مایکروسافت و چابکی سازمانی

استيو دِنينگ نويسنده كتاب مشهور “عصر چابكي” در مقاله اي مشاهدات خود از شرکت مایکروسافت را در زمینه توسعه و استقرار اصول و مفاهیم چابک (Agile) شرح داده است.

استيو دِنينگ نويسنده كتاب مشهور "عصر چابكي" در مقاله اي مشاهدات خود از شرکت مایکروسافت را در زمینه توسعه و استقرار اصول و مفاهیم چابک (Agile)  شرح داده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نویسنده اذعان کرده وقتی که در سال 2015 از او دعوت شده از مایکروسافت دیدن کند، این شرکت را یک ناو جنگی قدرتمند، اما کند تصور می کرده که با مشتری مداری فاصله دارد. اما پس از بازدید از این شرکت فهمیده که مایکروسافت نه یک ناو جنگی کند، بلكه ناوگانی از قایق های تندرو است که به شیوه ای هماهنگ حرکت و فعالیت می  كنند.

وي مي نويسد: در مایکروسافت از روش اسکرام در فرایند تولید و تحویل نرم افزار استفاده می شود. واحدهای توسعه نرم افزار با حدود 4000 توسعه دهنده در قالب صدها تیم کاری شکل گرفته اند و در اسپرینت های سه هفته ای فعالیت می کنند و مطابق با چارچوب اسکرام جلسات روزانه، Sprint Planning و غیره را برگزار می نمایند.

مشاهدات نشان می دهد که در مایکروسافت نه فقط قواعد و ظواهر اسکرام رعایت می شود، بلکه نگرش ها و ارزشهای آن نیز زنده است و در تفکر و کردار توسعه دهندگان جاری و آشکار است.

در واحد توسعه نرم افزار این شرکت نقش مدیران تعریف اهداف سازمانی، نقش ها و ایجاد فضا و حمایت از تیم ها است و تیم های سازمانی نیز بصورت خودسازمانده به انجام امور مشغول هستند و خود را صاحب کار می دانند. بدین ترتیب تعادلی بین مدیریت و فعالیت تیم ها وجود دارد که با بروکراسی بالا به پایین تفاوت بسیار دارد.

مهم ترین دلیل مایکروسافت برای اقدام به استقرار اصول چابک، ضرورت کسب و کار بوده است. به باور مدیران این شرکت روزگاری که نسخه های جدید نرم افزار هر چند سال یک بار بصورت بسته بندی شده ارائه می شد، سپری شده است. این تغییر چاره ای جز حرکت به سمت چابکی برای مایکروسافت باقی نگذاشت.

استقرار چابکی در مایکروسافت یک شبه به دست نیامده است. شروع کسب تجربه در این حوزه به سال 2008 باز می گردد که اسکرام توسط یک تیم در این شرکت بکار گرفته شد و سپس به سایر بخش ها و تیم ها تسری پیدا کرد و در نهایت نیز در اواخر سال 2011 توسط معاون این شرکت بطور عمومی اعلام شد که همه قسمت های واحد توسعه تصمیم به پیاده سازی اصول چابک گرفته اند. با این حال چابکی یک مسیر مستقیم از نقطه آ به ب نیست. برگزاری جلسات اسکرام و رعایت قواعد تنها بخشی از چالش است. بخش مهم تر و البته دشوارتر، تغییر در نگرش است.

فضاهای کاری نیز در مایکروسافت دستخوش تغییر شده اند. فضاهای باز، رنگ های تازه و پرطراوت و اتاق های جلسه راحت، جایگزین محیط های کار سنتی شده اند که افراد را به همکاری بیشتر تشویق می کنند و تعامل و گفتگو را سهولت می بخشند.

 

تهیه و تلخیص: مهیار ابراهیمی وفا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

78  −    =  76