پیش‌بینی بلومبرگ درباره قیمت در هفته اول سال ۲۰۱۴

امروز آخرین روز سال 2013 است و تحولات پایان سال نیز نتوانست روند کاهش قیمت طلا را که از ابتدای سال آغاز شده معکوس کند. روز گذشته قیمت فلز زرد با بیش از 16 دلار کاهش بار دیگر به کمتر از 1200 دلار در هر اونس رسید. در ادامه ضمن اشاره به دلایل این کاهش نتیجه نظرسنجی این هفته خبرگزاری بلومبرگ از کارشناسان بازار طلا درباره تغییرات قیمت فلز زرد در هفته جاری را بیان می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از جهان سهم سال 2013 کاهش قیمت طلا بیشترین میزان از سه دهه اخیر بود و قیمت‌ها حدود 28 دلار کاهش یافتند و پیش‌بینی شده در سال 2014 نیز قیمت فلز زرد رشد چشمگیری نخواهد داشت و در بهترین حالت به 1400 دلار افزایش پیدا خواهد کرد. روز 19 دسامبر قیمت طلا به 1186 دلار یعنی نزدیک به پایین ترین میزان در سال 2013 کاهش یافت زیرا بانک مرکزی آمریکا برنامه محدود کردن سیاست‌های انبساطی را آغاز کرده بود.

اما عوامل اصلی کاهش قیمت طلا در روز گذشته بهبود وضعیت تولید کارخانه‌ای در ایالت دالاس و پیش‌بینی بهبود وضعیت بازار کار در گزارش روز پنجشنبه وزارت کار آمریکا بود. البته انتشار گزارش افزایش فروش خانه در ماه نوامبر برای نخستین بار از شش ماه قبل از آن نیز در کاهش جذابیت طلا موثر بود.

بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه دسامبر خود برنامه محدود کردن سیاست‌های انبساطی خود را با کاستن از میزان خرید اوراق قرضه دولت آغاز کرد. 10 میلیارد دلار از خرید ماهانه اوراق قرضه دولت کاسته شده است و این برنامه هر ماه در هر نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی ادامه پیدا خواهد کرد طوری که در پایان سال 2014 کل برنامه خرید اوراق قرضه به پایان خواهد رسید. محدود شدن سیاست‌های انبساطی به رشد بیش از پیش ارزش دلار منجر شده و این عاملی برای فشار بر قیمت طلا بوده است.

در سال 2013 چهار عامل به کاهش شدید قیمت طلا منجر شدند: بهبود شرایط اقتصاد جهان، عملکرد بسیار خوب بازارهای مالی، کاهش انتظارات تورمی و در نهایت رشد ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بویژه ین و یورو.

در هفته‌های اخیر اکثر گزارش‌هایی که از وضعیت اقتصاد آمریکا منتشر شده مثبت بوده است و تحلیلگران معتقدند دلیلی برای افزایش جذابیت طلا وجود ندارد. البته دیدگاه‌ها درباره وضعیت بازار فلز زرد در سال جدید میلادی بسیار متفاوت است: برخی معتقدند قیمت طلا به حدود 1100 دلار کاهش خواهد یافت و برخی معتقدند متوسط قیمت‌ها 1400 دلار خواهد بود. اما تردیدی وجود ندارد که چهار عامل افول قیمت طلا در سال 2013 در سال 2014 هم وجود خواهند داشت.

اما در نظرسنجی این هفته خبرگزاری بلومبرگ درباره تغییرات قیمت طلا در هفته جاری، از مجموع 21 تحلیلگر ارشد، 8 نفر پیش‌بینی کردند قیمت طلا رشد خواهد کرد، 9 نفر نظری مخالف گروه نخست داشتند و 4 نفر نیز معتقد بودند نوسان قابل‌ملاحظه ای در قیمت طلا مشاهده نخواهد شد. در زیر نمودار قیمت طلا در پنج سال اخیر نشان داده شده است:

height=225

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  4  =  1