بیت کوین یک دستگرمی

بلاکچین پتانسیل متحول کردن همه چیز از سیستم رای‌گیری تا امکانات مورد نیاز تاجران سهام را دارد / مزایای بلاکچین به اندازه کافی و به قدری زیاد است که در نسل‌های آینده نیز استفاده شود/ در بلاکچین همه داده‌ها در یک شبکه بین کامپیوترها قرار می‌گیرند که این شبکه متعقل به هیچ کس جز کاربران نیست و فقط توسط کاربران اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بلاکچین پتانسیل متحول کردن همه چیز از سیستم رای‌گیری تا امکانات مورد نیاز تاجران سهام را دارد. حتما اخیرا درباره بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال شنیده‌اید؟ به لطف سروصدای زیادی که اخیرا بیت‌کوین با حرکت‌های رکوردشکن خود راه انداخته است خبرهایی در این باره به گوش‌تان رسیده است.
این که در سال 2011 بیت کوین به ارزش 1 دلار معامله می‌شد، تقریبا چیزی فراتر از واقعیت است. اخیرا هر بیت‌کوین به ارزشی معادل با 16 هزار دلار نیز رسیده بود. یک کارآفرین در این باره می‌گوید؛ ممکن است شما علاقه‌ای به خرید بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال به هدف سرمایه‌گذاری نداشته باشید، اما حتما تکنولوژی زیربنایی آن را تحسین می‌کنید. آن چیزی که بیت‌کوین را ممکن ساخت بلاکچین است.
وی گفت، بلاکچین یک دفتر مجازی و عمومی است که همه چیز را به روشی امن و شفاف ثبت می‌کند. برخلاف بانک‌ها که تراکنش‌های ارزهای سنتی را تسهیل می‌کنند، بلاکچین امکان انتقال وجه ارزهای دیجیتال را از طریق یک محیط غیرمتمرکز فراهم می‌کند. سپس همه داده‌ها در یک شبکه بین کامپیوترها قرار می‌گیرند که این شبکه متعقل به هیچ‌کس جز کاربران نیست و فقط توسط کاربران اجرا می‌شود.
برای بعضی افراد، تکنولوژی بلاکچین بسیار امیدوارکننده‌تر از نقش حمایت‌کنندگی برای ارزهای دیجیتال است. البته که تقاضا برای بیت‌کوین در این برهه زمانی بسیار بالا است اما از آنجا که پشت این ارزش چیزی جز هیجانات و احساسات نیست، منطقی است که باور کنیم این حباب به زودی خواهد شکست. هر چند که فعلا به نظر نمی‌رسد احتمال بالایی داشته باشد. با این‌حال، مزایای بلاکچین به اندازه کافی بزرگ است که در نسل‌های آینده نیز استفاده شود. در اینجا بدون نیاز به مقدمه و توضیحات بیشتر، به مهم‌ترین مزایای بلاکچین که ممکن است برای کسب‌وکارهای صنعت‌های متفاوتی مفید باشد اشاره می‌کنیم:
1-    مدیریت زنجیره تامین:
برای مدیریت زنجیره تامین، تکنولوژی بلاکچین مزایایی مانند قابلیت رهگیری و مقرون به صرفه بودن ارائه می‌کند. به بیان ساده‌تر، یک بلاکچین می‌تواند برای رهگیری کالاها، مبدا و اصالت آن‌ها، میزان و سایر اطلاعات مرتبط دیگر استفاده شود. این قابلیت، سطح جدیدی از شفافیت را به اکوسیستم کسب‌وکارهای B2B می‌افزاید و در عین حال، فرآیندهایی مانند انتقال مالکیت، تضمین فرآیند تولید و پرداخت را ساده‌تر می‌کند.
2-    تضمین کیفیت:
اگر یک نقص یا ناهنجاری در زنجیره تامین شناسایی شود، سیستم بلاکچین می‌تواند شما را به تمام نقاط مسیر طی شده تا مبدا هدایت کند. در این صورت کسب‌وکارها می‌توانند به راحتی تحقیقات و بررسی‌های مورد نیاز خود را انجام و اقدامات لازم را صورت دهند.
یک مورد کاربرد برای این مسئه در بخش مواد غذایی است. در این مورد، پیدا کردن اطلاعات مرتبط با مبدا هر مواد غذایی می‌تواند امر حیاتی تضمین کیفیت و ایمنی را بسیار ساده‌تر کند.
3-    حسابداری:
ثبت اطلاعات تراکنش‌ها از طریق بلاکچین عملا خطاهای انسانی را حذف کرده و اطلاعات را از دستکاری‌های احتمالی محافظت می‌کند. در نظر داشته باشید که سوابق هر بار که از یک گره به گره بعدی ارسال می‌شوند کنترل و تایید می‌گردند. علاوه‌ بر صحت تاییده شده‌ی سوابق، چنین فرآیندی یک دنباله حسابرسی بسیار قابل ردیابی از خود به جای می‌گذارد.
البته که کل فرآیند حسابداری اساسا بسیار کارآمدتر می‌شود. کسب‌وکارها می‌توانند به جای نگه‌داشتن سوابق جداگانه فقط یک ثبت واحد مشترک نیز داشته باشند. در این صورت یکپارچگی اطلاعات مالی آن شرکت نیز تضمین می‌شود.

