ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، صنعت بلاک چین و ارزهای دیجیتال دیگر را نابود می‌کنند!

اقتصاددان ملقب به «دکتر Doom» عنوان کرد؛

بر اساس مقاله منتشرشده توسط نوریل روبینی، اقتصاددان مشهوری که به خاطر پیش‌بینی بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ به «دکتر Doom» ملقب شده است، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDCها) در آینده‌ای نزدیک به‌طور بالقوه می‌توانند جایگزین سایر ارزهای دیجیتال شوند.

 

نوریل روبینی: ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، صنعت بلاک چین و ارزهای دیجیتال دیگر را نابود می‌کنند!

علاوه بر این، وی با اشاره به استدلال مطرح‌شده توسط مُبلغان CBDCهایی که فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال را جزو ملزومات این ارزها می‌دانند، دلایل مطرح شده توسط آنان را پوچ و محمل نامید. همچنین وی افزود که به‌احتمال زیاد، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی به‌طور کامل جایگزین تمام روش‌های پرداخت دیجیتالی خصوصی خواهند شد. صرف‌نظر از اینکه این روش‌ها به حساب‌های بانکی سنتی یا ارزهای دیجیتال متصل باشند.

این اقتصاددان مشهور معتقد است که در صورت صدور ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، این ارزها جانشین تمامی ارزهای دیجیتالی خواهند شد که مقیاس‌پذیر و ارزان نیستند و در واقع قابلیت‌های محرمانه بودن یا غیرمتمرکز را دارا هستند. روبینی با اشاره به جنبه ناشناس بودن، ادعا کرد که ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین واقعاً مبتنی بر حریم شخصی نبوده و افراد یا سازمان‌هایی که از کیف‌های پول ارز دیجیتال استفاده می‌کنند، هنوز هم رد پایی دیجیتالی از خود به جا می‌گذارند.

روبینی با برجسته کردن برخی از مزایای CBDCها، اظهار داشت که ارزهای دیجیتال دولتی می‌توانند برای افزایش دامنه اقتصاد مورداستفاده قرار گیرند. وی همچنین اشاره کرد که CBDC ها می‌توانند امکان دسترسی میلیون‌ها نفر از افرادی که از خدمات بانکی محروم هستند را فراهم نموده و خدماتی برایشان مهیا کنند که تقریباً رایگان است و از سازوکار پرداخت‌های امن، توسط گوشی موبایل استفاده می‌کنند.

آیا آینده به CBDCها تعلق خواهد داشت؟

نظرات بیان‌شده توسط روبینی، شباهت قابل‌توجهی با افکاری دارد که اخیراً توسط کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول بیان شده است. بنا به گزارشات قبلی، لاگارد از بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان خواسته بود تا صدور ارزهای دیجیتال را در نظر گرفته و امور بانکی را به سمت دیجیتالی کردن پول سوق دهند.

صرف نظر از آینده CBDCها، واضح است که روبینی فلسفه وجودی ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین را قبول ندارد. این استاد دانشگاه در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸، فناوری بلاک چین را یک صفحه‌ای الکترونیکی نامید که بیش از حد بزرگ جلوه داده شده است.

 

 

 

منبع:ارز دیجیتال

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  3