بانک ها در اقتصاد بی‌پول چگونه سود نشان می‌دهند؟

بیست و پنجمین شماره ماهنامه بانکداری آینده منتشر شد:

بیست و پنجمین شماره ماهنامه بانکداری آینده با محوریت بررسی عملکرد آماری شبکه بانکی کشور به تازگی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بیست و پنجمین شماره ماهنامه بانکداری آینده با تمرکز بر عملکرد آماری شبکه بانکی کشور در شش پرونده «اقتصاد کلان»، «بانکداری کلان»،«فناوری بانکی»، «پرداخت»، «داده‌های بزرگ» و «بانک ملت» به تازگی منتشر شده است.

فردریک ملک، مشاور سازمان ملی بهره‌وری ایران؛ اشکان شباک، کاوه کیانی از اعضای هیات علمی پژوهشکده آمار؛ حمید قنبری، رئیس دایره تحقیقات، دعاوی و قراردادهای بین‌المللی بانک مرکزی؛ مریم حاجی‌پور، کارشناس و پژوهشگر حوزه بیگ دیتا و محمدعلی ترابیان، هیات مدیره شرکت به پرداخت ملت از جمله کارشناسانی هستند که در این شماره از ماهنامه بانکداری آینده در حوزه‌های مختلف مربوط به بانکداری به ارائه نقطه نظرات گوناگونی پرداخته اند.آنچه در ادامه می‌خوانید معرفی مختصری از هر یک از بخش‌های ماهنامه این شماره از بانکداری آینده است.

 

پرونده اول: آمار در بحران
بخش اول این پرونده مربوط به گفت‌و گو با یکی از مشاوران سازمان ملی بهره‌وری ایران در ارتباط با نقش آمار در مواقع بحران است. فردریک ملک معتقد است با وجود اهمیت آمار در حل و فصل و مدیریت بحران همکاری‌های لازم در این زمینه صورت نگرفته و یا حتی از امار ارائه‌شده استفاده غیرعلمی می‌شود.

در بخش دوم پرونده حاضر در مطلبی تحت عنوان«لنگرگاه اقتصاد» مسائل و مشکلات آماری ناشی از بحران مالی سال 2008 میلادی بر اساس آنچه در مرکز آمار صندوق بین‌المللی پول آورده شد، مطرح شده است.

 بخش سوم پرونده حاضر تحت عنوان «نقشه راه جدید آمار»نظرات کارشناسان پژوهشکده آمار را در ارتباط با ایجاد یک نظام آماری مدرن و جایگزینی آن با نظام آماری سنتی ارائه کرده است. شباک و کیانی هر دو به عنوان اعضای هیئت علمی پژوهشکده آمار از آمار رسمی کشور به عنوان یک اصل حاکمیتی یاد می‌کنند و معتقدند برای ارتقای کیفیت این حوزه شرط همسویی با استانداردهای جامعه بین‌المللی لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

«انتحار با شمشیر چینی» عنوان دیگری است که برای بخش چهارم پرونده اقتصاد کلان انتخاب شده است، در این بخش سعی شده تا از منظر آمار و ارقام عملکرد اقتصادی ایران از طریق بررسی نرخ تورم، بیکاری، تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی، ارزش معاملات سهام و نرخ ارز مورد بررسی ویژه قرار بگیرد. نویسنده در این بخش از چین به عنوان شمشیر دولبه صادرات و واردات ایرانی یاد می کند و نقش آن را در این حوزه بسیار پررنگ و حائز اهمیت تلقی می‌کند.

در ادامه این بخش در مطلبی تحت عنوان «صعود به قهقرا» سعی شده است تا موقعیت ایران  در بین کشورهای همسایه و اقتصادهای بزرگ جهان بررسی شود. آمارهای ارائه شده در این بخش نشان می‌دهد که بر خلاف سایر کشورها رشد اقتصادی ایران در این سالها بسیار کم و غیرقابل توجه بوده است.

در ادامه پرونده اقتصاد کلان در مطلبی تحت عنوان «تاریک و روشن بعد از 2020» سعی شده تا بر اساس مطلبی منتشر شده از سوی موسسه پرایس واترهاوس کوپرز، روند جهانی برابر قدرت خرید تا سال 2050 میلادی مورد بررسی قرار گیرد. در این یادداشت نویسنده از ایران به عنوان هفدهمین اقتصاد برتر جهان تا سال 2050 یاد می‌کند.

در آخرین بخش از پرونده مربوط به اقتصاد کلان سعی شده تا در مطلبی تحت عنوان «آغشته به نفت»روندهای درآمدی دولت‌ها در ایران و جهان مورد بررسی قرار گیرد.گزارش این بخش نشان می‌دهد که میزان رشد درآمدهای مالیاتی در 8 سال گذشته همواره نرخ صعودی داشته است.

