دوران تمرکز سهامداران بورسی در پایتخت به پایان رسید

براساس آخرین آمارها بیش از 6 میلیون و 500 هزار کد سهامداری در ایران وجود دارد و بخشی از سهام شرکت‌هایی که تهرانی نیستند، به مردم همان استانی که شرکت در آن واقع است، تعلق دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر، براساس آخرین آمارها بیش از 6 میلیون و 500 هزار کد سهامداری در ایران وجود دارد که با توجه به افزایش بازدهی بازار سهام و رکود بازارهای موازی، روز به روز بر شمار معامله گران بورس افزوده می شود.

در این بین شاید تصور عموم مردم این باشد که عمده معامله گران روزانه بازار سهام را سرمایه گذاران تهرانی تشکیل می دهند و حجم پایینی از خرید و فروش های روزانه سهام در اختیار سرمایه گذاران سایر استان ها قرار دارد.

در همین رابطه مدیرعامل شرکت فرابورس ایران گفت: از اوایل سال 89 با راه اندازی معاملات بر خط سهام (آنلاین)، روز به روز بر شمار سهامداران استان های مختلف کشور افزوده شده اند.

امیر هامونی با اشاره به اینکه در حال حاضر از هر نقطه ای از کشور می توان سهام خرید و فروش کرد، افزود: در حال حاضر نمی توان ادعا کرد که بخش سرمایه گذاران کنونی بازار متعلق به پایتخت هستند. برای مثال در بین شرکت های پذیرفته شده در فرابورس، بانک دی 700 هزار سهامدار در اقصی نقاط کشور دارد و بانک سرمایه 300 هزار سهامدار فرهنگی شامل معلمان در روستاها و شهرستان ها کوچک و بزرگ دارد.

وی افزود: به همین ترتیب پتروشیمی زنجان و پتروشیمی گلستان هر کدام 100 هزار سهامدار در استان های خود دارند و سهام قابل توجهی از شرکت های سیمانی مانند سیمان غرب آسیا، سیمان سبزآور، سیمان باقران و چندین شرکت دیگر به مردم همان استان های اختصاص دارد. به همین ترتیب شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار نیز دارای سهامداران زیادی از کل کشور هستند.

به گفته هامونی، با نگاهی کلی مشاهده می کنیم که بخشی از سهام شرکت هایی که تهرانی نیستند، به مردم همان استانی که شرکت در آن واقع است، تعلق دارد. به این ترتیب پراکندگی جغرافیایی در شمار سهامداران بورس کاملا مشخص است و دوران متمرکز بودن بازار سهام در پایتخت به پایان رسیده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  5