نظام مالی آینده را شرکت های فین تک امروز می سازند

فین تک ها نیازمند قانون گذاری رگوللاتوری هستند;

تحلیل‌گر ارشد بازار طلا و ارز گفت: نظام مالی آینده دنیا را شرکت های فین تک امروز می سازند  و این حوزه نیازمند قانون گذاری رگولاتور است.

میثم رادپور در گفتگوی اختصاصی با بانکداری الکترونیک با ارایه راهکارهایی برای شرکت های سرمایه گذاری کوچک گفت: به نظر می رسد که نظام مالی آینده دنیا متشکل از شرکت هایی هستند که شرکت های فین تک امروز آن را می سازند به عبارتی تحولاتی را که قطعا در آینده در نظام مالی و پولی دنیا خواهیم دید حاصل فعالیت شرکت های فین تک است .
وی افزود:  اما مشکل آنجاست که چون در این حوزه تعداد زیادی رقیب زیاد است ، رقابت نیز شدید بوده و فرصت رشد برای هر حوزه و بیزینسی به سادگی میسر نمی شود که  بتواند فرصت رشد و سودآوری را فراهم آورد ولی از این بابت که یک بازار روبه رشد جدی است و آینده نظام پولی دنیا مانند خیلی از حوزه های کسب و کار دیگر در اختیار شرکت هایی است که در این حوزه وارد کرده و خود را ساخته اند ، شکی وجود ندارد .
این تحلیل‌گر ارشد بازار طلا و ارز با بیان اینکه در ایران هنوز بسیاری از این حوزه ها دست نخورده باقی مانده اند اظهار کرد: در ایران شما فرصت دارید در بسیاری از این حوزه ها ، بازارهای فین تک  یا تکنولوژی های مبتنی بر تکنولوژی مالی را راه اندازی کرده و از خدمات آن استفاده کنید و می تواند فرصت خوبی را برای صاحبانش فراهم کند مشروط بر اینکه فضای کشور امکان رشد این گونه سرمایه گذاری ها را بدهد.
وی با پیشنهاد جایگزینی سامانه نیما با توان بازار حواله  عنوان کرد :یکی از حوزه هایی که فین تک می تواند در آن  فعال باشد این است که به جای سامانه نیما که به نظر من کارکرد چندانی ندارد، می توان "بازار حواله"  را جایگزین کرد تا بسیاری از صراف ها، دلال ها و معامله گران وقتی می خواهند در دنیا حواله دهند ، از طریق سامانه حواله  نفر به نفر این کار را انجام دهند، یعنی بدون آنکه افراد نیازمند واسطه باشند مثلا در صرافی ها همان کار صرافی را با حذف واسطه ها انجام دهند .
رادپور افزود : ولی به نظر من اگرچه این حوزه ، از نظر بازارروبه رشد آن بسیار جذاب به نظر می رسد اما همین جذابیت رقبا را نیز جذب کرده و حوزه پر رقیبی است و شرکت های کمی می توانند از این داستان  جان سالم به در کرده و رشد کنند .
وی با اشاره به ضعیف بودن حوزه قوانین برای فین تک ها  بیان کرد: ما اصلا زیرساخت های آن را نداریم وپیشنهاد می شود بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادر کمی در حوزه قوانین برای فین تک ها پررنگ تر عمل کنند  و به عنوان مقام ناظر زمینه گرایش شرکت ها به فین تک را فراهم کنند و قانون های لازم را نیز برای مرتفع سازی نگرانی سازمان کسب و کا را تدوین و تصویب کنند .
این تحلیل‌گر ارشد بازار طلا و ارز افزود: در این حوزه می توان به عنوان مقام ناظر منفعل عمل کرد و یا چراغ سبزی از غلاقه به آن نشان داد که حاضر به رگولاتوری و قانونمند کردن آن هست و صاحب کسانی که به این حوزه وارد می شوند را از نگرانی در آورد.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  40