پرونده دوم: صورتک های بانکی
این بخش از ماهنامه با گفتگوی کارشناسانه بانکداری آینده با یکی از مغزهای متفکر حقوق در بانک مرکزی آغاز می‌شود، حمید قنبری در این بخش به چالش‌های حقوقی و قانونی موجود در حوزه کسب و کار اشاره می‌کند و معتقد است که نوع نگاه دولت و بانک مرکزی به مفهوم قانون زمینه‌ساز برخی از مشکلات شده است که بایستی برای اصلاح این حوزه این نوع نگاه نیز تغییر کند. «کوه یخ» عنوانی است که در این بخش به منظور بررسی میزان مطالبات معوق بانکی مطرح شده است. آمارهای ارائه شده در این گزارش نشان می‌دهد که بیشترین معوقات در بانک ها مربوط به بانک های تازه تاسیس است.

بخش سوم این پرونده تحت عنوان«اختاپوس شعبه گلوگیر بانک‌ها» سعی کرده است تا افزایش شعب بانکی در ایران را ریشه‌یابی کند. در بخش چهارم پرونده حاضر سعی شده تا در مطلبی تحت عنوان «هزار میلیارد مساوی صفر» و با ارائه نمودارهای آماری دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی در طی 10 سال گذشته مورد بررسی قرار گیرد. بخش بعدی با عنوان «زرد و قرمز بانکداران اسلامی» عملکرد بانکداری اسلامی در ایران و جهان را با وضعیت بانک های ایران در بازار این دسته از بانک‌ها مورد بررسی قرار داده است.

پرونده سوم: رقابت با انحصار
سومین پرونده این شماره از ماهنامه بانکداری آینده مربوط به حوزه فناوری‌های بانکی است. بخش اول این پرونده در مطلبی تحت عنوان «خداحافظی با فیزیک» مرتبط با نحوه جمع‌آوری و مدیریت و استفاده از داده‌های بانکی است. در ادامه این بخش در مطلبی تحت عنوان «چالش‌های بانکداری خرد» گزارشی از بانکداری خرد و شرکتی در سال 2016 و 2017 ارائه شده است.

 گزارشات ارائه شده حاکی از افزایش رشد جهانی درآمدهای بانکداری خرد تا پایان دهه جاری است. مطلب بعدی مربوط به بخش فناوری با تمرکز بر ابزارهای نوین بانکی قصد داشته تا رشد ابزارهای و خودپردازهای بانکی را مورد توجه قرار دهد و از آمار 48 درصدی صدور کارت‌های بانکی خبر می‌دهد. بخش بعدی مورد توجه در این پرونده با عنوان«شتاب همچنان پرشتاب» به ارائه آمار از تراکش‌های ساتنا، پایا و شتاب می‌پردازد و شبکه شتاب را پیشرو سامانه‌های بانکی معرفی می‌کند.

«قلب تپنده پرداخت» عنوان دیگری است که برای روند روبه رشد خودپردازها در ایران و جهان انتخاب شده است. در این گزارش بیان شده که روند رشد خودپردازها در تمام جهان مثبت بوده است و در آینده نزدیک خدمات بیشتری برای ارائه به این دستگاه‌ها اضافه می‌شود.

«جدال کربنکینگ با شبکه‌های اجتماعی» بخش دیگر پرونده فناوری است که در آن سعی شده تا چالش‌ها، موانع و عوامل محرک نظام بانکداری متمرکز مورد توجه و بررسی قرار گیرد. در بخش بعدی نیز تغییرات به وجود آمده در حوزه فینتک‌ها مورد توجه قرار گرفته است. نویسنده معتقد است استارت‌آپ های فناوری مالی ملقب به فینتک‌ها به یکی از جدی‌ترین چالش‌هایی بدل شده‌اند که صنعت چندهزار میلیارد دلاری بانکی را تهدید می‌کنند. در ادامه نیز وجود محدودیت‌های قانونی در این حوزه به عنوان بزرگترین معضل برای پیشبرد آن منظور شده است.

بخش پایانی پرونده مربوطه در ارتباط با بازار خودپردازها است، در این بخش پیش‌بینی های ارائه شده بر اساس شواهد موجود، حاکی از افزایش ارزش 26 میلیارد دلاری بازار خودپردازها تا سال 2023 است.

