۱۰ اقدام امنیتی ضروری برای مشتریان اینترنت بانک

مطمئناً اینترنت بانک یکی از بزرگ‌ترین تحولات در ارائه خدمات بانکی به مشتریان است. ۱۵ سال پیش مشتریان برای انجام هر نوع تراکنشی به شعب بانکی مراجعه می‌کردند. اما در حال حاضر هر فرد دستگاهی دیجیتال در جیب خود دارد که توسط آن به راحتی تمام فعالیت‌های بانکی و تراکنش‌های خود را تنها با چند کلیک انجام می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،اما امکانات بیشتر همواره مسئولیت‌های بیشتری به همراه دارد. البته که دسترسی به اطلاعات بانکی از طریق تلفن همراه بسیار آسان است اما از طرفی هکر ها و دزد های اینترنتی نیز به راحتی می‌توانند به این اطلاعات دست پیدا کنند.

در سال ۲۰۱۵ گزارشی در مورد بانک بریتانیایی NatWest منتشر شد. این بانک اقرار کرد که نقص ایجاد شده در سیستم بانکی آنلاین این بانک مجرمان اینترنتی را قادر می ساخت به اطلاعات حساب مشتریان دست پیدا کرده و از آن دزدی کنند. خوشبختانه کاربران می‌توانند با چند اقدام امنیتی از اینگونه اتفاقات جلوگیری کنند. در ادامه با ۱۰ راه برای حفظ امنیت حساب‌های بانکی آشنا می‌شویم:

 

1-هیچگاه بر لینک‌های ناشناس کلیک نکنید
تا به حال ایمیلی دریافت کرده‌اید که لینک مشکوکی داشته باشد؟ و یا پیامکی که حاوی لینکی عجیب باشد؟ پیامکی که وقتی به آن نگاه می‌کنید متوجه متن پیامک و لینک آن نمی شوید یا متن آن شک برانگیز است. اگر با چنین ایمیل یا پیامکی رو‌به‌رو شدید، به حس خود اعتماد کنید.

هرگاه ایمیل یا پیامکی دریافت کردید که حاوی لینکی ناشناس بود، هیچگاه بر روی لینک کلیک نکنید. چرا؟ زیرا ممکن است لینکی که وارد آن می‌شوید سایتی جعلی باشد که سعی دارد سایت بانک شما را جعل کند و شما با وارد کردن اطلاعات حسابتان، در واقع اطلاعاتتان را در اختیار دزدان سایبری قرار می دهید.

برای مثال ممکن است ایمیلی دریافت کنید که از شما می خواهد به دلیل بروزرسانی انجام شده در اینترنت بانک رمز ورود خود را تغییر دهید. با کلیک بر روی لینک و وارد کردن پسورد، شما در واقع پسورد خود را در اختیار افراد دیگری قرار داده اید.

به یاد داشته باشید که اطلاعات حساب بانکی خود را تنها در اپ و وبسایت رسمی بانک خود وارد کنید. بنابراین از آدرس درست وبسایت و اپ رسمی بانک اطمینان حاصل کنید. همچنین اگر چنین ایمیلی دریافت کردید، قبل از هرگونه اقدامی با بانک خود تماس بگیرید و اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت مطمئن باشید که این ایمیل برای کلاه برداری است.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که هیچگاه اطلاعات حساب بانکی خود را با ایمیل یا پیامک برای کسی نفرستید. عکس گرفتن از کارت بانکی و فرستادن آن برای شخصی دیگر بسیار خطرناک است.

 

2-تراکنش‌ها و فعالیت‌های بانکی خود را بر روی شبکه اینترنت ایمن انجام دهید
به طور کلی، اینترنت عمومی مانند اینترنت کافی‌شاپ، دانشگاه، فرودگاه و… اینترنت ایمن نیستند چرا که افراد زیادی به آن متصل می‌شوند. سطح امنیتی پایین، این وای‌فای‌ها را به هدفی اصلی برای هکر‌ها تبدیل می‌کند چرا که به راحتی می‌توانند به آن نفوذ کنند.

تا جایی که امکان دارد از انجام دادن تراکنش‌های بانکی خود بر روی وای‌فای‌های عمومی پرهیز کنید. اینگونه فعالیت‌ها را تنها در خانه با اینترنت دارای پسورد انجام دهید. اگر خارج از منزل هستید و نیاز دارید که فوراً به حساب بانکی خود دسترسی داشته باشید، وای فای خود را خاموش کنید و موبایل دیتا را روشن کنید. موبایل دیتا امنیت لازم برای انجام فعالیت های بانکی را دارد.

