بانک مسکن از بانک مرکزی ریالی برای مسکن مهر دریافت نکرده است

یک مقام مسئول بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی پرداخت تسهیلات به مسکن مهر را تصویب نکرد، گفت: بانک مرکزی هیچ پرداختی نداشته است و بانک دولتی مسکن به مصوبه دولت عمل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،یک مقام مسئول بانک مرکزی ، با اشاره به پرداخت تسهیلات مسکن مهر به فارس اظهارداشت: بانک مرکزی پرداخت تسهیلات برای مسکن مهر را تصویب نکرد. این طرح در دولت به تصویب رسید و به بانک مسکن ابلاغ شد.
وی افزود: بانک مرکزی یک مصوبه در این باره نداشت؛ زمانی بانک مرکزی را می توان در این زمینه مسئول دانست که این کار را تایید و انجام داده باشد اما بانک مرکزی هیچ مصوبه ای در این باره نداشته است.
این مقام آگاه در پاسخ به این سوال که این منابع پرداختی آیا از بانک مرکزی برداشت نشده است، گفت: خیر؛ وقتی بانک چک صادر می کند، یعنی موجودی بانک منفی شده و بدهکار می شود و این لزوما از طریق منابع بانک مرکزی نیست، بلکه در سیستم بانکی اعتبار ایجاد می شود.
این مقام آگاه تصریح کرد: به عنوان مثال همین چکی که توسط فردی صادر می شود، یعنی نقدینگی؛ چکی برای یک ماه آینده صادر شده اما با همان چک امروز کالا خریداری می شود و در واقع در این یک ماه به  اندازه مبلغ چک نقدینگی افزایش یافته است.
وی در پاسخ به این سوال که در تمام مدت بانک مسکن از بانک مرکزی ریالی برای پرداخت تسهیلات مسکن مهر دریافت نکرده است، اظهارداشت: بانک مرکزی هیچ پرداختی نداشته است و بانک دولتی مسکن به مصوبه دولت عمل کرده است.
خبرنگار پرسید: مگر بانک در فرآیند پرداخت تسهیلات در نهایت ریال به متقاضی تسهیلات و یا پیمانکار نمی دهد؟
وی پاسخ داد: اعتباری عمل کرده است؛ به این صورت که چک صادر می شود و پس از آنکه چک برای وصول به بانک می رود، حساب بانک بدهکار می شود و عملا خلق پول می کند.
 براساس آخرین آمارها بانک مسکن برای طرح مسکن مهر تاکنون 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است. وزیر اقتصاد و برخی روسای کل بانک مرکزی از پرداخت این تسهیلات توسط بانک مرکزی انتقاد کرده و معتقد بودند این مساله موجب رشد پایه پولی شده است.  البته نقدینگی به واسطه این عملیات بانکی رشد کرده اما به گفته این مقام آگاه منابع توسط بانک مرکزی تامین نشده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  7  =