مرکز آمار نرخ تورم کالاهای خوراکی در فروردین را ۴۶/۸ درصد اعلام کرد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مرکز آمار نرخ تورم نقطه‌ای در ماه فروردین را 38/7 و نرخ تورم کالاهای خوراکی در فروردین را 46/8 درصد اعلام کرده بود که این فشار تورمی در سبد کالاهای اساسی مردم قابل قبول نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ابراهیم نکو عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس اظهار داشت: در جلسه امروز که به بررسی دلایل افزایش قیمت کالاهای اساسی اختصاص داشت، مسئولان اجرایی مطالبی را اشاره کردند که بیشتر قصوراتشان را توجیه می‌کرد و این توجیهات برای نمایندگان قانع‌کننده نبود.

وی ادامه داد: چند تن از نمایندگان مجلس در این جلسه سخنرانی کردند که بنده نیز جزو این نمایندگان بودم؛ من آماری را که مرکز آمار ایران درباره نرخ تورم اعلام کرده بود، مطرح کردم و از وزرای دولت خواستم تا با این نرخ تورم چه برنامه‌ای برای حل مشکلات معیشتی مردم دارند.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی همچنین تصریح کرد: مرکز آمار ایران نرخ تورم در سال گذشته را 29/8 درصد اعلام کرد، همچنین این مرکز نرخ تورم نقطه‌ای در ماه فروردین را 38/7 و نرخ تورم کالاهای خوراکی در فروردین را 46/8 درصد اعلام کرده بود که این فشار تورمی در سبد کالاهای اساسی مردم قابل قبول نیست.

نکو افزود: از آنجا که 50 درصد مصرف مردم کالاهای خوراکی است، با این نرخ تورم بالا در این زمینه اقشار آسیب‌پذیر فشارهایی را متحمل می‌شوند لذا بر این اساس از وزاری دولت سوال شد که چرا دولت در این زمینه کوتاهی داشته و این کوتاهی موجب شده تا مردم فشارهای تورمی را متحمل شوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بالارفتن قیمت‌ کالاهای اساسی، مردم را به سوی احتکار کالا سوق داده که البته هر دو آسیب‌زا هستند چراکه هم نرخ تورم بالا است و هم این گرانی‌های سبب احتکار شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نمایندگان مجلس از وزرای اقتصادی پرسیدند که چرا با صحبت‌های عوامانه و نسنجیده و غیرعلمی به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زنند؟ تصریح کرد: موضوع ارز یکی دیگر از محورهای سخنان رئیس بانک مرکزی و وزرای اقتصادی بود که عنوان می‌کردند در بحث تخصیص ارز به کالاهای اساسی به وظیفه خود عمل کرده و کوتاهی نکردیم.

نکو در پایان پیشنهاد کرد که رئیس جمهور در چند ماه باقی مانده از دولت دهم به جای انجام سفرهای استانی، با یک تیم اقتصادی قوی برای کنترل وضعیت پیش آمده برنامه‌ریزی کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  32