اخذ مجوز هلدینگ بازار سرمایه و سبدگردانی از بورس

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری بیمه ایران اعلام کرد

مدیرعامل شرکت توسعه کسب و کار سرمایه‌گذاری بیمه ایران (سبا) می‌گوید دو مجوز هلدینگ بازار سرمایه و سبدگردانی را از بورس اخذ کرده و همچنین سه ماه است که با افزایش سرمایه‌ شرکت موافقت شده است. او با اشاره به صورت های مالی سبا تاکید می کند که علیرغم برخی گفته‌ها شرکت متبوعش سود ده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمدصادق الحسینی در نشست خبری که امروز برگزار شد، با اشاره به صورت‌های مالی شرکت، گفت: سود ناخالص ما در سال ۱۳۹۴،   ۱۹ میلیارد تومان بوده و در سال ۱۳۹۵ به ۱۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. سال ۱۳۹۶، ۲۴ میلیارد تومان  و ۶ ماهه ۱۳۹۷ تا الان ۱۷ میلیارد تومان شده است.  

وی توضیح داد: هزینه ما در سال ۱۳۹۴، ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده، در سال ۱۳۹۵ به ۱۱ میلیارد تومان افزایش یافته و در سال ۱۳۹۶ کاهش داشتیم و هزینه به هشت میلیارد تومان رسیده، در سال ۱۳۹۷ تا الان نیز این روند کاهشی ادامه پیدا کرده و به حدود ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است.

این عضو کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار افزود: سود عملیاتی شرکت در سال ۱۳۹۴، ۱۱ میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۵ این سود منفی شده، در سال ۱۳۹۶، ۱۶ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۷ تاکنون این سود به ۱۳ میلیارد تومان رسیده است. در سال ۱۳۹۵ درآمد عملیاتی‌مان منفی است و علتش این است که شرکت آنقدر در این سال بی پول بوده که حتی پروژه ساختمانی ما ۶ ماه متوقف بوده است. در آن سال پروژه گودبرداری گلستان گود ۳۶ متری را کنده بودند و آن را رها کرد و سپس آن جا هم ریزش کرد. تزریق مالی مناسبی به شرکت صورت نگرفته بود. عملا شرکت منابعی برای سرمایه‌گذاری نداشت. ۴۶۷ میلیارد تومان سرمایه ما است که همه در قالب ساختمان و چیزهایی بوده که بیمه ایران نمیخواسته که یکی از آن ها این گود بوده است. تمام افزایش سرمایه ما از محل دارایی‌های منتقل شده از بیمه ایران است. یعنی یک تومان هم به شرکت پول نقد نداده بودند.

وی ادامه داد: در صورت‌های مالی بیمه ایران حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مسکن و املاک وجود دارد و هزار میلیارد تومان در بورس سهام و اوراق داشته که با توجه به وضعیت حال حاضر این مبلغ تا ۱۴۰۰ میلیارد تومان بالا رفته است.

مدیرعامل شرکت توسعه کسب و کار سبا ادامه داد: اینکه برخی می‌گویند کل سرمایه‌گذاری بیمه ایران دست سبا است درست نیست. اینها در دست مدیر سرمایه‌گذاری بیمه ایران است. از طرفی برخی گفتند سود سبا در طی سال‌های قبل کاهش یافته که اصلا این موضوع صحیح نیست. به طوری که سود ۶ ماهه سال ۱۳۹۷ از کل سال‌های پیش هم بیشتر است.

وی درباره سود سبا نیز گفت: بخش قابل توجهی از سود ما در سال ۱۳۹۷ از طریق خرید و فروش سهام بود. اگر پروژه گلستان در طی سال‌های گذشته طبق برنامه پیش رفته بود، ما منفعت مالی بیشتری هم کسب می‌کردیم. در حال حاضر سود عملیاتی ما از تمام سال‌های قبل بیشتر است.

وی توضیح داد: ما سابقا ۶۰ میلیارد تومان پوتفوی بورسی داشتیم، اما در حال حاضر پوتفوی بورسی ما به ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده است.

الحسینی در پاسخ به اینکه درآمد غیر عملیاتی شما از کجا تامین می‌شود گفت: بخش عمده درآمد غیرعملیاتی سال ۱۳۹۵ مربوط به فروش بیمه ملت است که از آنجا توانستیم ۸۰ میلیارد تومان پول به دست آوریم و برای ساختمان گلستان سرمایه‌گذاری کنیم. عمده درآمد غیر عملیاتی ما از طریق فروش املاک است.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری بیمه ایران اظهار کرد: چرا شرکت‌های بیمه به سمت بورس نمی‌روند و شفاف نمی‌شوند؟ اگر شرکت‌های بیمه بورسی شوند، سهامداران می‌توانند همه چیز را شفاف تحت نظر قرار دهند. از طرفی تعدادی از شرکت‌های بیمه معاملات‌شان را در خارج از کارگزاری بورس بیمه ایران انجام می‌دهند اما ما حتی یک معامله خارج از کارگزاری بورس بیمه ایران نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه در کل ۱۰ درصد سرمایه بیمه ایران دست سبا است، گفت: علی‌رغم این موضوع هر وقت اتفاقی می‌افتد می‌گویند که سبا سودآوری‌اش کم بوده، در صورتی که با احتساب وضعیت فعلی، سبا ۳۰۰ درصد سود داده است. علاوه بر این اگر ساختمان گلستان را بفروشیم، باید منافعش را به بورس بیاوریم.

این عضو کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار اظهار کرد: هدف سبا این است که به سمت سرمایه‌گذاری‌های شفاف‌تر و بورسی‌تر برود. ما نمی‌خواهیم در حوزه بازرگانی ورود کنیم و شرکتی که در این زمینه داشتیم را منحل کنیم. ما در حال حاضر از بورس ۲ مجوز گرفتیم که یک مجوز سبدگردانی و دیگری هلدینگ خدمات بازار سرمایه (گروه مالی) است. همچنین ما می‌خواهیم مجوز تامین سرمایه برای حوزه بیمه هم بگیریم.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

92  ⁄    =  23