کلمه نداشتیم و اجازه دادیم محیط ها و محافلی که طرفدار دشمن (داعش) بود گسترش پیدا کند و برخی از سیاست های اشتباه نیز به این مسئله کمک کرد. باید این احساس را برای شهروندان به وجود بیاوریم که همه با هم برابر هستند. شهروند درجه یک و دو نداریم. همه شهروندان حتی اگر با آنها اختلافات فکری و سیاسی داشته باشیم باید شهروند درجه یک باشند و از حقوق و وظایف برابر برخوردار باشند. اگر بر این اساس عمل نکنیم، نه فقط داعش، بلکه دشمنانی ضعیف تر از داعش نیز بار دیگر برخواهند گشت.
 
نخست وزیر عراق در ادامه با تاکید بر ضرورت حفظ آمادگی نیروهای عراقی و ضرورت انجام اقدامات امنیتی و اطلاعاتی که به فناوری ها و آموزش های پیشرفته نیاز دارد افزود: آمادگی نیروهای ما رایگان به دست نیامده است بلکه این آمادگی نتیجه فداکاری های زیاد است و باید آن را حفظ کنیم. بر این اساس دوره آینده دوره توسعه، مبارزه با فساد و جلوگیری از بازگشت تروریسم است که همه این مراحل زنجیروار با یکدیگر ارتباط دارند. مبارزه با فساد به جلوگیری از بازگشت تروریسم کمک می کند.
 
العبادی در ادامه بر ضرورت حفظ استقلال تصمیم گیری تاکید کرد و افزود: برخی از برادران می روند و با کشورهای مجاور دیدارها و تماس هایی برقرار می کنند. چه لزومی دارد که امور داخلی عراق را با کشورهای مجاور و با حضور سازمان های اطلاعاتی بیگانه مطرح کنیم. به همه کشورهای مجاور گفته ایم که از این پس خط قرمزهایی داریم و اجازه نمی دهیم کنفرانس هایی در خارج از عراق برگزار شود. اگر می خواهید به ما کمک کنید در عرصه های اطلاعاتی و امنیتی و مبارزه با تروریست ها به ما کمک کنید ولی امور سیاسی عراق به خود عراقی ها مربوط است. دخالت سازمان های اطلاعاتی بیگانه در امور داخلی عراق از نظر ما قابل قبول نیست. آنها سیاستمداران عراق را جمع می کنند تا درباره انتخابات عراق صحبت کنند؟ آیا کشوری می پذیرد دیگران در امور داخلی و انتخابات آن دخالت کنند؟
 
العبادی در ادامه به روابط عراق و کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: داشتن روابط خوب با همسایگان برای ما بسیار مهم است. در مرحله گذشته چالش های خطرناکی پیش رو داشتیم. اکنون می خواهیم روابط تازه ای با همسایگان داشته باشیم که مبتنی بر دشمنی نباشد. اختلافاتی وجود دارد که باید حل شود و برای حل این اختلافات باید برای مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری کنیم و به آن کمک نکنیم. نباید تروریسم را به خوب و بد تقسیم کنیم. تروریسم بد است و تروریسم خوب نداریم.
 
وی تاکید کرد اجازه نخواهیم داد از خاک ما برای حمله به ایران استفاده شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  4