تکرار تجربه بحران مالی آمریکا در ایران

رئیس هیات مدیره شرکت زرین پال عنوان کرد

چرا بانک مرکزی فینتک‌ها را فیلتر می‌کند؟ یک فعال فینتکی دلیل این موضوع را قوانین و تفسیرهای متفاوت از آن عنوان می‌کند. مصطفی امیری می‌گوید باید تکلیف فینتک‌ها مشخص شود و هر چه زودتر بانک مرکزی به این مساله مهم ورود کرده و شفاف‌سازی کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،یک فعال فینتکی با بیان اینکه آمار رسمی از میزان سرمایه‌گذاری و تراکنش استارت‌آپ‌ها وجود ندارد گفت: با توجه به صنعت نوپای فینتک در ایران هنوز نمی‌توانیم آماری از گردش مالی آن ارائه دهیم. در رابطه با زرین پال که در جریان آن بودم تا قبل از اینکه فیلتر شویم با تراکنش 200 درصدی رو به رو بودیم. درباره استارت‌آ‌پ‌‎های جهانی نیز زود است که بخواهیم آنها را با کشورمان مقایسه کنیم.

مصطفی امیری مهمترین پارامتر در صنعت فینتک را اعتماد دانست و اظهار داشت: این اعتماد در ایران به راحتی سلب می‌شود؛ به این دلیل که فیلتر و مسدودی از طرف مراجع بالا به راحتی صورت می‌گیرد.

او درباره پیشینه فینتک‌ها در جهان و تکرار شدن آن در ایران اینطور توضیح داد و خاطرنشان کرد: فینتک‌ها از سال 2008 در آمریکا رشد کردند؛ سالی که بانک‌ها در اکثر نقاط دنیا با بحران شدید مالی رو به رو شدند و یک شبه چند بانک و موسسه مالی اعلام ورشکستگی کردند. همین موضوع باعث به وجود آمدن گفتمان خوبی برای ورود شرکت‌هایی از جنس تکنولوژی شد.

رئیس هیات مدیره شرکت زرین پال بیان کرد: با توجه به شرایطی که اکوسیستم اقتصادی ایران دارد، بدون شک شرایط سال 2008 در آمریکا در ایران نیز اتفاق خواهد افتاد.

امیری بلوغ واقعی فینتک‌ها در ایران را هشت سال برآورد کرد و گفت: توسعه صنعت فینتک در ایران بدون همراهی و همدلی رگولاتور، بانک مرکزی و دادستانی و تمام نهادهایی تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز هیچگاه صورت نمی‌گیرد. اگر حتی 50 درصد از همراهی‌ها به وجود بیاید چهار سال آینده زمان خوبی برای سخن گفتن از فینتک‌هاست.

 رئیس هیات مدیره شرکت زرین پال با اشاره به اینکه ما یک روز فیلتر شدیم و روز بعد رفع فیلتر درباره دلیل فیلترینگ بانک مرکزی اظهار داشت: دلیلی که از سوی دادستانی برای فیلتر کسب و کارهای فینتکی اعلام شد این بود که اگر لینکی به پرداخت در تلگرام منتهی شود، مسدود خواهد شد. شرکت ما بلافاصله این مساله را با شورای عالی فضای مجازی در میان گذاشت و نظر شورا این بود که سرویس مالی تحت هر عنوانی در تلگرام به وجود نیاید.

امیری در ادامه افزود: البته در نمایشگاه الکامپ امسال چند شرکت، خدمات متنوعی را برای پرداخت در تلگرام رونمایی کردند که به نظر می‌رسد بی‌عدالتی درباره این مساله به وجود آمده است. ما انتظار داریم در زمین بازی یکسان، با شرابط برابر فعالیت کنیم، اما می‌بینیم قانون تنها برای کسب و کارهای کوچک اجرا می‌شود.

او می‌گوید: دلیل دوم از سوی دادستانی این بود که کسب و کارهای فینتک هیچ گونه مجوزی برای فعالیت ندارند. این موضوع درست است، اما لازم است به بندهای 62، 63 و 64 قانون برنامه پنجم توسعه رجوع کنیم. در این بندها آمده است که اگر کسب و کار جدیدی به وجود آمد و قانونگذار طی 91 روز اقدام به ایجاد مجوز نکرد، نمی‌تواند به واسطه نداشتن مجوز کسب و کاری را مسدود کند.

رئیس هیات مدیره شرکت زرین پال همچنین گفت: در قانون برنامه ششم توسعه نیز بندهای زیادی وجود دارد که صراحت قانونی دارد، اما آنها به ماده یکم قانون پولی بانکی کشور که می‌گوید "هر فعالیتی که شکل می‌گیرد نیاز به فعالیت بانک مرکزی دارد" استناد می‌کنند.

امیری در پایان سکوت بانک مرکزی را مشکل‌ساز عنوان کرد و بیان داشت: امیدواریم هرچه سریعتر مسئولان بانک مرکزی به این مساله مهم ورود کنند و سکوتشان را بشکنند.  یا به صراحت بگویند کسب و کارهای فینتک به وجود نیاید و مجوزی صادر نمی‌شود و جلوی آن را بگیرند یا اگر قرار است مجوز و چارچوبی تعیین شود، بانک مرکزی تکلیف را روشن کند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  1  =