 

3-تنها از اپ های بانکی معتبر استفاده کنید
تنها از اپ رسمی بانک یا موسسه اعتباری خود جهت انجام فعالیت‌های بانکی استفاده کنید. این اپ‌ها به طور اختصاصی تست و ایمن شده‌اند و از هرگونه روش دیگری امنیت بیشتری دارند. هیچگاه از اپ‌های مالی دیگر (اپ‌هایی به غیر از اپ رسمی بانک ها و اپ های معتبر) استفاده نکنید؛ چرا که ممکن است این برنامه‌ها امنیت لازم را نداشته باشند یا خود محلی برای جعل اطلاعات بانکی شما باشند.

اگر از امنیت اپ مطمئن نیستید یا اپ رسمی بانک را نمی‌شناسید، با بانک خود تماس بگیرید. هکر‌ها بسیار هوشمند عمل می‌کنند و طوری اپ تقلبی را مشابه اپ رسمی می‌سازند که اگر دقت لازم را نداشته باشید ممکن است با مشکل رو به رو شوید.

 

4-از دزدیده شدن دستگاه دیجیتال و یا گوشی تلفن همراه خود جلوگیری کنید
گفتن آن بسیار آسان‌تر از عمل است اما این نکته بسیار مهم است که گوشی تلفن همراه خود را گم نکنید و همچنین از دزدیده شدن آن جلوگیری کنید. آسان‌ترین راه برای دستیابی به اطلاعات هر شخص، دزدیدن تلفن همراه یا تبلت آن فرد می‌باشد.

اگر از آیفون استفاده می‌کنید، اپ ” Find My Phone ” را راه اندازی کنید تا در صورت گم شدن بتوان سریع آن را مکانیابی کرد و موبایل را قفل کرد یا اطلاعات را از روی آن پاک نمود. اگر از گوشی اندروید استفاده می‌کنید این مراحل را با Android Device Manager انجام دهید.

آنچه که بسیار حائز اهمیت است این است که هرگز اطلاعات و رمز ورود خود را در موبایل خود یادداشت یا به عنوان پیام صوتی ذخیره نکنید. این کار مانند آن است که رمز کامپیوتر خود را به مانیتور بچسبانید.

 

5-رمز عبور غیر قابل حدس انتخاب کنید
متاسفانه بسیاری از مردم رمز عبور بسیار ساده برای حساب‌های بانکی خود استفاده می‌کنند تا بتوانند رمز را به خاطر بسپارند. اما این کار باعث می‌شود که دزدان سایبری به راحتی رمز شما را حدس بزنند. استفاده از تاریخ تولد، شماره تلفن، شماره ملی، اسم فرزند، اسم حیوان خانگی، تیم ورزشی مورد علاقه و… به عنوان هرگونه رمز (چه بانکی و چه غیر بانکی) بسیار اشتباه است. در حالی که اینگونه رمز‌ها کار شما را در به خاطر سپردن آن آسان می‌کند، فرد کلاه بردار صرفاً با یک جست‌و‌جوی ساده در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و یا استفاده از نرم‌افزار‌های مختلف می‌تواند علایق شما را پیدا کرده و رمز‌های شما را حدس بزند.

پسورد شما باید شامل تعدادی حروف بزرگ و کوچک، اعداد و علامت باشد و طوری کنار هم چیده شود که هم به خاطر سپردن آن آسان باشد و هم غیر قابل حدس برای هکر های اینترنتی.

 

6-نرم افزار تلفن همراه خود و همچنین اپلیکیشن ها را به روز رسانی کنید
بسیاری از مردم آپدیت نرم افزار تلفن همراه خود را آزار دهنده می‌دانند چرا که زمانبر است و همچنین اطلاعیه‌های مکرر بروزرسانی در بخش نوتیفیکیشن آزار دهنده می‌باشد. با این حال بروز رسانی تلفن همراه به دلایل امنیتی ضروری است. هرگاه که آپدیت جدید منتشر می‌شود، مشکلات و نواقص امنیتی نسخه قبلی بر طرف می‌شود. بنابراین نسخه جدید علاوه بر امکانات جدید، از امینت بیشتری برخوردار است. در نتیجه بروز رسانی نکردن نرم‌افزار یا اپلیکیشن‌های تلفن همراه می‌تواند راهی برای دستیابی به اطلاعات شما باشد.

