رشد ارزش دلار تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

تحلیلگران می گویند در حالی که اخبار مربوط به شرایط اقتصادی آمریکا مثبت است در منطقه یورو اوضاع مطلوب نیست و اکنون که تنش های ژئوپولیتیک بین روسیه و اوکراین افزایش یافته و تحریم های جدید علیه مسکو در دست تهیه است نگرانی ها درباره افق شرایط اقتصادی در منطقه یورو بویژه آلمان افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از جهان سهم _ روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان ارزش دلار در برابر یورو به بالاترین میزان در هشت ماه اخیر رسید زیرا خبرهایی که از شاخص اعتماد تجاری آلمان منتشر شد بر شدت نگرانی ها از تاثیر منفی تنش های ژئوپولیتیک بر اقتصاد منطقه یورو افزود.

شاخص Ifo از جو تجاری آلمان که بر مبنای نظرسنجی ماهانه از هفت هزار شرکت در این کشور محاسبه می شود، در ماه جاری میلادی به 108 کاهش یافته است. اقتصاددان ها در نظرسنجی خبرگزاری رویترز رقم 109.4 را برای این شاخص پیش بینی کرده بودند. این سومین ماه است که شاخص جو تجاری در آلمان کاهش می یابد.

تحلیلگران می گویند در حالی که اخبار مربوط به شرایط اقتصادی آمریکا مثبت است در منطقه یورو اوضاع مطلوب نیست و اکنون که تنش های ژئوپولیتیک بین روسیه و اوکراین افزایش یافته و تحریم های جدید علیه مسکو در دست تهیه است نگرانی ها درباره افق شرایط اقتصادی در منطقه یورو بویژه آلمان افزایش یافته است. حجم مبادلات تجاری بین آلمان و روسیه بالاست و تحریم ها لطمات بزرگی به اقتصاد آلمان وارد خواهد کرد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند کاهش شاخص جو تجاری در آلمان نشان دهنده تاثیر تنش های موجود بین روسیه و اوکراین بر آلمان است. آلمان بزرگ ترین اقتصاد اروپاست و اگر وضعیت اقتصادی آن با تهدید مواجه شود روند بهبود شرایط در کل منطقه یورو با ریسک هایی مواجه خواهد شد.

روز جمعه مقامات اتحادیه اروپا بر سر اعمال تحریم های جدید علیه روسیه به توافق اولیه دست یافتند اما جزییات این برنامه هنوز مشخص نشده است. تحلیل گران معتقدند اعمال تحریم علیه روسیه با لطمه وارد کردن به مبادلات تجاری روسیه و اتحادیه اروپا مشکلات جدی برای اقتصاد اروپا پدید خواهد آورد. مطرح شدن احتمال بدتر شدن شرایط، بر اعتماد شرکت ها به آینده تاثیر منفی می گذارد و در آینده رشد نرخ بیکاری یکی از پیامدهای این امر خواهد بود. بانک مرکزی اروپا ماه گذشته میلادی بسته جدید و فراگیر سیاست های حمایتی را برای کاستن از ارزش یورو، کمک به رونق اقتصاد منطقه یورو و بالا بردن نرخ تورم معرفی کرد.

رشد ارزش دلار علت دیگری هم داشته است. روز جمعه وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد سفارش ها برای کالاهای بادوام در ماه ژوئن بیش از انتظار اقتصاددان ها افزایش یافته است. تحلیلگران معتقدند اگر روندهای کنونی تداوم یابد رشد ارزش دلار در برابر یورو ادامه خواهد یافت.

در هفته پیش رو در روزهای سه شنبه و چهارشنبه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار خواهد شد و روز جمعه گزارش وزارت کار درباره وضعیت بازار کار در ماه ژوییه منتشر می شود.

اقتصاددان ها پیش بینی کرده اند در ماه جاری کارفرماها در بخش غیرکشاورزی 238 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده اند. با توجه به اخبار مثبت اخیر، انتظار می رود در نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی، اعضاء کمیته تاکید کمتری به اجرای سیاست های انبساطی بکنند. در زیر جدول جدید پیش بینی تغییرات نسبت ارزهای معتبر در هفته جاری، یک ماه و سه ماه آینده نشان داده شده است.

height=100

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

74  +    =  82