نقش رئیس کل در بازسازی بانک مرکزی / میزگردی در ارتباط با ۵۰ سالگی خودپرداز

انتشار 23مین شماره از ماهنامه بانکداری آینده:

بیست و سومین شماره ماهنامه بانکداری آینده با محوریت «نقش‌آفرینی بانک مرکزی در دولت دوازدهم» مرداد ماه منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ماهنامه بانکداری آینده در هشت پرونده مجزا، تحت عنوان «بانک مرکزی»،«اقتصاد کم‌رشد»، «اقتصاد کلان»، «فناوری»، «پرداخت»،«داده‌های بزرگ»، «بانک ملت» و «لیزینگ»به تازگی منتشر شده است. این شماره از ماهنامه شامل 3 میزگرد در بخش‌های مختلف و 7 گفتگو با کارشناسان صاحب نظر این حوزه مانند مدیرامور فناوری بانک توسعه تعاون، محسن ابراهیمی، دکتر امیرحسین داودیان، معاون توسعه کسب و کار شرکت پرداخت الکترونیک سداد و مدیرعامل این شرکت، خانم ولی زاده، معاونت بینش اداره کل بازاریابی و آقای ناطق مدیرراهبردی برند بانک ملت به همراه ، مدیرعامل واسپاری ملت محمد صالحی تبار است و علاوه بر این موارد شما می‌توانید در گفتگوی منتشر شده این شماره از ماهنامه با عضو سابق هیات مدیره اس‌ام‌اس بانک هلند از تجارب بانکداری کشورهای دیگر در امر بانکداری نیز استفاده کنید.

پرونده اول: بازسازی ناظر

 بخش ابتدایی نخستین پرونده در ارتباط با میزگردی با حضور صاحب‌نظران حوزه پول و بانک، در ارتباط با بررسی عملکرد دولت دوازدهم به منظور ایجاد نوسازی در بانک مرکزی است، دکتر احمد عزیزی، چهره ماندگار شبکه بانکی ،احمد حاتمی یزد ، پیش کسوت عرصه بانکی،دکتر احمد جلالی نائینی صاحبنظر حوزه پول و بانک، دکتر علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی و دکتر نیما امیرشکاری تحلیلگر و فعال در حوزه بانکداری الکترونیک از حاضران در این میزگرد هستند. در این پرونده سعی شده تا ساختار تصمیم‌گیری بانک مرکزی تحت عنوان «صندلی داغ» و بازتعریف نقش بانک مرکزی در اقتصاد در یادداشتی تحت عنوان «بانک مرکزی ایران؛ بانک بی‌هدف» مورد بررسی قرار بگیرد.  بخش آخر این پرونده نیز در ابتدا به معرفی کتابی ترجمه شده از یک نویسنده آمریکایی تحت عنوان«ـکیمیاگران» پرداخته که مطالعه این بخش برای افرادی که علاقه‌مند به تجارب بانک‌های مرکزی در دنیا هستند، توصیه می‌شود و در کنار آن نیز در مطلبی تحت عنوان «ناظران مقتدر» به بررسی روند تاریخی و معرفی روسای پیش کسوت بانک‌مرکزی پرداخته شده است.

 

پرونده دوم: گریز بانک‌ها از پول

در این شماره از پرونده سعی شده تا با به بررسی بحث کارمزد و نحوه بانکداری در اقتصاد جهان امروز پرداخته شود. دوران رشد ضعیف و بررسی دلایل کندی رشد اقتصاد جهانی موضوعی است که تحت عنوان «هنجار جدید اقتصاد» مورد توجه ویژه قرار گرفته است. در بخش دوم این پرونده نیز در مطلبی تحت عنوان«بانکداری در دوران نقره‌ای» به بررسی نقش بانک‌ها در زندگی جمعیت مسن جامعه پرداخته شده  و در گفتگویی با عضو سابق هیات مدیره اس‌ام‌اس بنک پیاده سازی  بازل 3 در ایران و تاثیری که اجرای آن می‌تواند بر روند بانکداری داشته باشد،  بررسی شده است. در پایان این بخش از پرونده نیز در مطلبی تحت عنوان «پیشتازان رشد» وضعیت و نرخ رشد درآمد بانکی کشورهای کمتر توسعه یافته در عرصه جهانی مورد بررسی قرار گرفته است.