4-    قراردهای هوشمند.
همان‌طور که می‌دانید، تراکنش‌های زمان‌بر می‌توانند رشد یک کسب‌وکار را تضعیف کنند. مخصوصا برای کسب‌وکارهای بزرگی که یک جریان ارتباطی را به صورت پایدار پردازش می‌کنند این موضوع قابل توجه است. با قراردهای هوشمند، توافق‌ها به صورت خودکار اعتبارسنجی شده، امضا می‌شود و از طریق ساختار بلاکچین به صورت قطعی اجرایی می‌شوند. در این صورت واسطه‌ها حذف شده و در زمان و پول شرکت نیز صرفه‌جویی می‌شود.
امروزه راهکارهای بلاکچین مانند CREDITS قراردادهای هوشمند و خودکارسازی شده را با ارز دیجیتال ارائه شده خود ارائه می‌کند. اگر همه را با هم در یک پلتفرم در نظر بگیرید، کسب‌وکارها می‌توانند سرویس‌های مورد نیاز خود را بدون افشای اطلاعات و ارائه هیچ اطلاعات اضافی به اشخاص ثالث به دست آورند.

5-    انتخابات.
درست مانند سیستم‌های مدیریت زنجیره تامین، نوید بلاکچین برای سیستم‌های رای‌گیری نیز به اعتماد ختم می‌شود. درحال حاضر، فرصت‌هایی که مربوط به انتخابات دولت هست برای استفاده از این تکنولوژی مجاب شده‌اند. به عنوان یک مثال می‌توان طرح دولت مسکو برای بررسی تاثیر بلاکچین در انتخابات محلی را نام برد. انجام چنین کاری به طرز قابل توجهی احتمال تقلب در انتخابات را کاهش می‌دهد که این موضوع با وجود سیستم‌های رای گیری الکترونیکی فعلی مساله بسیار بزرگی است.
مثال دیگر، نزداک (NAZDAQ) است که از تکنولوژی بلاکچین برای تسهیل رای‌گیری سهامداران استفاده کرده است. این کار با تلاش مشترک شریکی برای اجرای تکنولوژی بلاکچین و گروه ارائه کننده راهکارهای محلی احراز هویت دیجیتال برای دولت انجام شد. بعد از مشاهده این موفقیت، آن‌ها این پروژه را رای‌گیری الکترونیکی (e-voting) نامیدند زیرا در عمل امری تحول‌آمیز است.
6-    بورس اوراق بهادار.
مفهوم استفاده از تکنولوژی بلاکچین در امنیت و تجارت اوراق بهادار اخیرا به جریان افتاده است. با توجه به ماهیت باز و در عین حال قابل اعتماد بلاکچین، تعجب آور نیست که بورس اوراق بهادار این گزینه را به عنوان جهش بزرگ بعدی در سیستم‌های خود در نظر بگیرد.
درواقع، بورس اوراق بهادار استرالیا در حال حاضر برای تغییر به سیستم مبتنی بر بلاکچین تعطیل شده است تا عملیات مورد نیاز آن انجام گیرد. انجام این فرآیند توسط استارت‌آپ Digital Asset Holding برنامه‌ریزی و طراحی شده است. در یک نشریه مطبوعاتی که در دسامبر 2017 منتشر شد، بلیث مسترز، مدیرعامل این استارت‌آپ گفت: « به دنبال سروصداها و هیجاناتی که این تکنولوژی توزیع یافته به راه انداخته است. تصمیم به این ارتقاء، اولین دلیل معنی‌دار برای تصدیق این موضوع است که تکنولوژی بلاکچین می‌تواند از عهده این کار برآید.»
