آسان‌پرداخت پرشین پیشتاز پایانه‌های فعال

شرکت آسان‌پرداخت پرشین در مردادماه سال گذشته با سهم 05/11 درصدی پایانه‌های کم‌تراکنش در رتبه دوم بعد از شرکت به‌پرداخت ملت قرار داشت که سهم پایانه‌های کم‌تراکنش آن 72/6 درصد بود. اما پس از مدت 9 ماه شرکت آسان‌پرداخت پرشین از شرکت به‌پرداخت ملت پیشی گرفته و سهم پایانه‌های کم‌تراکنش خود را به کمتر از شرکت به‌پرداخت کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، براساس آمارهای ارائه‌شده توسط شاپرک در زمینه تعداد پایانه‌های کم‌تراکنش و فاقد تراکنش از مردادماه سال 95 تا خردادماه 96، این گروه از پایانه‌ها در بین شرکت‌ها تغییرات قابل‌توجهی داشته است. در این بین، شرکت آسان‌پرداخت پرشین در مردادماه سال گذشته با سهم 05/11 درصدی پایانه‌های کم‌تراکنش در رتبه دوم بعد از شرکت به‌پرداخت ملت قرار داشت که سهم پایانه‌های کم‌تراکنش آن 72/6 درصد بود. اما پس از مدت 9 ماه شرکت آسان‌پرداخت پرشین از شرکت به‌پرداخت ملت پیشی گرفته و سهم پایانه‌های کم‌تراکنش خود را به کمتر از شرکت به‌پرداخت کاهش داد.

با توجه به شکل 1 شرکت آسان‌پرداخت پرشین طی ماه‌های مرداد تا آبان 95 با سیر نزولی قابل‌توجه سهم پایانه‌ها مواجه بوده است که حاکی از افزایش قابل‌توجه تعداد پایانه‌های سایر شرکت‌ها بود. اما پس از این مدت و تا خردادماه 95، شرکت آسان‌پرداخت پرشین تعداد پایانه‌های خود را با رشد نسبتا ثابتی افزایش داد و در خردادماه با حدود 608 هزار پایانه، سهم 5/9 درصدی را به خود اختصاص داد.

                                          

           

با وجود کاهش تعداد پایانه‌ها در ماه‌های ابتدایی دوره مورد بررسی، تعداد تراکنش‌های این شرکت تنها در آبان‌ماه کاهش چشمگیری نشان داده، اما روند صعودی خود را حفظ کرده است. سهم تراکنش‌های این شرکت نیز طی این دوره روند صعودی داشته و از حدود 2/11 درصد در مرداد 95 به 4/12 درصد در خرداد 96 رسیده است (شکل 2).

 

                                          

با مقایسه روند رشد تعداد پایانه‌ها و تراکنش‌ها در شکل 3 متوجه می‌شویم که طی دوره سرعت رشد تعداد تراکنش‌ها بیشتر از تعداد پایانه‌ها بوده است که حاکی از افزایش عملکرد شرکت و افزایش سرانه تراکنش‌های این شرکت است. طی این دوره تعداد پایانه‌های شرکت از 496 هزار پایانه در مردادماه 95 به 608 هزار پایانه در خردادماه 96 رسید که حاکی از رشد 7/13 درصد است. درصورتی‌که تعداد تراکنش‌های این شرکت در همین بازه زمانی از 99 میلیون به 194 میلیون افزایش یافته که نشان‌دهنده رشد قابل توجه 96 درصدی در تعداد تراکنش‌ها است.

                                          

مقایسه سهم پایانه‌های کم‌تراکنش شرکت آسان‌پرداخت پرشین با میانگین کل شرکت‌ها در شکل 4 نشان می‌دهد که طی کل دوره سهم پایانه‌های کم‌تراکنش این شرکت تقریبا برابر با نصف میانگین کل شرکت‌ها است. گرچه در دوره آبان تا دی‌ماه 95 این دو رقم به هم نزدیک شده است اما در خردادماه 96 سهم پایانه‌های کم‌تراکنش کل شرکت‌ها برابر با 36 درصد و سهم پایانه‌های کم‌تراکنش شرکت آسان‌پرداخت برابر با 15 درصد بوده است.

                                            

شرکت رقیب آسان‌پرداخت پرشین از نظر تعداد پایانه‌های کم‌تراکنش شرکت به‌پرداخت ملت است. براساس آمارها، تعداد پایانه‌های کم‌تراکنش این شرکت رشد بیشتری نسبت به شرکت آسان‌پرداخت داشته است و سهم پایانه‌ها از 7/6 درصد در مرداد 95 به 9/16 درصد در خرداد 96 رسیده است. درصورتی‌که هم پایانه‌های کم‌تراکنش شرکت آسان‌پرداخت در همین بازه زمانی از 11 درصد به 2/15 درصد رسیده است و در این دوره شرکت آسان‌پرداخت به مدت سه ماه متوالی در صدر جدول شرکت‌ها از نظر پایانه‌های فعال قرار داشته است.

                                             

ارزیابی شاخص اثربخشی دو شرکت رقیب نشان می‌دهد که در این دوره شاخص اثربخشی شرکت آسان‌پرداخت با نوسانات کم، تقریبا ثابت بوده است و شاخص این شرکت از حدود 1/1 در مرداد 95 به 33/1 در خرداد 96 رسیده است که با شرکت به‌پرداخت برابری می‌کند. از طرف دیگر، شاخص اثربخشی پایانه‌های شرکت به‌پرداخت ملت در این دوره روندی کاهشی داشته و از حدود 8/1 در مرداد 95 به 33/1 در خرداد 96 تنزل یافته است (شکل 6).

 

                                               

شکل 7 سهم پایانه‌های کم‌تراکنش و فاقد تراکنش شرکت‌ها را در دو ماه متوالی اردیبهشت و خرداد 96 نشان می‌دهد. با توجه به این شکل کمترین سهم پایانه‌های کم‌تراکنش مربوط به دو شرکت آسان‌پرداخت پرشین و به‌پرداخت ملت است. سهم این پایانه‌ها در خردادماه در شرکت آسان‌پرداخت پرشین 2 درصد و در شرکت به‌پرداخت ملت 3 درصد رشد داشته است. تنها شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد در خردادماه رشد منفی 5 درصدی را تجربه کرده است.

                              
             
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

98  −  93  =