سهم ایران در آمارهای جهانی پولشویی ناچیز است

یک مقام بانک مرکزی عنوان کرد؛

بازخوانی اظهارات یک مقام بانک مرکزی در دولت دوازدهم حاکی است ۷۰درصد پولشویی دنیا در آمریکا و اروپا انجام می‌شود و سهم ایران از پولشویی دنیا ناچیز است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ظریف، وزیر امور خارجه اخیراً از پول‌شویی گسترده‌ در کشورمان خبر داد و مدعی شد که مخالفان شفافیت مالی و منتقدان FATF، ذی‌نفعان این عدم شفافیت مالی در کشور هستند. وی در سخنان خود مدعی شده بود مخالفت با الحاق ایران به FATF از سوی باندهای پولشویی با حجم چندهزار میلیارد تومانی انجام می‌شود و پیوستن به آن می‌تواند از بروز چنین پولشویی‌هایی در اقتصاد ایران جلوگیری کند.

حال سؤال این است که؛ آیا به‌راستی FATF یک مرجع صلاحیت‌دار برای مبارزه جدی با پول‌شویی است و کشورهای عضو این نهاد از شفافیت کامل مالی برخوردار هستند؟ نگاهی به تجربه کشورهای عضو FATF نشان می‌دهد که  پدیده پولشویی علی‌رغم گذشت چند سال از الحاق این کشورها، همچنان با تاروپود نظام مالی و بانکی آنها درهم‌تنیده باقی مانده است و ضوابط این کنوانسیون بین المللی نتوانسته از بروز این پدیده جلوگیری کند.

بازخوانی اظهارات مقامات مسئول در همین دولت نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از پولشویی در دنیا در آمریکا و اروپا انجام می‌شود و سهم ایران از پولشویی اندک است.

در همین خصوص، «عبدالمهدی ارجمندنژاد» که تا یک ماه پیش مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی بوده و اخیراً با حکم همتی رئیس کل جدید بانک مرکزی، به‌عنوان مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری منصوب شد، اواخر سال گذشته در خبری که در خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشر شده، اعلام کرده بود، 70 درصد پولشویی دنیا در آمریکا و اروپاست.

وی تصریح کرده بود: بر اساس برآوردها، 47 درصد پولشویی‌های دنیا در آمریکا و 23 درصد در اروپا انجام می‌شود.

«عبدالمهدی ارجمندنژاد» گفته بود: بسیاری از پولشویی‌ها در بازارها و مراکز مالی با عمق زیاد و از طریق انواع ابزارهای مالی انجام می‌شود که نمونه آنها را کمتر می‌توان در ایران یافت و انتظار نمی‌رود سهم ایران در مقیاس جهانی، قابل توجه باشد؛ هرچند مجموعه دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه در پی آنند که همین مقدار ناچیز احتمالی را نیز به صفر برسانند.

 

 

منبع:تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

84  −  80  =