                                                 

                                          
پرونده چهارم: فاتح تجارت
چهارمین پرونده این شماره از ماهنامه بانکداری آینده در ارتباط با پرداخت‌های موبایلی و تجارت الکترونیک در سال‌های 2018 و 2019 است. «این اعداد شریف» عنوانی است که در آن نقش پرداخت های الکترونیک و جایگزینی این شیوه از پرداخت‌ با روش‌های سنتی مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه بخش پرداخت‌های موبایلی در حوزه پرداخت‌های الکترونیک مورد توجه ویژه قرار گرفته است، آمارها از درآمد هزارمیلیارد دلاری درآمد تراکنش‌های موبایلی تا سال 2019خبر می‌دهد. گزارشات آماری داخلی نیز از آسان پرداخت پرشین به عنوان پیشتاز پایانه‌های فعال یاد می‌کند، در پایان این پرونده نیز افزایش سهم روبه رشد خدمات مالی دیجیتال در GDP در اقتصادهای نوظهور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پرونده پنجم: بیگ دیتا لوکوموتیو اقتصاد آینده
محور اصلی پرونده پنجم بر اساس اهمیت بیگ دیتا در آینده بانکداری است. در بخش اول این پرونده در مطلبی تحت عنوان «روندهای غالب در عرصه بیگ دیتا با نگاه به آمار» نقش بیگ دیتا در تصمیمات استراتژیک ملی کشورها مورد توجه قرار گرفته است و عوامل تاثیرگذار بر داده‌های بزرگ و نقشی که این داده‌ها می‌توانند در سازمان‌های مختلف داشته باشند مورد توجه قرار گرفته است. بخش دوم پرونده حاضر گفتگو با یکی از صاحب نظران حوزه بیگ دیتا، مریم حاجی‌پور است. در این بخش سعی شده است تا از بیگ دیتا به عنوان یک نظام علمی جدید یاد شود که استفاده از آن نیازمند یادگیری بیشتر در حوزه‌های مختلف است. در بخش بعدی پرونده سعی شده تا در مطلبی تحت عنوان«انفجار اطلاعاتی و توفان داده‌های بزرگ»جایگزینی بیگ دیتا با بانکداری شناختی مورد توجه و بررسی قرار گیرد. بخش پایانی پرونده داده‌های بزرگ، در ارتباط با نقش و اهمیت اینترنت اشیا در نظام بانکداری است و اینکه این حوزه می‌تواند چه امکانات و یا خدماتی را در حوزه بانکداری ارائه کند.

پرونده ششم: سلطان پرداخت
پرونده اخر با محوریت خدمات بانکی بانک ملت از این بانک به عنوان پیشروترین بانک در ارائه خدمات مطلوب بانکی یاد می کند.گفت و گو با محمدعلی ترابیان، مدیرعامل به پرداخت به عنوان مهم ترین بخش این پرونده است و تحت عنوان سوار بر اسب نوآوری است. ترابیان معتقد است برقراری تعاملات بانکی سازنده با جهان و استفاده از نیروی جوان باانگیزه دو مولفه مهم و اساسی در پیشبرد اهداف بانک ملت محسوب می‌شود.

بخش دوم پرونده نیز در ارتباط با فعالیت بانک ملت در طی 21 ماه گذشته و تحت عنوان «به پرداخت در اندیشه فتح بازار» است. این بخش بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی شاپرک نشان‌دهنده عملکرد مثبت به‌پرداخت ملت و بانک ملت در طی 12 ماه گذشته است.

بخش سوم این پرونده نیز مربوط به کاربران شبکه های اجتماعی بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت مختلف است. در این بخش آمارهایی از میزان مشارکت بر اساس نوع محتوی موجود در شبکه‌های اجتماعی و استراتژی‌هایی که برای تولید محتوی به کار برده می‌شود، ارائه شده است. نویسنده در این بخش با اشاره به بخش‌های مختلف از روند کند استفاده از پتانسیل‌های شبکه اجتماعی در بانک های ایرانی اطلاع داده و معتقد است که فرصت‌هایی که شبکه‌های اجتماعی در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهند، هم به مشتریان و هم به محصولات و خدمات ارائه شده باز می گردد.

گفتنی است بیست و پنجمین شماره از ماهنامه بانکداری آینده مهرماه جاری منتشر شده و با عنوان «رژه آمارنماها» به ارائه آمار کامل و جدیدی از اقدامات شبکه های بانکی پرداخته است. پیش از این نیز گزارش دیگری از آمار عملکرد شبکه بانکی در شش ماه نخست سال منتشر شد.

شماره 25 ماهنامه بانکداری آینده در 150 صفحه و قیمت 20 هزار تومان منتشر شده است و علاقه مندان جهت تهیه نسخه چاپی این شماره می توانند با شماره 88674743 تماس بگیرند.

انتهای پیام

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  5  =  5