چه کسی راهی ساختمان میرداماد می شود/ گزینه اصلی همتی است یا محمدی

با کناره گیری سیف از ریاست کلی بانک مرکزی;

درحالی که خبرها از پایان ریاست ولی الله سیف در بانک مرکزی حکایت دارند در عین حال بازار گمانه زنی در خصوص جانشین وی در راهرو های کاخ ریاست جمهوری در پاستور و وزارت اقتصاد در باب همایون داغ است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در میان گمانه زنی ها نام دو تن بیش از دیگران نقل محافل خبری است یکی از نام‌ها عبدالناصر همتی است که در ادامه به صورت مبسوط به کارنامه وی خواهیم پرداخت و دیگر شاپور محمدی است که درباره وی نیز به تفضیل توضیح داده خواهد شد.

شنیده ها چه می گویند؟

شنیده ها حکایت از آن دارند که هر یک از دو فرد نامبرده طرفداران و مدافعانی در دولت دارند؛ کسانی که همتی را گزینه مناسب برای بانک مرکزی می دانند به سابقه طولانی وی در عرصه های مختلف اقتصاد سیاسی، اقتصادی و پولی اشاره دارند و کسانی که از شاپور محمدی حمایت می کنند اعتقاد دارند به دلیل جوان بودن، دستورات دولت را بی چو‌ن‌و‌چرا اجرا خواهد کرد.گفته می شود جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و زیر مجموعه وی تمایل به ریاست همتی دارند و نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری از محمدی حمایت می کند.

سوابق همتی و کوپرز
عبداناصر همتی کارشناسی رشته اقتصاد را از دانشگاه تهران در قبل از انقلاب گرفته است. یکی از نقاط درخشان در کارنامه همتی گذراندن دوره حسابرسی موسسه کوپرز یکی از چهار غول مشاوره دنیاست که وی در سال 56 این دوره را گذرانده است.

در بعد از انقلاب نیز کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته اقتصاد در دانشگاه تهران گذرانده و هم اکنون نیز از اعضای هیات علمی این دانشگاه است.
وی همچنین دوره تحقیقاتی ـ مطالعاتی در رشته اقتصاد در دانشگاه لندن را در سال 1370 گذرانده است و در همین راستا کتابی تحت عنوان اقتصادکلان، مقدمه ای بر سیاست های پولی و مالی نگاشته است.

 

 

 

 

 

 

 

یکی از چالش های مهم در برابر روسای بانک مرکزی در ایران توان مذاکرات سیاسی با نهادهای بیرون از بانک است به طوریکه بتواند ضمن حفظ اقتدار و استقلال بانک، رشته های تعامل را برقرار بماند. یکی از نقدهایی که بر سیف وارد می دانند پیروی بیش از اندازه از فرامین دولتی و غیر دولتی بوده است، به طوری که اقتدار بانک مرکزی به عنوان بالاترین مقام نظارتی خدشه دار شده است.

این در حالی است که همتی از جمله افرادی است که سابقه فعالیت های اجرایی در حوزه اقتصاد سیاسی و اقتصادی را توامان داشته و قادر است تا ضمن استقلال نسبی بانک مرکزی زمینه تعامل بین نهادها را حفظ کند.

وی در دوره مسوولیت دکتر حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی به مدت پنج سال عضو کمیته اقتصادی شورای امنیت ملی بود.

وی در بخش فعالیت های بین المللی از سال ۱۳۸۰ تا کنون به مدت شش دوره لاینقطع ریاست شورای عالی شرکت بیمه اتکائی آسیائی (کمیسیون اقتصادی – سیاسی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد – اسکاپ) مستقر در بانکوک پایتخت تایلند را برعهده دارد که با رای مستقیم روسای بیمه ده کشور مهم آسیائی به این سمت انتخاب شده‌است.

ایده پرداز صندوق ذخیره ارزی
همتی به دلیل اینکه یکی از شاخه های مورد علاقه وی انرژی است در سال 76 و در ابتدای دولت اول اصلاحات ایده تشکیل صندوق ذخیره ارزی را به دولت برد که بعدها در قالب حساب ذخیره ارزی این ایده پیاده سازی شد. حساب ذخیره ارزی در برنامه چهارم توسعه به صندوق توسعه ملی تغییر ماهیت داد.

فعالیت در عرصه بیمه
همتی از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ طی سه دوره متوالی ریاست کل بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه را بر عهده داشت. طی این دوران در طراحی و اجرای سیاستهای آزاد سازی و خصوصی‌سازی در صنعت بیمه نقش کلیدی ایفا کرد. به نحوی که در این زمینه از وی به عنوان پدر خصوصی سازی بیمه یاد شده‌است. وی همچنین از کسانی است که تلاش کرد بیمه ایران به بخش خصوصی واگذار کند تا حدی که این طرح را تا مجمع تشخیص مصلحت نیز پیش برد. وی در سال 95 به پیشنهاد وزیر اقتصاد و موافقت دولت مجددا از بانک ملی به بیمه مرکزی رفت و تا کنون در این سمت قرار دارد.