پرونده سوم: جهان پیر

سومین بخش از ماهنامه در ارتباط با عوامل تاثیرگذار بر روند و ارتقای وضعیت اقتصادی کشور و تحت عنوان کهنسالان جهان، تعیین کننده اقتصاد است. در این بخش در ابتدا به بررسی وضعیت ایران تا سال 2020 در حوزه اقتصادی پرداخته شده و در این رابطه آمار و ارقامی از میزان رشد این کشور تا سال مذکور آورده شده است. بخش دوم پرونده نیز مربوط به رشداقتصادی عراق و افغانستان در شرایط بحران حاصل از چندین سال جنگ است. در ادامه میزگردی تحت عنوان ثبات مالی پایدار با حضور احمدرضا جلالی نائینی، علی صالح‌آبادی، تیمور رحمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی، هادی اخلاقی فیض آثار، مدیرعامل بانک ملت، پیتر کروشل و احمدعزیزی برگزار شده و مسائل مختلفی در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است. در پایان نیز در بخشی تحت عنوان «نامخاطره» به ارائه گزارشی منتشر شده از سوی شرکت مشاور ای.تیکارنی اشاره و راه‌حل‌های موجود برای بیرون رفتن از مخاطرات اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است. بررسی روند کند رشد اقتصاد امریکا و رشد اقتصادی در سال 2017 از جمله موارد دیگری است که در پرونده اقتصاد کلان به آن پرداخته شده است.

پرونده چهارم: پرده جدید اپراتورها

 این پرونده مرتبط با موضوعات مورد توجه در حوزه فناوری، در کنار گفتگویی که با مدیر امور فناوری بانک توسعه تعاون صورت گرفته است، به بررسی بازار اپراتورهای مجازی و تاثیری که این اپراتورها می‌توانند بر جایگاه اپراتورهای حقیقی برجای بگذارند پرداخته شده است. در ادامه این مطلب نیز در مطلب دیگری تحت عنوان «آینده آبی» به فرصت‌هایی که اپراتورهای مجازی می‌توانند در شبکه بانکی ایجاد کنند، اشاره شده است. «سلطان بازار» عنوان دیگری است که به بررسی کلی از وضعیت اپراتورهای همراه پرداخته و در نهایت نیز در مطلبی تحت عنوان APIها به عنوان جدیدترین موتورهای بانکی  انواع این رابط‌های کاربری و جایگاه انها در نظام بانکی مورد بررسی قرار گرفته است.

پرونده پنجم: ترس‌های خودپردازی

 این بخش از ماهنامه مرتبط با پرداخت است و در آن به بررسی عمیقی از وضعیت کسب و کار خودپرداز در چشم‌انداز 2025 پرداخته شده است. در این رابطه در ابتدا در مطلبی تحت عنوان «خودپرداز 50 ساله شد» آماری از تعداد دستگاه‌های خودپرداز در اروپا ارائه شده و در ادامه نیز در یادداشت «گام‌های آینده»  از کارکردهای دستگاه‌های خودپرداز  در آینده  سخن گفته شده است. در ادامه میزگرد دیگری با محوریت بررسی خودپرداز با حضور دکتر فرهاد فائز، معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک،جناب نوبخت، معاون فروش شرکت گرایش تازه کیش و نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت تجارت الکترونیک تدبیر کیش و آقایان عسگری انارکی و مقدسیان به عنوان پیشکسوتان بانکی در پرونده مربوط به حوزه پرداخت درج شده است و در نهایت نیز در مطلب دیگری تحت عنوان «استقلال خودپرداز» به بررسی وضعیت خودپردازها و جایگاه آنها در نظام پرداخت اشاره شده است. در ادامه این پرونده به این موضوع پرداخته شده است که کشورهای اروپایی و امریکایی و استرالیا از پول نقد کمتری در مبادلات پولی خود استفاده می‌کنند و این موضوعی است که بر روند استفاده از خودپردازها نیز تأثیر به سزایی برجای گذاشته است. گفتگو با معاون توسعه کسب و کار شرکت پرداخت الکترونیک سداد به عنوان یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت از دیگر موضوعاتی است که در این بخش مورد توجه قرار گرفته است.

