پنجره مغز کشف شد

بخش عظیمی از تغییراتی که در سلول های عصبی و مغزی رخ می دهند، پیش از اینکه در رفتار یا جسم مبتلایان بروز کنند در شبکیه چشم اشخاص ظاهر می شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از مهر مطالعات محققان موسسه گلادستون و دانشگاه سانفرانسیسکو نشان می دهد، علائم اولیه زوال عقل قبل از اینکه با اختلالات ژنی و تغییرات رفتاری همراه باشند با نشانه های چشمی بروز کرده که با بررسی آنها می توان به اختلالات یا تغییرات سلول های عصبی و مغزی پی برد زیرا سلول های شبکیه چشم انسان دارای ارتباط مستقیم و نزدیکی با مغز هستند. پرتوهای نوری در برخورد با شبکیه به پیام عصبی تبدیل شده و از طریق عصب بینایی به مغز منتقل و در آنجا تفسیر می شوند.

این تحقیق بدان معناست که با آزمایش و بررسی ساده ای از شبکیه چشم می توان از تغییرات احتمالی سلول های عصبی آگاه شد. مطالعات محققان نشان می دهد که هرگونه تغییر ساده و جزئی در شبکیه چشم می تواند زنگ خطر اولیه ای برای ابتلا به بیماری دمانس فرونتو‌تمپورال (Frontotemporal Dementia = FTD) باشد که در اثر این بیماری مغز چروکیده و کوچک می شود. زوال عقل یا دمانس اختلال مزمن فرآیندهای روانی به علت بیماری مغزی است که با تغییر شخصیت، اختلال در حافظه و ذهن بروز می کند.

دکتر "گان"، یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی می گوید: "این مطالعه نشان داد که شبکیه چشم می تواند پنجره ای از فعالیت های مغزی باشد. در نتیجه با بررسی و پیگیری تغییرات چشمی می توان بسیاری از بیماری هایی که در اثر آسیب یا نابودی سلول های عصبی ایجاد می شوند را پیش بینی و پیشگیری کرد."

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

98  ⁄  49  =