فعالیت های بانکی
تجارب اجرایی بانکی همتی از سال 85 کلید می خورد وی در آن زمان به موسسه مالی بنیاد رفت و بعد از مدتی این موسسه را تبدیل به بانک سینا کرد. تحولاتی که در بانک سینا کلید زد باعث شد تا این بانک در جمع بانکهای خصوصی از بانکهای پیشرو قلمداد شود. بعد از پیروزی دولت تدبیر و امید در سال 92 وی از بانک سینا به بانک ملی رفت و منشا تغییرات مهم در این بانک در حوزه های مدیریت، مطالبات و صورتهای مالی و سود این بانک شد. سامانه بام که بعدها بله هم روی این سامانه استوار شد از دستاوردهای دوره همتی است. همچنین کاهش معنادار مطالبات معوق و حرکت به سمت سودده کردن بانک از جمله اقداماتی است که همتی در زمان فعالیت خود در بانک ملی به یادگار گذاشته است.

همتی برای بانک مرکزی خوب هست یا خیر

برای داشتن تصدی ریاست کل بانک مرکزی دست کم هفت شاخص لازم است

1- توان رایزنی بالا با نهادهای مختلف حاکمیتی و اقتصادی

2- داشتن دانش تخصصی در حوزه اقتصاد و پولی

3- داشتن تجربه مدیریت اجرایی در سطوح بالا

4- داشتن تجربه بانکی

5- مقبولیت در تیم دولت و مجلس

6- سلامت مالی

7- خلاقیت و جسارت در مواقع بحران

به نظر می رسد همتی  7 گزینه بالا را در کارنامه خود در حد کاملا قابل قبولی دارا باشد. وی در عین حال در عرصه دانش در حالی که دکترای اقتصاد دارد کتابی را در حوزه بازار پولی و مالی نوشته است و دو دوره بسیار کلیدی را در کوپرز و لندن گذرانده است.

همچنین به دلیل نزدیکی همکاری با شورای امنیت ملی شناخت کافی با نهادهای حاکمیتی و اقتصادی با رویکرد اقتصادی دارد. قدرت چانه زنی بالا و رایزنی از جمله توانایی های است که وی بخصوص در مواقع بحران از خود نشان داده است. وی زمانی که به بانک ملی رفت با وجودی که سه سال این بانک در زیان کامل به سر می برد توانست آن را از بحران نجات دهد و در عین حال بعد از بحث حقوق های نجومی برای بار دوم ریاست بیمه مرکزی را پذیرفت تا این صنعت را به مسیر آرامش هدایت کند که با وجود شرایط نه چندان مطلوب اقتصادی توانسته این صنعت را در مسیر منطقی پیش ببرد و تعال کامل مثبتی با درون و بیرون صنعت بیمه برقرار کند. تعاملی که وی با وزارت خانه های مختلف نفت و بهداشت و درمان داشته کمک بسیاری به بهبود اوضاع کرده است.

اتخاذ تصمیم های همسو با روند کلان اقتصادی کشور نکته دیگری است که وی را از دیگر مدیران متمایز می کند. مطالعات بلند مدت وی در حوزه انرژی دانش و دوراندیشی بالایی در خصوص کشوری مانند ایران که به نفت وابسته است داده و بر همین اساس در اواسط دهه 70 ایده صندوق ذخیره ارزی را به دولت اصلاحات داده است.

کارنامه شاپور محمدی

شاپور محمدی متولد 1353 و طبیعی است که چندان سابقه مدیریتی خاصی نداشته باشد. وی در سال 91 مدیرعامل بورس انرژی با 20 میلیارد تومان سرمایه این شرکت شد. این میزان سرمایه را با عدد مطالبات معوق بالغ بر 13هزار میلیارد تومان تنها مطالبات معوق بانک ملی در سال 91 و 92 مقایسه کنید که در سال 93 به نصف کاهش یافت. محمدی مدت زیادی در بورس انرژی باقی نماند و در حقیقت تجربه جدی مدیریت وی در زمان طیب نیا شکل گرفت.

اما هیچ کدام از تجارب مدیریتی وی چندان بلند مدت نبوده است. محمدی بعد از بورس انرژی مدتی معاون اقتصادی وزارت اقتصاد و مدتی هم ریاست سازمان بورس بوده است. مجموع مدیریت اجرایی وی در مجموع به 7سال نمی رسد نکته آن است که هیچ یک از این پست ها کلیدی نیستند معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد از جمله معاونت های درجه سه این وزارت خانه است.

البته شاپور محمدی شاید در آینده بتواند در سایه نزدیکی به افرادی چون طیب نیا(محمدی در دانشگاه تهران دانشجوی طیب نیا بوده است) و نهاوندیان پله های ترقی را طی کند و به مدیر توانمندی تبدیل شود اما در حال حاضر بعید به نظر می رسد بتواند در کوران اتفاقات ناشی از مسئله برجام از پس ریاست کلی بانک مرکزی برآید.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  2  =