ویزا در رواندا ریشه می‌کند

برنامه ویزا برای رشد در سراسر دنیا

در یک صبح ابری در پایتخت رو اندا، جین جر بی کر بزرگ‌ترین شرط‌بندی ویزا در این کشور کوچک آفریقایی را آزمایش کرد؛ او سعی کرد با کارت اعتباری یک فنجان قهوه بخرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تارنمای شاپرک اما فروشنده نمی‌دانست چطور باید با دستگاه کار کند؛ بنابراین بی کر (مدیر عملیات‌های ویزا در رو اندا) با بانکی تماس گرفت که کارت را صادر کرده بود و از آن‌ها خواست به فروشنده نحوه استفاده از کارت خوان را بیاموزند.

چنین توجهی به شرکت کالیفرنیایی کمک می‌کند از مشتریان فقیرتر در بازارهای دورافتاده سراسر جهان درآمدزایی کنند.

ویزا از سوی واحد پی‌پال شرکت‌هایی مانند ای بی و اسکوایر به شدت تحت فشار است اما بزرگ‌ترین رقیب جهانی او پول نقد است.

بنابراین علاوه بر فشار برای جایگزین کردن کارت‌های پلاستیکی با اسکناس و سکه، این شرکت باید با دولت رو اندا نیز در ساخت سیستم پرداخت موبایل همکاری کند.

ویزا سیستم پرداخت موبایل جدیدی در رو اندا راه‌اندازی کرده تا جایگزین پول نقد شود و احتمالاً میلیون‌ها دلار به اقتصاد معمول این کشور وارد کند.

ممکن است در کشوری که متوسط درآمد سالانه آن 750 دلار است و تعداد کل شهروندانش بر دوازده میلیون نفر بالغ می‌شود و آب و برق ندارد؛ پرداخت موبایل چندان پر اهمیت به نظر نیاید اما ویزا به رو اندا کمک می‌کند تا زیربنای مالی ابتدایی خود را دوباره بازیابی کند؛ این روند بخشی از هدف دولت است تا به «سنگاپور آفریقا» تبدیل شود.

در سیستم پرداخت موبایل جدید mVisa، بدون نیاز مراجعه مشتری به بانک یا کشیدن کارت در کارت خوان، تلفن‌های همراه پول را می‌فرستند؛ دریافت می‌کنند یا در حساب حفظ می‌کنند. این تلاش برای نخستین مرتبه بسیار از مردم را با بانکداری معمول آشنا می‌کند. جرالد ین او کافی مدیر ارشد عملیاتی در گروه نرم‌افزاری بی جی (شرکت فناوری موبایل) می‌گوید: آشکارا برند ویزا، بسیار عظیم است.

از سوی دیگر رو اندا نیز به ویزا کمک می‌کند به هدف خود در 2015 برسد و بیش از نصف درآمد سالانه شرکت را از خارج آمریکا تعیین کند؛ این رقم فراتر از 44 درصد درآمد سالانه خارجی ویزا خواهد بود.

الیزابت باس که مسئول کسب‌وکار ویزا در آسیا، اروپای مرکزی، خاورمیانه و آفریقاست، می‌گوید این شرکت تمایل دارد فناوری موبایل را در بازارهای نوظهور دیگر نیز عرضه کند.

ویزا هنوز اعلام نکرده چه میزان در رو اندا هزینه کرده است؛ در 2011 میلادی این شرکت صد و ده میلیون دلار برای Fundamo (یک شرکت پرداخت موبایل در آفریقای جنوبی) هزینه کرد تا پروژه خود را افتتاح کند.
برخی تحلیلگران به این پروژه‌ها بهای زیادی نمی‌دهند؛ زیرا ویزا باید پروژه رو اندا را بارها تکرار کند تا بتواند به هدف خودش درباره درآمدزایی در خارج آمریکا برسد.

از سوی دیگر مستر کارت نیز قصد دارد در کشورهایی مانند تانزانیا و اوگاندا سرمایه‌گذاری کند اما بخش بزرگ‌تر توجه شرکت به بازارهای نوظهور وسیع تر با ثروت بیشتر مانند هند، ترکیه و لهستان است.

آجای بانگا رییس ارشد مستر کارت دراین‌باره می‌گوید: در این کشورها فرصت‌های عظیمی وجود دارد و ماهم قصد داریم وارد میدان بشویم و پول نقد را از مشتریان بگیریم.

در رو اندا فقط ویزا فعالیت می‌کند در نتیجه این کشور فقرزده شرق آفریقا را به آزمایشگاه رشد تبدیل کرده است. قبل از آنکه ویزا بتواند خدمت mVisa را در نیجریه یا اندونزی معرفی کند باید هنوز هم در رو اندا به فعالیت بپردازد.

از آنجا که رو اندا بیش از یک سال است که فعالیت‌های خود را آغاز کرده، فرایند صدور کارت 5 برابر شده و به صد هزار رسیده است. تمام 9 بانک تجاری رو اندا اکنون کارت‌های نقدی و اعتباری ویزا را صادر می‌کنند. بیش از 400 هتل، رستوران و فروشگاه خرده‌فروشی نیز این کارت‌ها را هنگام خرید قبول می‌کنند.

یکی از دلایل مهمی که ویزا رو اندا را انتخاب کرد، پل کاگامه، رییس‌جمهور آهنین این کشور است. او در سال 1994 رهبری شورشیانی را بر عهده داشت که نسل‌کشی در این کشور را متوقف کرد. گروه‌های حقوق بشر او را متهم می‌کنند که رقبای سیاسی‌اش را تهدید می‌کند اما او کمک کرد رشد اقتصادی سالانه از 4 درصد به 8 درصد برسد.

زیربنای اقتصادی همچنان متزلزل است و تنها 4 شرکت در بازار سهام رو اندا فعالیت می‌کنند؛ قبل از ورود ویزا به رو اندا افرادی که قصد خرید بلیت هواپیما داشتند باید بهای آن را نقداً به دفاتر هواپیمایی پرداخت می‌کردند.

امروزه ویزا یک نام مشهور در رواندا است. کلورگاتت رییس بانک مرکزی این کشور می‌گوید: حتی اگر با یک دانشجو، روستایی، مغازه‌دار حرف بزنید، همه آن‌ها می‌دانند ویزا شریک ماست.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  1  =