 

7-پس از پایان انجام تراکنش یا هر فعالیت بانکی، از اپ خارج شده و آن را ببندید
هرگاه بر روی وبسایت یا اپ بانکی تراکنشی را انجام می‌دهید، پس از اتمام کار از حسابتان خارج شده و اپ یا وبسایت را ببندید. با این کار امکان دزدیده شدن اطلاعات شما به حداقل می‌رسد. این نکته بسیار حائز اهمیت است که اگر در یک فضای عمومی مانند محل کار، دانشگاه و کافی‌نت، جایی که ممکن است لپ تاپ تا موبایل خود را برای مدتی روی میز رها کنید، پس انجام عملیات بانکی‌، از حساب کاربری خود خارج شده و وبسایت را ببندید. چرا که ممکن است در زمان ترک محل، فردی به حساب کاربری شما دسترسی پیدا کرده  اطلاعاتتان را ذخیره کند.

خوشبختانه بسیاری از اپ‌های بانکی مدتی پس از خروج شما از حساب کاربری خارج می‌شوند و یا هنگام ورود دوباره به اپ باید پسورد وارد شود. با این حال مهم است که پس از اتمام کار از حساب خود خارج شوید.

 

8-هنگام افتتاح حساب گزینه خدمات پیامکی را فعال کنید
با فعال کردن گزینه خدمات پیامکی، هر برداشت یا انتقال وجهی برای شما پیامک می‌شود. در نتیجه اگر کسی توانسته باشد با دسترسی به رمز عبور شما از حساب شما پول برداشت کند، با دریافت پیامک برداشت وجه شما به سرعت متوجه می شوید و اقدامات لازم را جهت بررسی انجام خواهید داد. اگر متوجه پیامک تراکنشی شدید که  عامل آن شما نبودید، به سرعت با بانک خود تماس بگیرید و از سوء استفاده از حسابتان جلوگیری کنید.

 

9-از به اشتراک گذاشتن اطلاعات خصوصی خود در شبکه های اجتماعی بپرهیزید
زمانی که شخصی بخواهد از اطلاعات شما سوء‌استفاده کند، اولین مکانی که برای به دست آوردن اطلاعات نگاه می‌کند پروفایل شخص مورد نظر در شبکه‌های اجتماعی است. چرا؟ آن‌ها می دانند که بسیاری از افراد اطلاعاتی مانند نام فرزندانشان را به عنوان پسورد استفاده می‌کنند و اینگونه اطلاعات را به راحتی می‌توانند با کمی جست و جو در شبکه‌های اجتماعی به دست آورند. بنابراین از این طریق سعی می‌کنند پسورد شما را حدس زده و از آن استفاده کند.

در نتیجه هنگام به اشتراک گذاشتن هرگونه عکس یا اطلاعاتی بر روی شبکه‌های اجتماعی از امنیت اطلاعات خود اطمینان حاصل کنید و همچنین به مقدار اطلاعاتی که به اشتراک می‌گذارید توجه داشته باشید.

 

10-برای تلفن همراه خود رمز بگذارید و پس از استفاده بلافاصله آن را قفل کنید
بهتر است همواره برای تلفن همراه یا تبلت خود رمز داشته باشید و تا جایی که می‌توانید آن را ایمن نگه دارید. استفاده از هردو رمز ۶ عددی و اثر انگشت برای قفل کردن تلفن همراه بسیار ضروری است. حتی اگر تلفن همراه شما دزدیده شود، رمز آن حداقل برای مدتی از سرعت سارقان برای دستیابی به اطلاعات شما می‌کاهد. این فرصت زمانی به شما اجازه می دهد تا اقدامات لازم را برای از بین بردن آن اطلاعات انجام دهید.

متاسفانه دنیای آنلاین با وجود تمام مزایایی که برای کاربران ایجاد می‌کند، می‌تواند مکانی خطرناک برای آن‌ها باشد. افراد زیادی وجود دارند که می‌خواهند از اطلاعات شما سوء استفاده کرده و شما را در معرض خطر قرار دهند. با رعایت کردن نکات ضروری می‌توانید به راحتی در دنیای آنلاین به فعالیت بپردازید و از مزایای آن بهره برید.

 

 

منبع:گرایش تازه کیش

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  1