7-    تامین انرژی:
دو نوع کسب‌وکار وجود دارد. گروهی از کسب‌وکارها از صورتحساب ماهانه خود هزینه‌های انرژی را به صورت مستقیم می‌پردازند و گروه دیگر باید کمی تامل کنند تا ببینند هزینه‌های انرژی چگونه در کسب وکار آن‌ها نقش ایفا می‌کند.
در بخش‌های خاصی از جهان، موسسات تجاری و خانوارها می‌توانند از شبکه‌های Transactive Grid برای راهکارهای انرژی‌های پایدار استفاده کنند که در آن میزان مصرف انرژی به صورت دقیق قابل رهگیری است. چند نمونه از این موارد عبارتند از Powerpeers در هلند و Exergy در بروکلین. هم‌چنین بلاکچین می‌تواند برای ارتقا رهگیری انرژی پاک استفاده شود. به این ترتیب، زمانی که انرژی به شبکه(Grid) فرستاده می‌شود، هیچ‌کس نمی‌تواند واقعا تشخیص دهد که آن را توسط سوخت‌های فسیلی، انرژی خورشیدی یا باد تولید کرده‌اند.
در روش سنتی، انرژی‌های تجدیدپذیر از طریق گواهی‌ای قابل معامله کردنی که دولت صادر می‌کرد امکان رهگیری داشت. این گواهی‌ها به طرز وحشتناکی در راستای هدف‌های آن‌ها قرار می‌گرفت و این چیزی است که بلاکچین بدون هیچ زحمتی آن را برطرف می‎‌کند.
8-    تراکنش‌های جهانی نظیر-به-نظیر:
در آخر می‌توان گفت افزایش ناگهانی ارزش بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در بازار چندان هم بدون شایستگی رخ نداده است. ارز دیجیتال حداقل امکان انتقال وجه سریع، امن و ارزان را فراهم کرده است. امروزه تعداد زیادی از سرویس‌هایی مانند پی‌پال وجود دارد که تراکنش‌های پرداخت بین‌المللی را پردازش می‌کنند اما آن‌ها معمولا کارمزد بالایی برای هر تراکنش نیاز دارند. سایر سرویس‌های پرداخت P2P نیز محدودیت‌هایی دارند. مثلا محدودیت انتقال به مکان‌های مشخص و یا محدودیت در سقف مبلغ تراکنش. بنابراین، بسیاری از کسب‌وکارها مانند بسیاری از کاربران شروع به انتخاب ارز دیجیتال برای انتقال وجه بین‌المللی کرده‌اند. این روش نه تنها امن‌تر است، بله کاربران آزادی عمل بیشتری در جابه‌جا کردن وجوه خود احساس می‌کنند.
روشن است که بلاکچین درحال گذار به صنایع مختلفی فراتر از ارزهای دیجیتال است. می‌توان استدلال کرد که اکثر مردم هنوز برای دفاتر دیجیتال غیرمتمرکز آماده نیستند اما با توجه به پیشرفتی که بلاکچین تاکنون داشته به نظر می‌آید طولی نخواهد کشید که افرادی که از ابتدا پیشگام نبوده‌اند نیز همراه شوند.

 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره 32 خرداد 97

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

22  −  15  =