 

پرونده ششم: علم داده شناسی

در این بخش  به نقش و تاثیری که داده‌های بزرگ و بیگ دیتاها می‌توانند بر ارتقای عملکرد بانک‌ها و اپراتورها داشته باشند اشاره شده است. محور کلی این پرونده از ماهنامه بانکداری آینده بر دو موضوع «اطلاعات باز» و «روی ریل داده‌های مشتری» است. در بخش اول به ارتباطی که بین داده‌های بزرگ و اپراتورهای موبایلی وجود دارد، اشاره و در بخش دیگر نیز گفتگوی اختصاصی با مدیرعامل شرکت پرداخت  سداد صورت گرفته و در آن سعی شده تا از طریق این مصاحبه اهمیت بیگ دیتاها در هموار کردن فرایند بانکداری و استفاده بهتر از اطلاعات مشتریان بانکی و بهینه سازی آنها مورد توجه قرار بگیرد.

 

پرونده هفتم: ارتباطات دیجیتالی

این پرونده از ماهنامه با تمرکز بر بانکداری اجتماعی سعی کرده تا از طریق گفتگو با دوتن از صاحبنظران حوزه روابط عمومی و مدیران برندینگ بانک ملت، به تأثیر این حوزه بر ارتقای عملکرد بانکداری اجتماعی بپردازد. در ادامه این پرونده نیز به نقش شبکه‌های اجتماعی بر روند توسعه فرایند بانکداری اجتماعی پرداخته شده و در مطلبی تحت عنوان «گذر از سنت» به ارائه سه پیشنهاد برای خلق محتوا در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی اشاره شده است. در پایان این پرونده نیز در مطلب دیگری تحت عنوان «ساخت سرمایه اجتماعی با شبکه‌های اجتماعی» به وضعیت و نحوه تولید محتوا برای شبکه‌هلای اجتماعی و تاثیری که محتوا و مطالب مذکور می‌تواند در ارتقا جایگاه بانکداری اجتماعی داشته باشد، پرداخته شده است.

 

پرونده هشتم: بنگاه‌های فراموش شده

این پرونده از ماهنامه به عنوان آخرین بخش تحت عنوان لیزینگ، به ساختار و ماهیت بنگاه‌های کوچک و متوسط  و تأمین مالی این حوزه که می‌تواند از طریق لیزینگ صورت بگیرد اشاره شده است. در ابتدای این پرونده به ارائه نظرات یکی از کارشناسان مالی بین‌الملل و روزنامه‌نگاران آزاد، برایان بولن، در ارتباط با نحوه تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط SMEs پرداخته شده است. در ادامه این پرونده در گفتگویی با مدیرعامل واسپاری ملت به اهمیت نقش لیزینگ در تأمین مالی SMEها اشاره شده و از میزان نیاز این بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط به لیزینگ در پیشبرد اهداف و اقدامات این حوزه سخن گفته شده است. در کنار این مبحث در بخش مربوط به«موتور اقتصاد»تجربه کشورهای اروپایی در تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط آورده شده است و مزایای لیزینگ ها برای این شرکت‌ها بیان شده است. تجربه هندی بخش دیگری از پرونده لیزینگ است که در آن سعی شده به عنوان یک نمونه مورد توجه، وضعیت بنگاه‌ها در این کشور را به عنوان کشوری با اقتصاد نوظهور بررسی شود. این پرونده نیز با آماری از میزان خسارت‌های موجود بر اساس جرائم سایبری در سال 2016 به پایان می‌رسد.

گفتنی است بیست و سومین شماره از ماهنامه بانکداری آینده شامل 176 صفحه و با قیمت 20 هزار تومان عرضه شده است. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق تلفن امور مشترکین 88674741 اقدام به دریافت شماره اشتراک نموده و به تهیه آن اقدام حاصل نمایند.

انتهای پیام

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  2