روایتی از آنلاین فروشی

عملکرد خرده‌فروشی در چهار بخش بررسی شد

در این گزارش می‌خواهیم به عملکرد بخش‌های مختلف صنعت خرده فروشی بپردازیم و چهار بخش مهم و اساسی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده ایم.

در این گزارش به عملکرد بخش‌های مختلف صنعت خرده فروشی پرداخته شده است و چهار بخش مهم و اساسی  از جمله "پوشاک و لوازم جانبی، کالاهای پرمصرف (خوراکی، نوشیدنی، دارو …)، کالاهای تفریحی و سخت‌افزاری، و کالاهای متنوع" مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک و به نقل از ماهنامه بانکداری آینده شماره 26؛ در این مطلب به عملکرد بخش‌های مختلف صنعت خرده فروشی پرداخته ایم. چهار بخش مهم و اساسی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادهایم: پوشاک و لوازم جانبی، کالاهای پرمصرف (خوراکی، نوشیدنی، دارو …)، کالاهای تفریحی و سخت‌افزاری، و کالاهای متنوع. اگر بیش از نصف درآمد یک شرکت حاصل فروش محصولات این سه دسته تعریف شده باشد، آن شرکت در یکی از این دسته‌ها جا داده خواهد شد. اگر هیچ از این سه دسته تعریف شده نتواند دستکم نیمی از درآمدهای یک شرکت را تشکیل دهد، آن شرکت در فهرست کالاهای متنوع قرار خواهد گرفت.
جدول 1) نمایه تولیدات و درجه جهانی شدن بخش‌های خرده فروشی


   

بخش خرده فروشی پوشاک و لوازم جانبی همچنان از بخش‌های دیگر پیش است
در حوزه خرده فروشی پوشاک و لوازم جانبی، برای سومین سال پیاپی رشد درآمدهای 250 شرکت برتر از دیگر بخش‌ها عملکرد بهتری داشت. درآمد ترکیبی خردهفروشی 45 شرکت تشکیلدهنده این گروه در سال مالی 2015 میلادی 7.7 درصد رشد داشت. شرکت‌های این بخش همیشه عملکرد بهتری از دیگران داشتهاند و در این سال هم اتفاق عجیبی رخ نداد. همچنین، حاشیه سود خالص ترکیبی این بخش به 7.1 درصد بالغ شد. البته هرچندکه خردهفروشان این بخش بیش از دیگر بخش‌ها در سطح جهان فعالیت دارند، اندازه آنها نسبتا کوچک است و درآمد میانگینشان به 4.9 میلیارد دلار می‌رسد، یعنی نصف اندازه میانگین درآمدهای 250 خرده فروش برتر دنیا.
بخش‌ها به ترتیب چپ به راست: 250 شرکت برتر/ پوشاک و لوازم جانبی/ کالاهای پرمصرف/ کالاهای تفریحی و سختافزاری/ بخش کالاهای متنوع
خرده فروشان کالاهای پرمصرف با درآمد میانگین نزدیک به 1.6 میلیارد دلار، بزرگ ترین و پرشمارترین شرکت‌ها را درمیان 250 شرکت برتر حوزه خردهفروشی تشکیل دادهاند. در سال مالی 2015 میلادی، 133 خردهفروش در این بخش فعالیت می‌کرده است، یعنی بیش از نیمی از 250 شرکت برتر کل حوزه خرده فروشی و دوسوم درآمدهای آن.
خرده فروشان بخش کالاهای تفریحی و سختافزاری نیز از سال 2010 میلادی، یعنی دوران آغاز پشت سر گذاشتن بحران مالی بزرگ، رشد بسیار خوبی را تجربه کردهاند. در سال مالی 2015 میلادی، رشد ترکیبی درآمدهای این دسته از خردهفروشان به 7.6 درصد بالغ شد. اکثریت عظیمی از این خردهفروشان سودآوری خوبی داشتهاند به نحوی که حاشیه سود خالص ترکیبی آنها به 3.6 درصد رسیده است.
خرده فروشانی که اکثرا طیفی از کالاهای متنوع را به فروش رساندهاند، رشد درآمدهایشان پیوسته اندک بوده است. گفتیم که زمانی شرکتی در این دسته قرار می‌گیرد که هیچ از اقلام فروشیاش نتواند به بالای نصف درآمدهایش برسد. از سال 2010 الی 2015 میلادی، ترکیب درآمدهای سالانه 22 شرکت این دسته تنها 1.3 درصد افزایش حاصل کرد.

نمودار 1) رشد و سودآوری درآمدهای بخش‌های مختلف خرده فروشی

منبع:
Deloitte, Global Powers of Retailing 2017.
https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/consumer-industrial-products/gx-cip-2017-global-powers-of-retailing.pdf

ترجمه و تنظیم: اسد حیدری

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

91  ⁄  91  =